Finns ingen anledning att börja hugga mot varandra. I Italien så försvarar Napolis fans de andra lagens rätt att håna dem. Detta är ingen kamp mellan fansen, utan att myndigheterna försöker göra Calcio mer marknadsmässig. Mer politiskt korrekt.
Men utan känslor förminskas Calcio. Det bygger på den speciella ”Campanilismo” som finns i Italien. Bokstavligen att man bor så nära att man kan höra kyrkklockorna. Man håller stenhårt på lokala traditioner och sin särart. Stoltheten över det lokala.
Naturligtvis en del av historien där stadsstater stod mot varandra. Djupt rotade motsättningar som numera utspelas på fotbollsplanen istället för på slagfältet.
Kan motvilligt köpa att snacket om rasism i någon om mån ska stävjas. Men det är knappast rasism inom landet. När man skanderar om att Vesuvius ska tvätta Napoli så tycker jag att det är helt ok.
Att försöka straffa bort dålig smak fungerar inte. När det är derby della Mole så hörs flygplansljud samtidigt som det anspelas på Heysel och fuskande.
Dålig smak? Vem ska avgöra?
Banderoller, körer och sånger är ultras sätt att meddela sig. Mot motståndare, städer, klubbar, enskilda spelare, och inte minst internt mot den egna klubben. Vansinnigt spännande att följa om man är intresserad. T ex vad Lazio höll på med under helgen.
Censur är naturligtvis av ondo. Men trista jävla apljud då negrer spelar är fan bara kontraproduktivt och patetiskt. Såvida det inte fungerar såklart.
Man följer sådana här saker med stort intresse. Fanzines, internet och mycket snack ägnas åt detta. Banderoller och sånger är viktiga i eftersnacket. Men det är en konstart. Svårt som fan, men då den sitter så sitter den. Och lever för evigt.
Den kanske bästa enligt mig är den klassiska
Giulietta è ´na zoccola . Fyndigt, kunnigt och slagkraftigt. Lite kul att det var Partenopei mot Hellas. Fan man borde tycka att grekerna skulle kunna hålla sams men det är raka motsatsen. Hellas hälsade napolitanarna välkomna till Italien.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brille68
…
Perfekt för stranden är ”Giulietta è ´na zoccola” av Cristiano Militello. 500 banderoller där bakgrunden förklaras för varje. Inbillar mig att det är en i en serie, eftersom jag läst minst en liknande bok tidigare.
…