2014-02-25, 15:38
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Åklagarna satte sig definitivt på tvären med att delge försvaret mer information än vad dom
hade om tex tejpen. Som Forssberg kämpade med att få fram denna info men vart han än vände
sig fick han avslag, åklagarna/SKL ville inte dela med sig om tejpens "bakrundshistoria" eller hur
man kommit fram till att det var KJ:s tejp i VB:s hår, det är dessa förhör du bla citerar från FUPen.

Så visst kände försvaret/KJ och många fler till tejpen.
"Försägningen" angående bagageluckan kan man om man vill få till ett indicium men vad gäller
tejpen så får du nog omvärdera den tanken att detta skulle vara fullständigt otänkbar.

Hur funkar det egentligen? Är det åklagaren som bestämmer när man inte skall utreda en detalj? Jag tänker på rygghuggen där kriminaltekniker Lindblom tycker att en splitsnål är det troligaste. Han verkar dock osäker och har inte undersökt det närmare.
En splitsnål kostar runt 100:-. Är det åklagaren som stoppat vidare utredning om detta? Likadant med tejpen.
Någon splitsnål har inte setts hos KJ vad jag vet. Varför används ett så udda verktyg när man kan få utlopp för sin ilska med en vanlig morakniv?
Citera
2014-02-25, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Tror dig. Själv har jag aldrig varit med om det. Det har varit älven/sjön som gällt.

Mina erfarenheter är från Tornedalen och Kiruna-området.

Har du kran av trä?

Nej. Det är en helt vanlig kran.
Citera
2014-02-25, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Hur funkar det egentligen? Är det åklagaren som bestämmer när man inte skall utreda en detalj? Jag tänker på rygghuggen där kriminaltekniker Lindblom tycker att en splitsnål är det troligaste. Han verkar dock osäker och har inte undersökt det närmare.
En splitsnål kostar runt 100:-. Är det åklagaren som stoppat vidare utredning om detta? Likadant med tejpen.
Någon splitsnål har inte setts hos KJ vad jag vet. Varför används ett så udda verktyg när man kan få utlopp för sin ilska med en vanlig morakniv?

Ang. jakten på alternativa mordvapen kom jag att tänka på den här då jag lekte lite hobbyelektriker.

http://www.clasohlson.com/se/Doskniv-ELKO/40-7774
Citera
2014-02-25, 15:45
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Antagligen beroende på att det inte fanns någon ilska att få utlopp för ..
Citera
2014-02-25, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laponica
Nej. Det är en helt vanlig kran.

Inne i bastun? Eller i ett separat duschrum? Hel OT.
Citera
2014-02-25, 15:58
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
För kännedom, någon tejp var inte "ute på byn" om man säger så, den och omfattningen i håret var ej synlig direkt för blotta ögat när militär hittade henne.. Punkt.
Endast GM kan veta något om denna tejp förutom polispersonal och rättsläkare på plats vid tidpunkten för fynden.
Det var värst vad det förekommer motstridiga uppgifter om hur det ska ha förhållit sig med
den här saken.
Men lutar själv åt det du här hävdar.
Endast GM borde rimligen vid den här tidpunkten ha kännedom om detaljen med tejpen
i håret och det vet vi ju mycket väl vem det rör sig om...
Citera
2014-02-25, 16:10
Medlem
Citat:
Inne i bastun? Eller i ett separat duschrum? Hel OT.

Separat duschrum i direkt anknytning till bastun. Vill man så kan man även koppla på en trädgårdsslang. Tänker du att en kran i bastu skulle bli varm? ja ja...vi kanske går vidare nu.

Tror vi konstaterat att det inte är särskilt ovanligt med tillgång till vatten i en bastu i Boden.
Citera
2014-02-25, 16:34
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det var värst vad det förekommer motstridiga uppgifter om hur det ska ha förhållit sig med
den här saken.
Endast GM borde rimligen vid den här tidpunkten ha kännedom om detaljen med tejpen

Det bästa vore om någon som har tid kan försöka göra som ZegDeg föreslog ovan och försöka få ut materialet från första häktningsförhandlingen. Det borde kunna besvara frågan om på vilken detaljnivå tejpfynden diskuterades. Så: Vem är "någon"? :-) (Har inte riktigt tid/möjlighet själv just nu)

Personligen ser jag det som enormt förvånande om utredaren missat att KJ kommer med info han inte kan känna till. Men skulle det verkligen visa sig att denna detalj inte redovisats så är det ju en försägelse av minst lika stor dignitet som "bakluckan" (Jag tror inte på scenariot att tejpbitar i håret nått fram till Kristoffer via pappans militära kontakter) och definitivt något som åklagarna borde ta upp i hovrätten.
Citera
2014-02-25, 16:56
Medlem
Namibia1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det bästa vore om någon som har tid kan försöka göra som ZegDeg föreslog ovan och försöka få ut materialet från första häktningsförhandlingen. Det borde kunna besvara frågan om på vilken detaljnivå tejpfynden diskuterades. Så: Vem är "någon"? :-) (Har inte riktigt tid/möjlighet själv just nu)

Personligen ser jag det som enormt förvånande om utredaren missat att KJ kommer med info han inte kan känna till. Men skulle det verkligen visa sig att denna detalj inte redovisats så är det ju en försägelse av minst lika stor dignitet som "bakluckan" (Jag tror inte på scenariot att tejpbitar i håret nått fram till Kristoffer via pappans militära kontakter) och definitivt något som åklagarna borde ta upp i hovrätten.

Kanske du kan fixa det, du är ju duktig på att skriva och har bra koll
Det tar nog inte mer tid en ett trådinlägg för dig.
Här är mejl adressen polismyndigheten.norrbotten@polisen.se
Senast redigerad av Namibia1 2014-02-25 kl. 17:00.
Citera
2014-02-25, 17:02
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Precis som med den för KJ omskakande upplysningen om blodbesudlingen i bakluckan på Sonatan så tror jag att även tejpbiten i håret är en försägelse som KJ här gör sig skyldig till. Ytterst komprometterande för KJ i så fall. Hur Thomas Olsson ska lyckas trolla bort detta i hovrätten är en gåta ..
Senast redigerad av MBoudine 2014-02-25 kl. 17:22.
Citera
2014-02-25, 17:16
Bannlyst
Citat:
Hur funkar det egentligen? Är det åklagaren som bestämmer när m
an inte skall utreda en detalj? Jag tänker på rygghuggen där kriminaltekniker Lindblom tycker att en splitsnål är det troligaste. Han verkar dock osäker och har inte undersökt det närmare.

Åklagarna hävdade att Forssberg och hans klient inte fick ta del av hur SKL kommit fram till
sina analyssvar från bla husrannsakan (tejpen) eftersom KJ enligt åklagarna kunde ändra/ändrade sina svar hela tiden.
I detta fall hade försvaret detaljen om tejpen i håret men mer än så ville inte åklagarna
dela med sig. Att resultaten i någon mån talar för att tejpbitarna BD1/316-13/S023 kommer från tejprullen BD1/316-13/S034 (Grad 1) kan man tänka sig att dom ville behålla för sig själva.
Hur det ligger till med splitsnålen vet jag däremot inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
den här saken.

Du tror alltså att förhörsledarna och åklagarna missat en så viktig detalj som att KJ "försade"
sig om tejpen i VB:s hår. Visserligen var förhörsledarna mindre bra, enligt mig, men så här bedrövligt värdelösa kan man väl inte tro att dom var att dom skulle missat en försägning av denna gigantiska kaliber. Tror du inte varenda tidining idag hade haft denna sensation, gjord av "alerta" FB- skribenter, på första sidan idag om så vore fallet, det tror nämligen jag.
Citera
2014-02-25, 17:17
Medlem
Citat:
Tror dig. Själv har jag aldrig varit med om det. Det har varit älven/sjön som gällt.

Mina erfarenheter är från Tornedalen och Kiruna-området.

Har du kran av trä?
Vilket hån. Det är vanligt med rinnande vatten i eller i nära anslutning till en bastu. Det kanske inte är lika vanligt i Tornedalen och Kiruna-området som i Boden. Sedan är det några stycken som har året-runt-boende i Altersjön så rinnande vatten i stugan är inte helt osannolikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in