Citat:
Ursprungligen postat av murmelmannen
Läser på AB att Joy Rahman ska 2 miljoner till.Har för mig att mycket pekade på att han var skyldig men att det inte gick att bevisa utom allt tvivel.
Jag har flera åsikter om just Joy Rahman-fallet liksom om flera andra fall. Oavsett vad jag har för åsikt i respektive fall anser jag att man ska betraktas som oskyldig om man har friats och även till dess en en fällande dom vunnit laga kraft.
Det som är lite kruxigt när det gäller Joy Rahman-fallet är den märliga gärningsbeskrivning som åklagaren gjorde.
1994 när Joy Rahman fälldes för mordet så hade hovrätten kommit fram till att kvinnan mördades någon gång under den tidiga delen av den aktuella dagen.
2002 när fallet togs upp igen så valde åklagaren att ändra gärningsbeskrvingen till att kvinnan hade mördats före klockan 16.30.
Gärningsbeskrivningen är ju det rätten har att ta ställning till. Med andra ord, rätten kan hur mycket som helst egentligen anse att det är ställt bortom allt rimligt tvivel att Joy Rahman mördade kvinnan, men anser rätten det inte ställt bortom allt rimligt tvivel att mordet skedde före 16.30 så ska han ju frias..Om han så dödade henne 16.31