Resultat: .
0%
röster
2014-02-25, 20:22
Medlem
Saandros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Romas Curva hålls stängd mot Inter samtidigt som Juve får böta morgonens kaffebudget för hånen mot Grande Torino. Det är skillnad på folk och folk.

Men sluta. Först och främst var det en rätt saftig summa. Själv tycker jag att personerna bakom bannern ska bli avstängda på livstid. Allt sånt är onödigt tråkigt. Vare sig det är Grande Torino, Scirea, Heysel, Facchetti, Pessotto m.fl. Sen finns det ingen regel att curvorna ska stängas för "elaka banners" på arenorna. Det är sånger, rop, osv som är rasistiska som är förbjudet. Då blir curvor avstängda. Så sluta gnäll.

Juventus har också fått sin curva avstängd två matcher. Inte en jävel brydde sig. Att överklaga kom inte ens på tanken. Det man gjorde var att man kom på den lysande idén att ha barn i curvorna vilket var väldigt populärt från många håll. Dessutom fick ju Juve böta för "Ooooh merda" två gånger helt plötsligt när barn stod i curvorna.
2014-02-26, 00:05
Medlem
JayGatsbys avatar
Merda Calcio Moderno & Merda Tifosi Juve
2014-02-26, 17:48
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maaan
Är det inte skillnad på förseelse och förseelse också? Eller är du bara ute efter ryggdunk?

Klart det är skillnad på att kalla Napoletanare smutsiga och att hoppas att Vesuvius ska få ett utbrott och att håna ett fotbollslag som de facto dog i en flygkatastrof. Men ändå bra att veta att det är fritt fram att säga att "Varje gång jag ser ett fönster tänker jag på Pessotto". Billigare att få lite böter än att få Curvorna nedstängda som drabbar klubben än mer ekonomiskt och tar bort ännu mer av det il calcio kan ståta med i jämförelse med många andra ligor.
2014-02-26, 17:51
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saandro
Juventus har också fått sin curva avstängd två matcher. Inte en jävel brydde sig.

Det säger så mycket om klubben och dess supportrar men att sparka in öppna dörrar kan vara tröttsamt det med så jag avstår.
2014-02-26, 22:28
Medlem
Finns ingen anledning att börja hugga mot varandra. I Italien så försvarar Napolis fans de andra lagens rätt att håna dem. Detta är ingen kamp mellan fansen, utan att myndigheterna försöker göra Calcio mer marknadsmässig. Mer politiskt korrekt.

Men utan känslor förminskas Calcio. Det bygger på den speciella ”Campanilismo” som finns i Italien. Bokstavligen att man bor så nära att man kan höra kyrkklockorna. Man håller stenhårt på lokala traditioner och sin särart. Stoltheten över det lokala.

Naturligtvis en del av historien där stadsstater stod mot varandra. Djupt rotade motsättningar som numera utspelas på fotbollsplanen istället för på slagfältet.

Kan motvilligt köpa att snacket om rasism i någon om mån ska stävjas. Men det är knappast rasism inom landet. När man skanderar om att Vesuvius ska tvätta Napoli så tycker jag att det är helt ok.

Att försöka straffa bort dålig smak fungerar inte. När det är derby della Mole så hörs flygplansljud samtidigt som det anspelas på Heysel och fuskande.

Dålig smak? Vem ska avgöra?

Banderoller, körer och sånger är ultras sätt att meddela sig. Mot motståndare, städer, klubbar, enskilda spelare, och inte minst internt mot den egna klubben. Vansinnigt spännande att följa om man är intresserad. T ex vad Lazio höll på med under helgen.

Censur är naturligtvis av ondo. Men trista jävla apljud då negrer spelar är fan bara kontraproduktivt och patetiskt. Såvida det inte fungerar såklart.

Man följer sådana här saker med stort intresse. Fanzines, internet och mycket snack ägnas åt detta. Banderoller och sånger är viktiga i eftersnacket. Men det är en konstart. Svårt som fan, men då den sitter så sitter den. Och lever för evigt.

Den kanske bästa enligt mig är den klassiska Giulietta è ´na zoccola . Fyndigt, kunnigt och slagkraftigt. Lite kul att det var Partenopei mot Hellas. Fan man borde tycka att grekerna skulle kunna hålla sams men det är raka motsatsen. Hellas hälsade napolitanarna välkomna till Italien.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
…
Perfekt för stranden är ”Giulietta è ´na zoccola” av Cristiano Militello. 500 banderoller där bakgrunden förklaras för varje. Inbillar mig att det är en i en serie, eftersom jag läst minst en liknande bok tidigare.
…
2014-02-26, 22:55
Medlem
Mitt tips är att söka på zach. Jävligt många guldkorn genom åren. Ett litet inlägg men som passar in i sammanhanget, från mars 2007:
Citat:
Ursprungligen postat av zach
…
Och visst fan är banderoller halva nöjet (sångerna den andra delen)... Ascoolt att läsa, men mycket kan ju vara så jävla genomtänkta att man som "utomstående" inte fattar ett skit även om det är skitroligt. Mina favoriter (som jag tror totalfootball missat):

"Även i vår curva finns idioter."
Röd-gula Fedayn utmanar världen som vanligt, med text riktandes mot Lazios IRR och med en pil mot de egna kollegorna på andra sidan tv-skärmen - snälla och beskedliga Boys.

"Apotek - 50 meter till vänster"
Juve var på besök och Romas fans i curva nord underhöll resten av Olimpico med klockren text riktandes mot de besökande supportrarna.
2014-02-27, 07:06
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Dålig smak? Vem ska avgöra?

Relevant fråga. Jag tycker att en måttstock kan vara om huruvida man anser att en företeelse ökar intresset för evenemanget eller tvärtom sänker intresset. Att låta ultras härja på kan ju skapa en atmosfär som lockar folk till arenan men det kan också leda till att folk tänker "Vafan är det här för jävla skit" & slutar komma. Föreningarna måste ju se om sitt eget hus & fundera över vad som är positivt respektive negativt.

Jag gillar inte alls den sterila känsla som finns på många moderna arenor. När jag såg målsammandragen från EL i förra veckan fastnade jag för PAOK Saloniki som gav ett riktigt jävla skönt galet intryck med toarullar & allt. Som det var förr. Antar att det är just gamla Serie A-matcher som gjorde att jag spärrade upp ögonen när PAOK dök upp i rutan. Dock så har väl deras matcher ofta inramats av avstängda läktare så jag antar att deras supportrar verkat kontraproduktivt också.

Ska inte kommentera enskilda fall då jag är för dåligt insatt. Man kan i alla fall konstatera att det i slutändan är folk själva som väljer om dom vill gå på match eller inte för sina pengar.

För övrigt så får jag intrycket av att Hellas Verona-Napoli är ett hett möte med gammal rivalitet, till skillnad från Lazio-Livorno som ju knappast är särskilt hett. Inget ont om de senare lagen men den matchen drog lägre åskådarantal än Lazios snitt så utifrån det får man nog säga att Livorno inte är något lag som folk går man ur huse för att se. Heller, skulle man kanske tillägga. Lazio har haft ganska svårt att locka folk på senare år (även om det såklart är relativt). Min poäng är i alla fall att rivalitet måste ha sportslig eller lokal grund för att hålla över tid. Är det mest trams med pajaser som gör flygplansljud eller visar upp politiska tecken så håller det ju inte över tid.

Det handlar såklart helt om vilken sorts grejer det rör sig om. I England ledde ju de massiva avstängningarna tvärtom till att åskådarantalet steg rejält då man tog i med hårdhandskar mot huliganer. Men det är som sagt skillnad på företeelser.
2014-02-27, 18:09
Medlem
Calogeros avatar
Det viskas om Astori till Roma.

Vad säger Brille?

Känns som en fin värvning, fast jag har svårt att se hur han skulle rubba på Benatia eller Castán.
2014-02-27, 20:08
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det handlar såklart helt om vilken sorts grejer det rör sig om. I England ledde ju de massiva avstängningarna tvärtom till att åskådarantalet steg rejält då man tog i med hårdhandskar mot huliganer. Men det är som sagt skillnad på företeelser.

Problemet är att man inte är konsekventa, de ska fan inte stänga kurvorna över huvud taget men om detta nu ska vara praxis så få det fan gälla allt och alla. "Territoriell rasism" är ju det dummaste man hört på länge.
2014-02-27, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Relevant fråga. Jag tycker att en måttstock kan vara om huruvida man anser att en företeelse ökar intresset för evenemanget eller tvärtom sänker intresset. Att låta ultras härja på kan ju skapa en atmosfär som lockar folk till arenan men det kan också leda till att folk tänker "Vafan är det här för jävla skit" & slutar komma. Föreningarna måste ju se om sitt eget hus & fundera över vad som är positivt respektive negativt.
...

Jag respekterar och förstår absolut hur du tänker. Och det är så man alltmer tänker även i Italien.

Tyvärr.

För ska det opersonliga ”man” verkligen få avgöra? Typ Aftonbladetläsarna…

För det är ett steg närmare att Calcio blir Piedepallone dvs fotboll som det ju heter i princip alla andra länder. Ännu ett steg mot att man tappar sin särart. Man blir som alla de andra ligorna. Modern, strömlinjeformad och smaklös. Lättuggad sjukhusmat som alla kan äta, men ingen tycker om.

Lite kul att den största populisten av dem alla, dvs Berlusconi, för ett antal år sedan hade en tanke som jag skulle kunna köpa. Bokstavligen. Att ha i princip gratis inträde för hardcore fans för att skapa stämning på arenan. Allt för att lättare kunna sälja ”produkten” till TV-publiken

Jag tror att han övergett den tanken sedan länge och sällat sig till dem som istället motarbetar ultras.

Tyvärr.
2014-02-27, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
Det viskas om Astori till Roma.

Vad säger Brille?

Känns som en fin värvning, fast jag har svårt att se hur han skulle rubba på Benatia eller Castán.

Astori är Cagliaris vice kapten. Den som Cellino ständigt har hyllat för att han stannat kvar trots lockrop.

Men ibland känner jag att Astori stannat för att han inte vågat ta steget. Eller kanske väntat på ett "bättre" bud.

Jag tycker själv att det logiska hade varit att han återvänt hem till Milan. De behöver honom, och han skulle kunna spela en viktig roll.

Samtidigt ser man hur fansen alltmer beter sig som as. Matri som återvände till Milan, Giovinco till Juventus osv. Dumjävlar som saknar stil och känsla, och bara tänker på kortsiktiga troféer.
2014-02-27, 22:59
Medlem
Vad tyckte ni om Giovinco ikväll med sina 2 assist mot Trabzonspor?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in