2014-02-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
Ja, smarta är de säkert, men jag tror att de vill ge sken av att vara lite väl smarta. Jimmi var ju riktigt jävla hardcore när det kom till brev och anteckningar så det klart att han vill att folk skulle se vad han gjort.

Ja haha han var lite kaxig skulle jag vilja säga, jag fattar inte varför de ville att andra skulle se vad de gjorde.
Citera
2014-02-27, 19:59
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddler666
Genom att skriva mördare så får man mer läsare.

Det har väl inte med saken att göra. Antingen KAN man säga "kattmördare" eller så får man säga "kattdödare".
Citera
2014-03-17, 12:20
Medlem
retiarius1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddler666
Ja haha han var lite kaxig skulle jag vilja säga, jag fattar inte varför de ville att andra skulle se vad de gjorde.

Dom flesta förstår nog varför dom ville att andra skulle se vad dom hade gjort.

En av skillnaderna mellan Joel och Jimmi är att Joel visade upp allt, medans Jimmi bara visade upp ungefär en tredjedel. Varför det? Den karamellen kan vi suga på ett tag
Citera
2014-04-09, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman87
Det har väl inte med saken att göra. Antingen KAN man säga "kattmördare" eller så får man säga "kattdödare".
Dom skriver vad dom vill. Men det finns officiellt ingenting som heter kattmord eller kattmördare. Djurplågare är nog det närmaste man kan komma, ifall djuret plågades under olagliga former. Ifall det skett under humana former men med en katt som tillhör någon annan person, så är det faktiskt bara skadegörelse, inte djurplågeri, och absolut inte mord.

Nämn en person som dömts för kattmord, tack. För enligt svensk lag (och även alla andra länders lagar) så kan enbart människor mördas. Inte djur.

https://lagen.nu/1962:700#K3P1

Citat:
Ett mord sker om någon med uppsåt dödar en annan människa. Både mord och dråp 2 § beskriver ett uppsåtligt dödande där mord är normalfallet och dråp brottet som med hänsyn till förmildrande omständigheter är att beteckna som mindre grovt NJA 1985 s. 510 Faktorer som inte utgör förmildrande omständigheter är ifall brottet begåtts mot en närstående NJA 2002 s. 116, offret varit skyddslöst NJA 1989 s. 97, om det varit flera gärningsmän inblandade, om brottet utförts så att det skall vara svårt att upptäcka, onödigt lidande har tillfogats offret, gärningen visar på synnerlig grymhet NJA 1994 s. 310 eller om mordet skett för att främja ett annat brott. Att någon däremot agerar på grund av svartsjuka påverkar inte bedömningen NJA 1994 s. 310. I regel bör inte straffet vara livstid utan en friare bedömning bör göras där valet mellan tidsbestämt- och livstidsstraff görs i varje fall NJA 1985 s. 510 och NJA 1999 s. 531. För att livstidsstraff skall komma ifråga krävs avsevärd hänsynslöshet och är förbehållen de allvarligaste brotten NJA 2007 s. 194. Även ifall mer än en person uppsåtligt dödas eller om dödandet skett för att gärningsmannen skulle kunna begå ett annat brott är försvårande omständigheter som väger för ett livstidsstraff.

http://www.lag24.se/a/skadeg%C3%B6relsebrott

Citat:
Att förstöra eller skada egendom, till men för annans rätt därtill, utgör brottet skadegörelse. Detta gäller oavsett om det rör sig om lös eller fast egendom – det kan följaktligen handla om exempelvis en blomkruka lika gärna som om ett hus som skadas eller förstörs av gärningsmannen. Formuleringen ”till men för annans rätt” innebär att det inte nödvändigtvis är ägaren av en viss sak som måste drabbas av skadegörelsen för att ett agerande skall räknas just som skadegörelse. Det kan i själva verket potentiellt vara ägaren själv som utför skadegörelsen i vissa situationer – exempelvis om ägaren slår sönder ett hus som han har hyrt ut till någon annan, alternativt som någon annan har panträtt i. Att hälla en stor burk färg över någon annans nyinköpta bil, slå sönder flera fönster i någons villa, förstöra någon annans fotoalbum eller att slå sönder en tv som man har fått låna av någon är exempel på handlande som kan vara att bedöma som skadegörelse. Nämnvärt är (kanske något överraskande) att det också kan vara att bedöma som skadegörelse att döda eller skada någons husdjur, eftersom djur räknas som lös egendom.

Vad "vardagsspråk" säger må vara något annat, då vardagsspråk kan innehålla många felaktiga benämningar, men officiellt så kan man inte mörda ett djur, och om djuret inte plågats så kallas det för skadegörelse av annans egendom, i det fallet så gör lagen ingen direkt skillnad mellan någons dator, tv, papperskorg, fåtölj, soptunna, tvättkorg, köksbord, julgran, bokhylla, katt eller hund. Sen får folk tycka vad dom vill om det, men detta är vad lagen säger.

Att plåga och döda någon annans katt är djurplågeri (dvs brott mot djurskyddslagen) och skadegörelse.

Att döda någon annans katt (utan att plåga den) är bara skadegörelse av egendom.

Men mord är det då inte. Man kan inte mörda djur. Enligt brottsbalkens 3:e kapitel, 1:a paragrafen, så kan enbart människor mördas. Detta är ingenting man kan ha blandade åsikter omkring då det är ett faktum att djur inte kan mördas, dvs att "tycka" det är mord att döda en katt, är på samma nivå som att "tycka" att stjäla en bil inte är stöld eller "tycka" att Sverige är en republik och inte monarki.

Det må vara så att människor biologiskt sett är djur, men rättsligt och därav officiellt är människor inte djur, då lagen i Sverige och resten av världen gör en tydlig skillnad mellan vad som är människor och vad som är djur.
Senast redigerad av vaultkeeper 2014-04-09 kl. 04:37.
Citera
2014-04-16, 00:13
Medlem
Zcapegoats avatar
Här har ni det senaste beslutet från förvaltningsrätten, och han blir kvar där han sitter.
http://www.megafileupload.com/en/file/519471/Ander-2014-03-04-pdf.html

De har dock släppt tyglarna en aning.
Citat:
Förvaltningsrätten ger Joel Ander tillstånd att under viss tid av vårdtiden,
till och med den 4 september 2014, vistas utanför sjukvårdsinrättningens
område men inom Sigfridsområdet. Som villkor för tillståndet gäller förbud att använda alkohol och andra droger. Tillståndet gäller i övrigt under
de närmare villkor som chefsöverläkaren bestämmer.
Senast redigerad av Zcapegoat 2014-04-16 kl. 00:15.
Citera
2014-04-16, 08:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Här har ni det senaste beslutet från förvaltningsrätten, och han blir kvar där han sitter.
http://www.megafileupload.com/en/file/519471/Ander-2014-03-04-pdf.html

De har dock släppt tyglarna en aning.
Fan, släpp ut fanskapet. Det har gått fem år sedan han busade till det lite. Vad är det värsta som kan hända? Han kommer inte våga sig tillbaka till GBG-området för där vill de flesta ha ihjäl honom. Hans namn kan han inte använda för då får man bara upp ett ämne om honom. Jag tror seriöst inte att han kommer börja plåga eller döda varken djur eller människor ifall de släpper honom helt.

Känns som att vi som betalar skatt helt i onödan allt för ofta och kastar pengarna i sjön när det kommer till dessa dårar. Ge honom två kontaktpersoner och en lägenhet i Bredäng. Sen kan han få jobba i en verkstad ett tag. Funkar inte det så lås in fanskapet igen i fem år. Men att hålla honom inlåst så där med en massa jävla restriktioner och skit kommer inte göra någon nytta.
Citera
2014-04-16, 10:00
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Fan, släpp ut fanskapet. Det har gått fem år sedan han busade till det lite. Vad är det värsta som kan hända? Han kommer inte våga sig tillbaka till GBG-området för där vill de flesta ha ihjäl honom. Hans namn kan han inte använda för då får man bara upp ett ämne om honom. Jag tror seriöst inte att han kommer börja plåga eller döda varken djur eller människor ifall de släpper honom helt.

Känns som att vi som betalar skatt helt i onödan allt för ofta och kastar pengarna i sjön när det kommer till dessa dårar. Ge honom två kontaktpersoner och en lägenhet i Bredäng. Sen kan han få jobba i en verkstad ett tag. Funkar inte det så lås in fanskapet igen i fem år. Men att hålla honom inlåst så där med en massa jävla restriktioner och skit kommer inte göra någon nytta.
Om han nu klarar av lägenhet och jobb vill säga.. Något säger mig att denna kille
inte blir helt lätt att rehabilitera. Den dag han ber om förlåtelse för det han gjort kan
vi börja hoppas på förbättring, och så småningom, utskrivning.
Citera
2014-04-16, 10:58
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:

Jag betalar gärna skatt för att personer dömda till rättspsyk ska hållas där tills risken att återfalla i allvarlig brottslighet är låg. Men det är jag det.
Citera
2014-04-16, 17:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zcapegoat
Jag betalar gärna skatt för att personer dömda till rättspsyk ska hållas där tills risken att återfalla i allvarlig brottslighet är låg. Men det är jag det.
Han får ju redan obevakade permissioner så något slags framsteg har han väl gjort.
Citera
2014-04-16, 17:29
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Han får ju redan obevakade permissioner så något slags framsteg har han väl gjort.
Framsteg har han gjort, men med tanke på följande tycker jag definitivt inte att det är dags att skriva ut honom:
Citat:
Trots stora framsteg bedöms Joel Ander i
grunden ha samma allvarliga psykiska störning som ursprungligen föranledde
vårdöverlämnandet där motsvarande störning medför risk för återfall
i allvarlig brottslighet.
Citera
2014-04-16, 18:39
Medlem
Citat:

Det värsta som kan hända är att han får återfall och börjar döda djur igen. Ännu värre så kanske han dödar människor. Har du riktig otur så kanske han tom dödar dig eller någon du känner. Men vore ju lugnt för enligt dig så kattdödande och bus samma sak Vill du ta på dig ansvaret om han "busar" efter att ha blivit friskförklarad och släppt fri? Du kanske vill att Norge ska göra samma sak med Breivik.
Citera
2014-04-16, 21:01
Medlem
Zcapegoats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Det värsta som kan hända är att han får återfall och börjar döda djur igen. Ännu värre så kanske han dödar människor. Har du riktig otur så kanske han tom dödar dig eller någon du känner. Men vore ju lugnt för enligt dig så kattdödande och bus samma sak Vill du ta på dig ansvaret om han "busar" efter att ha blivit friskförklarad och släppt fri? Du kanske vill att Norge ska göra samma sak med Breivik.
Precis. Det ringer rejäla varningsklockor på den här killen, något som de som har utrett honom och ansvarar för hans behandling verkar hålla med om. Då ska man baske mig inte skrivas ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in