2014-02-27, 18:06
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Transpore (FB) Boden: Mordet på Vatchareeya Bangsuan (Länk till sammanfattning i trådstarten)

Citat:
Transpore tape: http://www.3m.com/product/information/Transpore-Surgical-Tape.html
Köps in av NLL och finns över hela Norrbotten. Plasttejp. Täta perforeringar, lika lätta att dela på längden som på tvären.

Är den perforerad på tvären också?
Citera
2014-02-27, 18:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Är den perforerad på tvären också?
Jag har den inte, men enligt beskrivningen jag fick är den lika lätt att riva av på tvären som på längden, vilket får mig att anta att den är perforerad på tvären.
Citera
2014-02-27, 18:38
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Jag har den inte, men enligt beskrivningen jag fick är den lika lätt att riva av på tvären som på längden, vilket får mig att anta att den är perforerad på tvären.

Då blir jag lite osäker på om det verkligen är Transpore. Jag har inte läst om nån perforering på tvären i SKL:s rapporter. Dessutom var ju tejpbitarna på kroppen enligt beskrivningen klippta, inte avrivna. Men vem vet. Jag hoppas att den nya bevisningen som omtalades i samband med överklagandena är ett klargörande om tejpen. SKL:s rapport lämnar alltför många frågor obesvarade.
Citera
2014-02-27, 18:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Ang. jakten på alternativa mordvapen kom jag att tänka på den här då jag lekte lite hobbyelektriker.

http://www.clasohlson.com/se/Doskniv-ELKO/40-7774

Jag har kollat upp det nu på C.O & CO och bladet var bara cirka 2 centimeter. Men skarpa kanter och ger ett D-format sår.
Citera
2014-02-27, 18:54
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3ndium
mitt fetade
Tror det vore mer intressant att få veta hur många i karateklubben som har tillgång till "en sådan tejp". Att tejpen är delad är inte det minsta märkligt. Ska du tejpa fingrar, tår, öron (örhängen) så görs det oftast enklast genom att dela tejpen.

Det som vore intressant vore att veta vilken tejp som ligger i 1a-förbandsväskan på klubben? Köpte klubben in ngn tejp centralt eller köpte varje utövare egen tejp?
Om man köpte egen tejp, fanns det då en gemensam uppfattning bland utövarna om lämpligaste val?
Vilken tejp hade tränaren tillgång till, i egen träningsväska eller på klubben?
Har tränaren hjälpt (tejpat) vid blodvite tidigare, om så, vilken sorts tejp och varifrån kom den?
Kanske borde det här med tejpen utretts noggrannare?

Fast allt det här har förstås undersökts i det perfekta utredningsarbetet. Alla som tänker annat är foliehattar, tomtar eller idioter. Som varande sådan hävdar jag fortsatt att allt bröte som placerats på torso vid fyndplats 2 var för att kroppen, med tejp, tvunget måste hittas. Tycker fortfarande det vore intressant att veta hur stora stenar/grenar som placerats på torso, samt hur tunga dessa skulle vara att förflytta för nyfikna rovdjur (framförallt de stenar som lämnades på fyndplatsen, för att de var för besvärliga att transportera till SKL). Saknar en maskad bild från FP2 som ger överblick.

Men KJ säger ju han äger en sådan tejp (som han hittat i en bil). Denna tejp har hittats hemma hos KJ. Den har VBs blod på sig (som inte likhund reagerar på) och den ser enl. SKL likadan ut (och är samma till bevisgraden av en +1 som resultat av hur den besvarar deras uppsatta hypotes) som den som hittades på VB i skogen. Detta måtte väl ses som mer graverande för KJ än för ngn random karatemedlem då man eventuellt använder sådan tejp på klubben
Citera
2014-02-27, 19:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon9
Men KJ säger ju han äger en sådan tejp (som han hittat i en bil). Denna tejp har hittats hemma hos KJ. Den har VBs blod på sig (som inte likhund reagerar på) och den ser enl. SKL likadan ut (och är samma till bevisgraden av en +1 som resultat av hur den besvarar deras uppsatta hypotes) som den som hittades på VB i skogen. Detta måtte väl ses som mer graverande för KJ än för ngn random karatemedlem då man eventuellt använder sådan tejp på klubben
Han identifierar den från en bild. Nästan alla tejper ser likadana ut på bild.
Citera
2014-02-27, 19:14
Medlem
Gordon9s avatar
Citat:

Skeptisk attityd är helt ok. Men intressantare är ju att leverera ngt alternativ. Tror t.ex. knappast att du hittar ngn i karateklubben med tyngre omständigheter vad gäller tejpen än de mot KJ , för att inte tala om alla andra numera till leda uppräknade omständigheter som tynger KJ.
Citera
2014-02-27, 19:15
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Då blir jag lite osäker på om det verkligen är Transpore. Jag har inte läst om nån perforering på tvären i SKL:s rapporter. Dessutom var ju tejpbitarna på kroppen enligt beskrivningen klippta, inte avrivna. Men vem vet. Jag hoppas att den nya bevisningen som omtalades i samband med överklagandena är ett klargörande om tejpen. SKL:s rapport lämnar alltför många frågor obesvarade.

Tejpen är helperforerad. Hål överallt i ett rutnät. Samma avstånd mellan hålen både på härsan och tvärsan. Mer hål än tejp om jag överdriver kraftigt.
Bilden på Transpore-rullen visar texten 3M inne i rullen. Toalettrullen hade ingen text där.
Quarrel har förklarat den uteblivna texten men jag hajade inte orsaken.
Citera
2014-02-27, 19:24
Bannlyst
Tejpen...ni säger perforerad, hål i ett rutnät? Är det inte väv, alltså trådar längs med och tvärsöver typ armering?
Citera
2014-02-27, 19:25
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

KJ beskriver i förhör att han använder tänderna och biter av tejpen när har reparerar sina airguns. Han tipsar polisen om att hans DNA borde hittats i änden på rullen.
Längden på en ny rulle skulle vara intressant att få fram då det var 4,31 meter kvar på denna. Var det 4,5 från början eller 9 meter från början?
Citera
2014-02-27, 19:28
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Tiotusenkronorsfrågan är då hur vanligt det är att de är avrivna på det (enligt min uppfattning) speciella sättet. För det om det är som du antyder har vi en rulle som tillhör KJ, en som finns i KJ:s lägenhet men i själva verket tillhörde VB, och en till som använts i samband med brottet. Alla av dem är avrivna på längden. Eller har jag missförstått dig på den punkten?

Den här förbannade tejpen. Jag är inte helt övertygad om att rullen i lägenheten användes vid brottet och det finns onekligen frågetecken. Men min samlade slutsats är ändå att det förmodligen är rätt rulle.
Citera
2014-02-27, 19:32
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majk69
Tejpen...ni säger perforerad, hål i ett rutnät? Är det inte väv, alltså trådar längs med och tvärsöver typ armering?

Total förvirring råder. Tejpen på skåpet var av plast. Tejpen som KJ säger att han använt för att rulla tobak med borde ju vara textilvarianten du nämner.

Här ser du båda typerna:
http://www.jula.se/search-result/?q=s%C3%A5rtejp

Fotot på rullen på skåpet har tagits med fel färgtemperaturinställning och ser därför gul ut. Det finns en bild i annat dokument som visar rätt färg.

Polisen kunde inte identifiera tejptillverkaren utan köpte Jula-tejpen för jämförelse.
Senast redigerad av PeterNoster 2014-02-27 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in