Citat:
Ursprungligen postat av
KlokOchSnygg
Och det måste minst vara 0.25 sekunder mellan varje bild på kameran.
Jag har försökt reda ut dom tekniska detaljerna kring de CCTV-sekvenser som släppts.
Men, det verkar svårt att få fram trovärdig information...
På sidan
http://911research.wtc7.net/pentagon/evidence/videos/dodvideos.html så sägs
att de bägge sekvenser som släppts har
1 bild/sekund.
Och det var ganska typiskt för övervakningskameror som spelades in vid aktuell tid.
Man hade inte plats att spara några högre bildfrekvenser under lång tid.
Och; det var ju inte heller nödvändigt om avsikten är att som i detta fall dokumentera en infart med bommar för bilar .
Annat om tekniken är inte så lätt att vara säker på...
På sidan står "
The videos were supplied in the form of Flash video clips".
Man kan vara tämligen spiksäker på att Flash
var inte det ursprungliga formatet som övervakningsbilderna sparades i.
Jag skulle gissa att bilderna sparades i ett digitalt komprimerat format på ett databand av något slag.
VHS känns inte så sannolikt, eftersom det bygger på ett kontinuerligt löpande band. (även om man speciellt vid uppspelning
kan åstadkomma "single-step")
Interlace använde man med största sannolikhet
inte.
Interlace är ju främst ett fenomen inom "hushålls-TV" (och är ju f.ö. så fortfarande), men för CCTV har det ingen vettig användning.
Antalet pixels är svårt att vara säker på.
Den angivna sidan visar bildrutor om ca 450*300 pixels, men det är vad jag vet inget vanligt CCTV-format.
Men, bilderna kan ju mycket väl ha bearbetats i olika steg innan dom hamnade där.
Vad man kan se på sidan är att det verkar som att kamerorna sitter "bakom glas" (vilket är vanligt), och att glaset är ganska skitigt. (också vanligt).
Jag tycker inte att man ser uttalat mycket med s.k. komprimerings-artefakter, men det behöver ju inte betyda att bilderna är okomprimerade, utan snarare att komprimeringsgraden ligger på en vettig/lämplig nivå.
Jag kan dock tänka mig att bilderna komprimerats i CCTV-utrustningen, och därefter ytterligare (och med en annan metod...) vid konvertering till Flash.
/T