2014-02-26, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Hopfenweissen är dock inte 6.2%, han menar faktiskt tap 4. För övrigt utsätt Tap X varianter som jag inte provat enligt mig Schneiders sämsta öl, och gravt sämre än Original som den mest liknar som jag anser som bästa hefeweizen. Tap X Porterweisse kommer väll på bolaget snart f.ö?

Jag förstår inte riktigt det kursiverade, du menar att du uppskattar Tap 7: Unser Original mest i Schneiders sortiment? Den är säkert utmärkt, själv har jag inte provat den ännu.

Jo, Tap X: Meine Porter Weisse kommer tydligen till SB 1 april 2014.
Citera
2014-02-26, 22:38
Medlem
ellroys avatar
Dricker lite gött idag:

Great Divide Old Ruffian 2012
Westbrook Mexican Cake Imperial Stout
Chimay Blå 2009
Citera
2014-02-26, 22:44
Medlem
Disco-Mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Kanske inte hänger med i diskutionen men vad menas med tre fontäner? Tycker du att oud beersel är en bra öl som instegs-öl i själva stilen och får man en ärlig uppfattning om vad syrligheten innebär om man ej prövat stilen förut?

Här vaskas ingenting! Uppskattar inte smaklökarna smaken så uppskattar i alla fall huvudet alkoholen! Bara att halsa och se glad ut.

Så mycket har jag förstått, att Boon Oude Kriek och Oud Beersel inte är av samma stil. Tycker du att Oud Beersel är ett bra insteg-öl till stilen så att säga? Har inte testat suröl tidigare så det kanske är bra att den inte är så himla syrlig. Men jag vill i alla fall ha chansen att uppfatta vad syrligheten innebär, tycker du att man får en ärlig chans till det med Oud Beersel? Jag har inte heller prövat någon kriek öl förut men kommer att göra det. Kommer förmodligen att testa båda av dessa inom en snar framtid fast vid olika tillfällen. Om du säger att den är riktigt bra så får det nog bli en sådan först ut, har hört och läst mycket om just stilen kriek men har haft fullt upp med annan ölprovning som har gått före. Kommer att skicka efter en Boon Oude Kriek i min nästa beställning.

Förmodligen så skulle jag uppskatta Omnipollo Leon, men känner lite som så att det finns godare öl i samma prisklass. Har även fått en uppfattning om att den är lite väl vattnig för priset och om det är någonting jag avskyr så är det vattnig öl! Öl ska smak och då smaka mycket!

När du har fått mersmak av lambic stilen så kan jag rekommendera 3 Fonteinen
Oude Kriek samt 3 Fonteinen Oude Geuze som har säljstart på SB 1 mars. Kan även rekommendera Cantillons utbud om du kan tänka dig privatimport.
Senast redigerad av Disco-Mannen 2014-02-26 kl. 22:59.
Citera
2014-02-26, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disco-Mannen
När du har fått mersmak av lambic stilen så kan jag rekommendera 3 Fonteinen
Oude Kriek samt 3 Fonteinen Oude Geuze som har säljstart på SB 1 mars. Kan även rekommendera Cantillons utbud om du kan tänka dig privatimport.

Ingen svensk importör har Cantillon. Danmark eller internet är lösningen.
Citera
2014-02-27, 00:06
Medlem
Jag skulle ta mig en (1) öl till maten. Det gick sådär.
Till middagen blev det en Sierra Nevada Extra IPA. Den föll mig inte alls i smaken, så jag var tvungen att gå vidare med en Sierra Nevada IPA. Den sistnämnda var bättre och jag började dessutom känna av alkoholen. Jag spenderade gårdagen på Tyrol där jag åt kött och tittade på Cradle of Filth medan jag inmundigade öl som jag var säker på vad folkpiss. Jag blev än mer säker på gårdagens låga alkoholhalt när jag började känna mig småpruttig efter bara två (om än ganska starka) öl ikväll och jag började naturligtvis jaga lullet.

Nästa flaska blev en Punk IPA. I vanlig ordning förbannade jag den sida av mig som tycker att det här är en öl som är lite skämmig att dricka. Det är en massa trasiga hipsters som dricker Punk IPA, men för en gångs skull har de faktiskt rätt. Det är en riktigt god öl som förtjänar att drickas.

Öl numero tre var en Napa Smith Organic IPA. Ölen är inte riktigt äcklig, men helt klart inte god. Den tog ett tag och jag började förlora lullet. Jag vet inte hur det är med er, men när mitt lull börjar försvinna så kan jag inte få det tillbaka, så de flaskor som följde var egentligen bara slöseri, men vad gör man inte?

Jag sög ner en Sigtuna Organic IPA och tror att jag tycker om den. Den var billig tror jag, men den var inte speciellt stark heller så det kan ju ha spelat in. Betyget landar på "okej" men chans för förbättring.

Nu, i skrivande stund sitter jag och suger på en Electric Nurse APA. Det är en riktigt fin öl med en trevlig etikett men väldigt tråkig flaska. Utseendet tycks bli viktigare för mig framåt kvällen, oklart varför.

Jag tänkte avsluta med en lista. Det blir en topplista, utan direkt ordning. Det blir mina favoriter, utan ranking.

Epic Armageddon IPA
Newcastle Brown Ale
Brewdog Punk IPA
Dales Pale Ale
Sierra Nevada IPA
Citera
2014-02-27, 02:35
Medlem
Quorthons avatar
Ölsläppet går nog mest i maltens tecken för min del. Blir mest Bracia och Backwoods bastard. Två öl som jag tycker väldigt mycket om. Sedan såklart 3F om man får tag i någon.

Brewdog-ölen som släpps något att ha?
Citera
2014-02-27, 02:41
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Ölsläppet går nog mest i maltens tecken för min del. Blir mest Bracia och Backwoods bastard. Två öl som jag tycker väldigt mycket om. Sedan såklart 3F om man får tag i någon.

Oj, Backwoods bastard såg riktigt fin ut. Ska nog försöka få tag i en sådan.
Citera
2014-02-27, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Jag förstår inte riktigt det kursiverade, du menar att du uppskattar Tap 7: Unser Original mest i Schneiders sortiment? Den är säkert utmärkt, själv har jag inte provat den ännu.

Jo, Tap X: Meine Porter Weisse kommer tydligen till SB 1 april 2014.
Blev autocorrect tror ja, menade förutom diverse tap x varienter jag inte provat.
Citera
2014-02-27, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon

Brewdog-ölen som släpps något att ha?

Få Brewdog öl som är nåt att ha om du frågar mig, sviktar extremt i kvalité så jag har slutat köpa deras produkter. Känns som att dom fokuserar mer på marknadsföring än innehåll idag tyvärr. Flytten till nya bryggeriet har gjort att kvalitén sjunkit enormt, förr var dom duktiga.
Citera
2014-02-27, 12:31
Medlem
Quorthons avatar
Tycker de blandar och ger. När de släpper så många nya öl hela tiden att man inte ens kan hålla reda på det så blir det såklart mycket hit and miss. Men ibland träffar de ju rätt och Mix Tape av de senare tycker jag är bra.
Citera
2014-02-27, 13:39
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Få Brewdog öl som är nåt att ha om du frågar mig, sviktar extremt i kvalité så jag har slutat köpa deras produkter. Känns som att dom fokuserar mer på marknadsföring än innehåll idag tyvärr. Flytten till nya bryggeriet har gjort att kvalitén sjunkit enormt, förr var dom duktiga.
med tanke på hur jävla mycket nytt de sprutar ut samt fokus på att öppna barer i varenda storstad. ja det verkar vara mycket fokus på $$$.

även deras abstrakt-serie tuffar rejält på tomgång, med tanke på flaskstorlek/pris.
av alla de släppt och då har jag smakat i stort sett alla så är det bara 2-3 som är riktigt bra.

förr så var deras in your-face-PR lite skoj, idag känns det jävligt tröttsamt.

och till sista, deras scam med stort S gällande brewdog-aktier.
egentligen så är det hatten av för det är ett smart drag för deras del.
istället för att gå till bank eller be investerare om pengar så säljer man "andelar" till fansen.
brewdogaktien ger dig som innehavare förtur på släpp och rabatt i deras webshop.
aktien ger dig ingen rösträtt, dock så är det ju meningen att du ska "få din röst hörd".
aktien kan inte heller lösas in, men går att säljare vidare till någon annan person.
de fick alltså in många friska miljoner utan att behöva göra något som helst tillbaka.
jag har läst igenom hela avtalet och inte funnit det fördelaktig på något sätt för mig som aktieägare,
ja förutom rabatt i webshoppen, den klarar jag mig dock utan då frakten hit äter upp hela "vinsten".

punkipan är bra. men jag är mycket besviken på brewdog.
Citera
2014-02-27, 14:06
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
med tanke på hur jävla mycket nytt de sprutar ut samt fokus på att öppna barer i varenda storstad. ja det verkar vara mycket fokus på $$$.

även deras abstrakt-serie tuffar rejält på tomgång, med tanke på flaskstorlek/pris.
av alla de släppt och då har jag smakat i stort sett alla så är det bara 2-3 som är riktigt bra.

förr så var deras in your-face-PR lite skoj, idag känns det jävligt tröttsamt.

och till sista, deras scam med stort S gällande brewdog-aktier.
egentligen så är det hatten av för det är ett smart drag för deras del.
istället för att gå till bank eller be investerare om pengar så säljer man "andelar" till fansen.
brewdogaktien ger dig som innehavare förtur på släpp och rabatt i deras webshop.
aktien ger dig ingen rösträtt, dock så är det ju meningen att du ska "få din röst hörd".
aktien kan inte heller lösas in, men går att säljare vidare till någon annan person.
de fick alltså in många friska miljoner utan att behöva göra något som helst tillbaka.
jag har läst igenom hela avtalet och inte funnit det fördelaktig på något sätt för mig som aktieägare,
ja förutom rabatt i webshoppen, den klarar jag mig dock utan då frakten hit äter upp hela "vinsten".

punkipan är bra. men jag är mycket besviken på brewdog.

Ett TV-program har de också, Brew Dogs. Första avsnittet visades på Kanal 9 i går, och ja... Lite intressant, visst, men fan vad töntiga de är.

Brewdog kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta på grund av Punk IPA, den fick mig intresserad av IPA, men de gör mycket som inte är någon höjdare.

Edit: någon som på något vis smakat deras imperial stout som kommer vid släppet? Osäker på om jag skall lägga pengar på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in