2014-02-25, 22:47
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Finns det någonting syrligt i stilen som du kan rekommendera? Har varit sugen på sådan öl ett tag nu men inte riktigt kommit till skott ännu!

Edit: Har du prövat Oude Kriek Boon? Vart lite sugen på att lägga en beställning på den.

Det var min första suröl, så nej. brutefish kan säkert ge dig några tips dock. 3 Fonteinen, som kommer vid släppet, skall ju tydligen vara riktigt grym, kolla in den. Kommer garanterat gå fort dock så var beredd om du verkligen vill ha en.

Har som sagt bara testat en spontanjäst, men beställ. Gillar du den inte - okej, tråkigt. Men då har du i alla fall testat. Gillar du den - kul! Men vågar du inte testa så kommer du aldrig få veta, kolla in ratebeer och beeradvocate, där kan du läsa vad andra tycker.
Citera
2014-02-25, 23:12
Medlem
brutefishs avatar
japp. tre fontäner kniper 4 av de 5 bästa (aktiva) i världen just nu enligt ratebeer.
naturligtvis är detta inte något som är skrivet i sten, men det ger en hint av hur pass bra dom är.
för min egen del så är det 3F, cantillon och girardin som står för de bättre grejerna.

har man inte druckit något syrligt öl tidigare så kan detta bli lite av en chock då det är VÄLDIGT syrligt. inte så pass som en lambic, men så det räcker.

visst, 86 pix för en 375:a är inte billigt, men en del är minst lagrad i 3 år så priset blir ju därefter.
för min del så är det ren nektar, hade dock hellre sett 75or. nom nom.

men plocka en oud beersel först, inte så extrem och relativt billig.
så behöver man inte gråta för mycket om den måste vaskas.
Citera
2014-02-25, 23:25
Medlem
Citat:
Finns det någonting syrligt i stilen som du kan rekommendera? Har varit sugen på sådan öl ett tag nu men inte riktigt kommit till skott ännu!

Edit: Har du prövat Oude Kriek Boon? Vart lite sugen på att lägga en beställning på den.

Ska beställa lite ikväll, håller på och tänka ut vad just nu!

Tackar för dom orden! Eftersom detta är den enda ölsorten som sälj på mitt bolag med champagnekork så fångade den min nyfikenhet. Med dina ord så tror jag att jag skippar den. Bättre att beställa någonting med lite mer smak.

Boon Oude Kriek, som den heter, (bolaget har dålig koll) tycker jag är riktigt bra. Oud Beersel är helt okej och absolut inget fel på, men Boon tycker jag är bättre, sen beror det ju beror på om man vill ha gueuze eller kriek, bolaget har ju tyvärr bara en av varje (Timmermans räknas inte då det är skit)

Sen tycker jag Omnipollo Leon är riktigt bra, att inte uppskatta den är ovanligt, så döm inte efter vad en person tycker.
Citera
2014-02-25, 23:32
Medlem
Cornholio.s avatar
Drog precis iväg en liten beställning på tre flaskor. Charmen med beställningssortimentet är att man inte behöver beställa några större mängder!

Först ut vart en nils oscar rökporter, en öl som jag varit nyfiken på länge! Den enda rökölen jag prövat hittills är Aecht Schlenkerla Rauchbier, vilket är ett öl som jag fullkomligt älskar och tänkte därför att jag behöver vidga mina vyer rörande rököl.

Näst ut så vart det en flaska Schneider Weisse Mein Grünes Tap 4, Det skall vara en veteöl med humlekaraktär vilket är någonting helt nytt för mig. Spänd inför denna, har sneglat på den länge men inte riktigt kommit till skott. Att det var den sista flaskan på lager fick mig att äntligen beställa en. Vete, humle och 6,2% låter lovande!

Sist men inte minst så fick det bli en flaska Sinebrychoff Porter vilket är en finsk porter på 7,2%. Vet inte riktigt vad som attraherade mig med denna öl, om det var faktumet att det var en alkoholstark, billig och mörk porter vet jag inte, förmodligen en salig blandning av alla tre. Kolla precis på ratebeer och såg att den hade fått riktigt bra betyg, 99 overall och 98 för stilen. Jag får ge det ugriska folket på andra sidan Östersjön en chans!

Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Nej, kommer inte att bli något mer köp från min sida, hellre bra öl i mindre "roliga" förpackningar... Jag har även en Brooklyn Local 1 hemma, som jag ej testat ännu, får hoppas att den bättre lever upp till förväntningarna. =)
Så sant, så sant! Det är inte utsidan som räknas, det är insidan!
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Det var min första suröl, så nej. brutefish kan säkert ge dig några tips dock. 3 Fonteinen, som kommer vid släppet, skall ju tydligen vara riktigt grym, kolla in den. Kommer garanterat gå fort dock så var beredd om du verkligen vill ha en.

Har som sagt bara testat en spontanjäst, men beställ. Gillar du den inte - okej, tråkigt. Men då har du i alla fall testat. Gillar du den - kul! Men vågar du inte testa så kommer du aldrig få veta, kolla in ratebeer och beeradvocate, där kan du läsa vad andra tycker.
Skippade det för den här gången men kommer garanterat undersöka saken noggrannare i ett framtida skede!
Senast redigerad av Cornholio. 2014-02-25 kl. 23:39.
Citera
2014-02-26, 00:01
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Boon Oude Kriek, som den heter, (bolaget har dålig koll) tycker jag är riktigt bra. Oud Beersel är helt okej och absolut inget fel på, men Boon tycker jag är bättre, sen beror det ju beror på om man vill ha gueuze eller kriek, bolaget har ju tyvärr bara en av varje (Timmermans räknas inte då det är skit)

Sen tycker jag Omnipollo Leon är riktigt bra, att inte uppskatta den är ovanligt, så döm inte efter vad en person tycker.
samma här. av dom två väljer jag också boon krieken då jag inte tycker OB håller måttet för en bra gueuze. den är som sagt ok.

gah....nu skulle man ha sommar, sitta på balkongen och sedan sänka ett rejält stort glas med kriek.
Citera
2014-02-26, 00:07
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
japp. tre fontäner kniper 4 av de 5 bästa (aktiva) i världen just nu enligt ratebeer.
naturligtvis är detta inte något som är skrivet i sten, men det ger en hint av hur pass bra dom är.
för min egen del så är det 3F, cantillon och girardin som står för de bättre grejerna.

har man inte druckit något syrligt öl tidigare så kan detta bli lite av en chock då det är VÄLDIGT syrligt. inte så pass som en lambic, men så det räcker.

visst, 86 pix för en 375:a är inte billigt, men en del är minst lagrad i 3 år så priset blir ju därefter.
för min del så är det ren nektar, hade dock hellre sett 75or. nom nom.

men plocka en oud beersel först, inte så extrem och relativt billig.
så behöver man inte gråta för mycket om den måste vaskas.
Kanske inte hänger med i diskutionen men vad menas med tre fontäner? Tycker du att oud beersel är en bra öl som instegs-öl i själva stilen och får man en ärlig uppfattning om vad syrligheten innebär om man ej prövat stilen förut?

Här vaskas ingenting! Uppskattar inte smaklökarna smaken så uppskattar i alla fall huvudet alkoholen! Bara att halsa och se glad ut.
Citat:

Så mycket har jag förstått, att Boon Oude Kriek och Oud Beersel inte är av samma stil. Tycker du att Oud Beersel är ett bra insteg-öl till stilen så att säga? Har inte testat suröl tidigare så det kanske är bra att den inte är så himla syrlig. Men jag vill i alla fall ha chansen att uppfatta vad syrligheten innebär, tycker du att man får en ärlig chans till det med Oud Beersel? Jag har inte heller prövat någon kriek öl förut men kommer att göra det. Kommer förmodligen att testa båda av dessa inom en snar framtid fast vid olika tillfällen. Om du säger att den är riktigt bra så får det nog bli en sådan först ut, har hört och läst mycket om just stilen kriek men har haft fullt upp med annan ölprovning som har gått före. Kommer att skicka efter en Boon Oude Kriek i min nästa beställning.

Förmodligen så skulle jag uppskatta Omnipollo Leon, men känner lite som så att det finns godare öl i samma prisklass. Har även fått en uppfattning om att den är lite väl vattnig för priset och om det är någonting jag avskyr så är det vattnig öl! Öl ska smak och då smaka mycket!
Senast redigerad av Cornholio. 2014-02-26 kl. 00:19.
Citera
2014-02-26, 00:25
Medlem
Citat:
Kanske inte hänger med i diskutionen men vad menas med tre fontäner? Tycker du att oud beersel är en bra öl som instegs-öl i själva stilen och får man en ärlig uppfattning om vad syrligheten innebär om man ej prövat stilen förut?

Här vaskas ingenting! Uppskattar inte smaklökarna smaken så uppskattar i alla fall huvudet alkoholen! Bara att halsa och se glad ut.

Så mycket har jag förstått, att Boon Oude Kriek och Oud Beersel inte är av samma stil. Tycker du att Oud Beersel är ett bra insteg-öl till stilen så att säga? Har inte testat suröl tidigare så det kanske är bra att den inte är så himla syrlig. Men jag vill i alla fall ha chansen att uppfatta vad syrligheten innebär, tycker du att man får en ärlig chans till det med Oud Beersel? Jag har inte heller prövat någon kriek öl förut men kommer att göra det. Kommer förmodligen att testa båda av dessa inom en snar framtid fast vid olika tillfällen. Om du säger att den är riktigt bra så får det nog bli en sådan först ut, har hört och läst mycket om just stilen kriek men har haft fullt upp med annan ölprovning som har gått före. Kommer att skicka efter en Boon Oude Kriek i min nästa beställning.

Förmodligen så skulle jag uppskatta Omnipollo Leon, men känner lite som så att det finns godare öl i samma prisklass. Har även fått en uppfattning om att den är lite väl vattnig för priset och om det är någonting jag avskyr så är det vattnig öl! Öl ska smak och då smaka mycket!

Eftersom det inte finns några alternativ till gueuze så ja jag tycker Oud Beersel är en bra instegsöl, du får känna på vad stilen innebär. Absolut inget fel på Oud Beersel, men gillar man suröl så är det mesta bättre än den. 3 Fonteinens gueuze kommer på bolaget på lördag, och är ljusår bättre, en har man aldrig druckit stilen så duger Oud Beersel fint, den kostar ju också hälften så mycket jämfört med 3 Fonteinen. Personligen hade jag mycket lättare att fastna för kriek än gueuze då jag upplever kriek som snällare. Kriek är som en gueuze fast med körsbär, enkelt förklarat.

Återigen till Omnipollo så tycker jag Leon är sjukt prisvärd och inte det minsta vattnig. Sen är den ju inte tjock som motorolja, men det ska ju heller inte en pale ale på 6,5% vara.
Senast redigerad av ingenperson 2014-02-26 kl. 00:28.
Citera
2014-02-26, 00:50
Medlem
brutefishs avatar
karbonkopia på ingenperson.

OB är bra för att smaka på stilen så att säga, inget snack om det samt att 3F är grym. men är man osäker och inte vill slanta för mycket så är OB rätt väg att köra.

även det senare så är ju kriek som sagt snällare då det är en lambic med körsbär, förvänta dig inte något sött (även om viss tillverkare hinkar i extra socker), en kriek skall vara syrlig fast med frisk smak av körsbär, därför lite lenare i smaken. alltså perfekt som en stadig törstsläckare på sommaren.

det är jag som kallar 3 Fonteinen för 3 fontäner, det betyder ju fontän.
Citera
2014-02-26, 01:12
Avslutad
Citat:
Näst ut så vart det en flaska Schneider Weisse Mein Grünes Tap 4, Det skall vara en veteöl med humlekaraktär vilket är någonting helt nytt för mig. Spänd inför denna, har sneglat på den länge men inte riktigt kommit till skott. Att det var den sista flaskan på lager fick mig att äntligen beställa en. Vete, humle och 6,2% låter lovande!

Tap 4 har ingen utpräglad humlekaraktär, det är en traditionell hefeweissen dock bryggd på ekologiska råvaror. En utmärkt öl är det oavsett.

Du tänker nog snarare på Tap 5: Meine Hopfenweisse, vilken innehåller en hel del modern humle. Dock är det tyvärr kollikrav på den, 20 flaskor, om man vill beställa.
Citera
2014-02-26, 01:14
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Eftersom det inte finns några alternativ till gueuze så ja jag tycker Oud Beersel är en bra instegsöl, du får känna på vad stilen innebär. Absolut inget fel på Oud Beersel, men gillar man suröl så är det mesta bättre än den. 3 Fonteinens gueuze kommer på bolaget på lördag, och är ljusår bättre, en har man aldrig druckit stilen så duger Oud Beersel fint, den kostar ju också hälften så mycket jämfört med 3 Fonteinen. Personligen hade jag mycket lättare att fastna för kriek än gueuze då jag upplever kriek som snällare. Kriek är som en gueuze fast med körsbär, enkelt förklarat.

Återigen till Omnipollo så tycker jag Leon är sjukt prisvärd och inte det minsta vattnig. Sen är den ju inte tjock som motorolja, men det ska ju heller inte en pale ale på 6,5% vara.

Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
karbonkopia på ingenperson.

OB är bra för att smaka på stilen så att säga, inget snack om det samt att 3F är grym. men är man osäker och inte vill slanta för mycket så är OB rätt väg att köra.

även det senare så är ju kriek som sagt snällare då det är en lambic med körsbär, förvänta dig inte något sött (även om viss tillverkare hinkar i extra socker), en kriek skall vara syrlig fast med frisk smak av körsbär, därför lite lenare i smaken. alltså perfekt som en stadig törstsläckare på sommaren.

det är jag som kallar 3 Fonteinen för 3 fontäner, det betyder ju fontän.
Jaså, ja men om det är på så sätt så har jag redan min nästa beställning färdig. En flaska Boon Oude Kriek och en flaska Oud Beersel. Men för nu så ska jag vänta in dagens beställning innan jag beställer hem någonting nytt, får blir nån gång först nästa vecka.

Jag får skippar 3 Fonteinen för den här gången. Har ingen lust att punga ut så mycket för en 375 på en stil som jag inte ens vet om jag gillar. Jag tar hellre det lite säkrare och testar en lite billigare av lite lägre kvalité. Såg för övrigt att 3 Fonteinen skulle komma ut med både en kriek och en gueuze vid nästa släpp!

Ska bli intressant att testa dessa stilar. Har hört och läst en del om dom men har aldrig riktigt vetat vart jag skall börja, skönt att i alla fall ha det avklarat!
Citera
2014-02-26, 01:23
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Tap 4 har ingen utpräglad humlekaraktär, det är en traditionell hefeweissen dock bryggd på ekologiska råvaror. En utmärkt öl är det oavsett.

Du tänker nog snarare på Tap 5: Meine Hopfenweisse, vilken innehåller en hel del modern humle. Dock är det tyvärr kollikrav på den, 20 flaskor, om man vill beställa.
Hur som haver så älskar jag veteöl. Det är lite av en favoritstil må jag säga, men det vågar jag inte riktigt säga. Finns så många goda stilar.

Aja, det gör ingenting! Har redan testat tap 6 och med denna så har jag testat alla schneider utan kolli. Vart nästa lite glad, är tveksam över veteöl med humle. Rätta mig om jag har fel men har den inte en liten gnutta av humlesmak i sig eller är det helt enkelt bara en ekologisk veteöl med lite extra alkohol? Gillar att den har lite extra krut i sig.

Kan tänkas, vad hade systemets beställningssortiment varit utan kollikrav?
Citera
2014-02-26, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JP1

Hopfenweissen är dock inte 6.2%, han menar faktiskt tap 4. För övrigt utsätt Tap X varianter som jag inte provat enligt mig Schneiders sämsta öl, och gravt sämre än Original som den mest liknar som jag anser som bästa hefeweizen. Tap X Porterweisse kommer väll på bolaget snart f.ö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in