2009-08-23, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aslana
Det är ju gärningsmannens egna ord, i detta fall. Han kallade ju sig själv kattmördaren i brev, säkerligen för att verka mer tuff än vad han var. Han dödade djur men inte människor (vad vi vet), men eftersom han var en mördarwannabe så kallade han sig således för kattmördaren. Då kan vi göra enligt hans önskemål och fortsätta med det.

Du menar att ens sjuk människas påhitt och önskemål är någon form av mall vi bör leva efter.

Jag anser att vad han skrivit inte bör tas som sanning eller allvar killen är sjuk och förvirrad.

Förövrigt tycker jag att den fega pöbeln i denna tråd gör det lite för enkelt för sig, alla läser aftonbladet och håller med varandra stilen håller inte.
Citera
2009-08-23, 09:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Autophagia
Nej det gör det inte. Som Bugslife säger är det en personlighetsstörning.
Nej det räcker inte (SKA inte räcka.) för att få vård.
Psykisk sjukdom = Psyket. Personlighetsstörning = Kåken. (Så SKA det iaf fungera.)
Det ska således inte räcka med enbart den diagnosen för att hamna på psyket.
Men har han "tur" får han tilläggsdiagnoser som landar honom på psyket.

Sen vänder jag mig kraftigt emot att en del säger att han är sjuk. Är han Psykopat som en del tror att han är så är han inte sjuk. Är han Aspergare är han inte heller sjuk. Han är inte psykotisk och har inga vanföreställningar. Han vet exakt vad han har gjort och varför han sitter där han sitter. Så sluta gärna med att försöka försvara hans dåd genom att påstå att han är sjuk. Att vara störd är inte detsamma som att vara mentalsjuk.

Allvarlig personlighetsstörning (t ex grav psykopati) räcker för att han ska hamna på rättspsyk.
Citera
2009-08-23, 10:00
Medlem
Autophagias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologeten
Allvarlig personlighetsstörning (t ex grav psykopati) räcker för att han ska hamna på rättspsyk.

Att påstå att man hör röster och tycker om att äta kattungar räcker för att man ska hamna på psyket. Frågan är om det är korrekt och om Psykopati hur allvarlig den än må vara kan betraktas som Allvarlig Psykisk störning dvs;

"Allvarlig psykisk störning är huvudsakligen psykotiska tillstånd med hallucinationer eller vanföreställningar samt självmordsbenägenhet. Personer med personlighetsstörningar eller missbruk kan tillfälligt få psykotiska genombrott, vilket kan betraktas som en allvarlig psykisk störning och motivera psykiatrisk tvångsvård. Personlighetsstörningar klassas dock inte i sig som en allvarlig psykisk störning och en person med personlighetsstörning kan därför dömas till fängelse och inte rättspsykiatrisk vård."
Citera
2009-08-23, 10:15
Medlem
wishyouwereheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bugslife.
Så enkelt är det nog inte. Personlighetsstörning innefattar ju flera olika (avvikande) mönster. Tror det finns 10 personlighetsstörningar där bland annat antisocial, borderline, narcissistisk och paranoid personlighetsstörning tillhör. Så att dra det svart och vitt är inte riktigt rättvist.

han e klart personlighetsstörd va?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Personlighetsstörning

fast kanske egentligen han behövde en tjej
han skrev ju att han tyckte de bara lekte me honom men att det inte va försent å ta han från serimördarspåret om bara kunde träffa en snäll brud

eller så får han va stjärt gosse åt någon wolfpack i cellen o blir botad, tror han kunde trivas me lite fast behandling o själv va utom makt å kontroll
Citera
2009-08-23, 11:01
Medlem
Tinnituzs avatar
Är det någon som vet vem han är?
Vilka filmer har han spelat i?
Orkar inte läsa igenom 159 sidor med tjafs..
Citera
2009-08-23, 11:07
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinnituz
Är det någon som vet vem han är?
Vilka filmer har han spelat i?
Orkar inte läsa igenom 159 sidor med tjafs..

https://www.flashback.org/showpost.php?p=18288413&postcount=978

Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Joel Ander = skådespelare?
En biroll i filmen "bäst i sverige"
Han spelade mobbaren Oscar (för övrigt en mycket passande roll)
Det är det närmaste Joel Ander kommer att komma en Oscar i sin filmkarriär

Filmen är från 2002

http://www.imdb.com/title/tt0297821/
Senast redigerad av epost72 2009-08-23 kl. 11:19.
Citera
2009-08-23, 11:07
Medlem
DoctorWhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autophagia
Hur ska man förklara det här utan att väcka misstankar?
Jag säger bara vad en person som jobbar inom psyk har sagt till mig.
Med sjuk menas vanföreställningar, psykoser, missbruk (ja missbrukare klassas enligt psykiatrin som sjuka.) etc etc
Eftersom han uppenbart vet vad han sysslade med och inte pratat om röster eller onda andar utgår jag ifrån att han var vid sina sinnes fulla bruk då han begick brotten och är därför inte sjuk enligt psykiatrin. Men dom kan ju naturligtvis vrida och vända till helvetet fryser och få det till att han är schizofren och psykotisk och lider av oidipuskomplex etc etc

Angående utredningen så får man prata med en kurator och om h*n anser att du behöver en liten psykundersökning så lägger h*n fram ett förslag om det. När du genomgått den lilla psykundersökningen (prata med en psykläkare i en timme) så kanske du får genomgå den stora om psykläkaren anser att det behövs.

Bra inlägg. Vi bör skilja på vad vi anser vara "sjukt beteende" och på vilka termer som används inom psykvård och juridiskt sett.

Jag anser att ingen person som kan bete sig på detta sätt som han har, är normal eller frisk, alltså är han sjuk och störd i mina ögon/känslor.

För mig är det ingen större skillnad vilket ord jag använder men exakt vilken diagnos han får är inte samma sak.
Citera
2009-08-23, 11:12
Medlem
Medicate mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Profilen Bernardo123

Läs inlägg och trådstarter det får bli mitt bidrag i den frågan.

Tackar tackar!Misstänkte nästan att jag skulle behöva läsa igenom skiten igen
Citera
2009-08-23, 12:29
Medlem
bratten88s avatar
Kan detta vara möjligt???

Var inne och kollade affärer på Solkatten i Lerum igår f.m,och efter att jag sett bilderna som "någon" lagt ut här på FB så tyckte jag mig känna igen den där killen borta vid systembolaget,det var jä-ligt likt "den misstänkte",så som jag mindes bilden med seriemördarna i bakgrunden

Detta kanske bara är mitt minne som spelar mig ett spratt,hoppas att det är så....tänk om jag börjar bli paranoid,MEN!!! Det MÅSTE ha varit han....

tacksam för diverse rimliga svar.....shit pomfritt...
Citera
2009-08-23, 12:32
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratten88
tyckte jag mig känna igen den där killen
Han sitter häktad i Borås.
Citera
2009-08-23, 13:28
Medlem
tomperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Han sitter häktad i Borås.

Inte för att det spelar så stor roll men jag trodde att det var Alingsås
Citera
2009-08-23, 13:32
Medlem
Dagens pappers GT innehåller två helsidor om aset. Bla interjuver med div läkare som bedömer hans sjukdomstillstånd osv. Jag orkar inte skriva allt men det kommer väl på webben snart. Flashback näms ett antal gånger.

Köp tidningen ni som bor här i västsverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in