2014-02-25, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
För några veckor sedan träffade jag en kille som gick i samma gymnasieklass som Joel. Killen berättade att Joel var allmänt trevlig, hade MVG i nästan alla ämnen. Han beskrevs som lite udda i vissa stunder. Han pratade väldigt ofta, ibland varje dag om kända massmördare, seriemördare och berömda mordfall. Han pratade om det med väldig enthusiasm. Joels klasskamrat sa till mig att han är säker på att om Joel inte hade åkt fast så hade han garanterat börja mörda människor, och det stämmer bra. Det är vanligt att först börja med insekter, sedan djur och för att senare gå över till människor. När Joels kompisar och klasskamrater fick reda på om dom döda djuren så visste dom nästan helt säkert vem det var. När det visade sig att det var Joel som låg bakom det så var dom flesta av hans bekanta inte särskilt överaskade.

Om man nu mår så dåligt så kan man inte få MVG i alla ämnen, jag tror inte att han är så sjuk som de säger. Samma sak med Jimmi han läste natur och hade bra betyg. Jag tror inte att de är så jätte sjuka, sjuka visst men inte jätte sjuka.
Citera
2014-02-25, 17:16
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddler666
Om man nu mår så dåligt så kan man inte få MVG i alla ämnen, jag tror inte att han är så sjuk som de säger. Samma sak med Jimmi han läste natur och hade bra betyg. Jag tror inte att de är så jätte sjuka, sjuka visst men inte jätte sjuka.
Varför inte? Klart att en psykiskt störd person med läshuvud kan få bra betyg i skolan. Det ena har inte med det andra att göra. Skulle de däremot betygsätta hans sociala kompetens kanske han skulle få lägre betyg...
Citera
2014-02-25, 17:38
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
Klart han mådde dåligt - han kom ju inte undan med sina illdåd. Och det skrev han ju själv att han skulle göra. Hans ego knäcktes och och skalades av.

För det första så MÖRDAR man inte katter - man dödar de. Det finns en viss skillnad där. För det andra så finns det djurplågare där ute som byråkraterna har ansett vara tillräckligt friska för ett fängelsestraff. Folk som svälter sina hundar eller styckar de, de åker alla dit och blir straffade.

I Sverige verkar inte straffet väga så tungt dock om man inte gör det systematiskt så som Joel och Jimmi har gjort. Gör man det på deras sätt så höjs ögonbrynen ett extra snäpp och en stor jävla utredning genomförs. Oftast så blir det rättspsyk för djurplågare av Joel och Jimmis karaktär för att de bedöms ha en störning. Men hjälper vården? Varför inte slänga in de i en fängelsecell istället och låta de sitta där 5-6 år och ta sig en funderare på ifall de vill återvända till finkan efter avtjänad tid. Jag kan slå vad om att majoriteten hade svarat 'nej' på det.

Jaha, har du någon uppslagsbok som säger att man inte kan kalla det för att "mörda" katter?

OnT: Jag tycker inte straffvärdet för att MÖRDA katter är 5-6 år. Jag tror aldrig du kommer se en sådan otrolig skärpning av straff.

Däremot är detta sjuka människor och bör sitta på mentalsjukhus. Vettefan om Joel Ander nånsin bör släppas ut.
Senast redigerad av Saruman87 2014-02-25 kl. 17:41.
Citera
2014-02-25, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman87
Jaha, har du någon uppslagsbok som säger att man inte kan kalla det för att "mörda" katter?

OnT: Jag tycker inte straffvärdet för att MÖRDA katter är 5-6 år. Jag tror aldrig du kommer se en sådan otrolig skärpning av straff.

Däremot är detta sjuka människor och bör sitta på mentalsjukhus. Vettefan om Joel Ander nånsin bör släppas ut.
Nej, jag har förmodligen bara större språkkunskap än dig och vet att man inte använder termer som "hundmördare" eller "kattmördare". Man mördar människor och dödar djur. Oavsett hur många katter en person DÖDAR så blir han aldrig dömd för kattmord, utan för djurplågeri, oavsett om djuret eller djuren har överlevt eller inte. Kolla upp det själv om du inte tål att bli tillrättavisad grammatiskt.

Jag tycker att det är ett lämpligt straff för djurplågeri. Sen får man väl kolla över omständigheterna också och i vilken skala djurplågeriet har utspelat sig. Det blir ju mer produktivt för samhället ifall vi skickar de till finkan istället för till ett rättspsyk där de får sitta och dregla tills någon med en högre utbildning säger att det är nog för den här gången. I ett fängelse får de ju arbeta och tillverka saker som gynnar andra. Sen får de ju leva lite mer som människor också och inte bara som en sjuk patient med ett serienummer i något arkiv.
Citera
2014-02-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Varför inte? Klart att en psykiskt störd person med läshuvud kan få bra betyg i skolan. Det ena har inte med det andra att göra. Skulle de däremot betygsätta hans sociala kompetens kanske han skulle få lägre betyg...

Jo visst, jag säger bara att det är lite skumt.
Citera
2014-02-26, 07:21
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Nej, jag har förmodligen bara större språkkunskap än dig och vet att man inte använder termer som "hundmördare" eller "kattmördare". Man mördar människor och dödar djur. Oavsett hur många katter en person DÖDAR så blir han aldrig dömd för kattmord, utan för djurplågeri, oavsett om djuret eller djuren har överlevt eller inte. Kolla upp det själv om du inte tål att bli tillrättavisad grammatiskt.

Jag tycker att det är ett lämpligt straff för djurplågeri. Sen får man väl kolla över omständigheterna också och i vilken skala djurplågeriet har utspelat sig. Det blir ju mer produktivt för samhället ifall vi skickar de till finkan istället för till ett rättspsyk där de får sitta och dregla tills någon med en högre utbildning säger att det är nog för den här gången. I ett fängelse får de ju arbeta och tillverka saker som gynnar andra. Sen får de ju leva lite mer som människor också och inte bara som en sjuk patient med ett serienummer i något arkiv.

"Åtal väcks mot misstänkt kattmördare"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17066280.ab

"Kattmördare lös i Göteborg"

http://www.tv4play.se/program/utvalda-nyhetsklipp?video_id=2300879

"Kattmördare och basketproffs"

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/176817?programid=4459

.....hur många exempel vill du ha på seriös media som använder uttrycket "kattmördare"?

Gå o lägg dej i ett hörn med dina "språkkunskaper".
Citera
2014-02-26, 10:07
Bannlyst
Citat:

.....hur många exempel vill du ha på seriös media som använder uttrycket "kattmördare"?

Förlåt, men använde du "seriös media" och "aftonbladet" i samma mening? Eller ens i samma kontext? Djurplågare heter det oavsett dina artiklar från "seriös media". Man mördar inte djur. Att mörda någon är en term som man drar till människor, inte djur. Förstår du inte det nu så gör du det inte efter 20 inlägg till.

Sen kan man väl tycka att någon har mördat en katt eller hund om man medvetet dödar den. Men oftast dödar man djur, plågar djur, avlivar djur. Man säger ju inte att man ska avliva en människa t ex. Det finns olika termer för djur och människor, sen får var man säga vad han vill. Men den korrekta termen är "döda".

Kollar man på hur Jimmi och Joel behandlade sina "offer" så kan man ju säga att de "mördade" djuren, men i själva verket så plågades djuren och dödades.
Citera
2014-02-26, 15:53
Medlem
Citat:

Genom att skriva mördare så får man mer läsare.
Citera
2014-02-26, 16:44
Medlem
Om du har autism, asperger eller liknande kan du ha brist på empati, men ändå vara väldigt vass i t.ex. matte, fysik etc. beroende på specialintresse. Dock blir dessa sällan bra på språk då de saknar normala människors behov av social samvaro och kommunikation; de förstår således inte behovet av ett bra vardagsspråk.
Citera
2014-02-26, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Om du har autism, asperger eller liknande kan du ha brist på empati, men ändå vara väldigt vass i t.ex. matte, fysik etc. beroende på specialintresse. Dock blir dessa sällan bra på språk då de saknar normala människors behov av social samvaro och kommunikation; de förstår således inte behovet av ett bra vardagsspråk.
I call bullshit on that. En av mina bästa vänner har AS och han är skitbra på språk. Min flickväns bror har AS, också han väldigt duktig på språk. Människor med AS har oftast exeptionellt hög intelligens trots att de lever med ett handikapp som begränsar deras sociala förmåga. Empati har heller ingenting med hur bra inlärningsförmåga du har. Empati handlar om att känna samhörighet och medkänsla med sin omgivning.

Jag får intrycket av Joel att han försökte spela smart. Han försökte skriva sina långa inlägg med ett avancerat språk, men som trots sitt intresseväckande läckte igenom. Finns en tråd där han börjar bråka med en användare och nivån är så debil att man skäms lite för sig själv. Samma sak med Jimmi, han försökte också spela smart, försökte lura och manipulera sin omgivning och det gick. Tills han själv blev manipulerad av användarna här på Flashback.
Citera
2014-02-26, 19:47
Medlem
Citat:
I call bullshit on that. En av mina bästa vänner har AS och han är skitbra på språk. Min flickväns bror har AS, också han väldigt duktig på språk. Människor med AS har oftast exeptionellt hög intelligens trots att de lever med ett handikapp som begränsar deras sociala förmåga. Empati har heller ingenting med hur bra inlärningsförmåga du har. Empati handlar om att känna samhörighet och medkänsla med sin omgivning.

Jag får intrycket av Joel att han försökte spela smart. Han försökte skriva sina långa inlägg med ett avancerat språk, men som trots sitt intresseväckande läckte igenom. Finns en tråd där han börjar bråka med en användare och nivån är så debil att man skäms lite för sig själv. Samma sak med Jimmi, han försökte också spela smart, försökte lura och manipulera sin omgivning och det gick. Tills han själv blev manipulerad av användarna här på Flashback.

Jag tror att Jimmi och Joel är smarta men deras behov av uppmärksamhet förstörde för dem, det är därför de åkte fast. Annars hade de väl fortfarande varit ute och dödat katter.
Citera
2014-02-26, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddler666
Jag tror att Jimmi och Joel är smarta men deras behov av uppmärksamhet förstörde för dem, det är därför de åkte fast. Annars hade de väl fortfarande varit ute och dödat katter.
Ja, smarta är de säkert, men jag tror att de vill ge sken av att vara lite väl smarta. Jimmi var ju riktigt jävla hardcore när det kom till brev och anteckningar så det klart att han vill att folk skulle se vad han gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in