Citat:
Ursprungligen postat av Bugslife.
svarar på: "men psykiatrin ser det inte så. Stört säger dom och ler."
Är det din uppfattning eller vet du att det är så?
När det handlar om allvarliga brott så görs ju en utredningen på individens psykiska välmående. Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt aldrig läst om personer liknande det fallet vi har nu. Jag har studerat seriemördare och den biten av djurplågeri med det är självklart inte samma sak.
Hur ska man förklara det här utan att väcka misstankar?

Jag säger bara vad en person som jobbar inom psyk har sagt till mig.
Med sjuk menas vanföreställningar, psykoser, missbruk (ja missbrukare klassas enligt psykiatrin som sjuka.) etc etc
Eftersom han uppenbart vet vad han sysslade med och inte pratat om röster eller onda andar utgår jag ifrån att han var vid sina sinnes fulla bruk då han begick brotten och är därför inte sjuk enligt psykiatrin. Men dom kan ju naturligtvis vrida och vända till helvetet fryser och få det till att han är schizofren och psykotisk och lider av oidipuskomplex etc etc
Angående utredningen så får man prata med en kurator och om h*n anser att du behöver en liten psykundersökning så lägger h*n fram ett förslag om det. När du genomgått den lilla psykundersökningen (prata med en psykläkare i en timme) så kanske du får genomgå den stora om psykläkaren anser att det behövs.