2009-08-23, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologeten
Inte när det gäller psykopati. Psykopater vet intellektuellt att det de gör är fel. Men eftersom de inte kan veta det känslomässigt så....
Fast räknas psykopati som en psykisk sjukdom då? Och räcker det för att man ska kunna dömas för vård, trots att man vet att det är fel enligt samhället, men inte kan förstå varför det är fel?
Citera
2009-08-23, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Säger man verkligen Kattmord? heter det mord när det gäller dödande av djur?

Jag märker att du är dåligt påläst när det gäller gärningsmän.
Det är ju gärningsmannens egna ord, i detta fall. Han kallade ju sig själv kattmördaren i brev, säkerligen för att verka mer tuff än vad han var. Han dödade djur men inte människor (vad vi vet), men eftersom han var en mördarwannabe så kallade han sig således för kattmördaren. Då kan vi göra enligt hans önskemål och fortsätta med det.
Citera
2009-08-23, 06:44
Medlem
Bugslife.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aslana
Fast räknas psykopati som en psykisk sjukdom då? Och räcker det för att man ska kunna dömas för vård, trots att man vet att det är fel enligt samhället, men inte kan förstå varför det är fel?

Psykopati räknas som en personlighetsstörning vilket mäts i olika faser. Har för mig att man måste uppnå 3 "facetter" för att det ska räknas som en diagnos.

Vet inte om det var något svar på frågan dock
Citera
2009-08-23, 06:52
Medlem
Autophagias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aslana

Nej det gör det inte. Som Bugslife säger är det en personlighetsstörning.
Nej det räcker inte (SKA inte räcka.) för att få vård.
Psykisk sjukdom = Psyket. Personlighetsstörning = Kåken. (Så SKA det iaf fungera.)
Det ska således inte räcka med enbart den diagnosen för att hamna på psyket.
Men har han "tur" får han tilläggsdiagnoser som landar honom på psyket.

Sen vänder jag mig kraftigt emot att en del säger att han är sjuk. Är han Psykopat som en del tror att han är så är han inte sjuk. Är han Aspergare är han inte heller sjuk. Han är inte psykotisk och har inga vanföreställningar. Han vet exakt vad han har gjort och varför han sitter där han sitter. Så sluta gärna med att försöka försvara hans dåd genom att påstå att han är sjuk. Att vara störd är inte detsamma som att vara mentalsjuk.
Senast redigerad av Autophagia 2009-08-23 kl. 07:00.
Citera
2009-08-23, 07:02
Medlem
Bugslife.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autophagia
Nej det gör det inte. Som Bugslife säger är det en personlighetsstörning.
Nej det räcker inte (SKA inte räcka.) för att få vård.
Psykisk sjukdom = Psyket. Personlighetsstörning = Kåken. (Så SKA det iaf fungera.)
Det ska således inte räcka med enbart den diagnosen för att hamna på psyket.
Men har han "tur" får han tilläggsdiagnoser som landar honom på psyket.

Så enkelt är det nog inte. Personlighetsstörning innefattar ju flera olika (avvikande) mönster. Tror det finns 10 personlighetsstörningar där bland annat antisocial, borderline, narcissistisk och paranoid personlighetsstörning tillhör. Så att dra det svart och vitt är inte riktigt rättvist.

EDIT: Sen ska vi ju lägga till att han hade fantasier om att vålda/mörda kvinnor vilket inte gör hans sinne "friskare". Nu vill jag inte gå in på seriemördar analyser som vissa har gjort men allt börjar med något. Och att ändå ge upplopp för en sån kraftig aggression kan väl inte ses som "helt" friskt?
Senast redigerad av Bugslife. 2009-08-23 kl. 07:07.
Citera
2009-08-23, 07:08
Medlem
Autophagias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bugslife.
Så enkelt är det nog inte. Personlighetsstörning innefattar ju flera olika (avvikande) mönster. Tror det finns 10 personlighetsstörningar där bland annat antisocial, borderline, narcissistisk och paranoid personlighetsstörning tillhör. Så att dra det svart och vitt är inte riktigt rättvist

EDIT: Sen ska vi ju lägga till att han hade fantasier om att vålda/mörda kvinnor vilket inte gör hans sinne "friskare". Nu vill jag inte gå in på seriemördar analyser som vissa har gjort men allt börjar med något. Och att ändå ge upplopp för en sån kraftig aggression kan väl inte ses som "helt" friskt?

Du har helt rätt och därför skrev jag att det är så det SKA fungera. Naturligtvis fungerar det inte alls så. Men enbart psykopati borde inte landa honom på psyk.
För att det inte går att bota eller direkt behandla.

Sen finns det naturligtvis andra personlighetsstörningar som landar dig där eftersom det ingå självskadebeteende, depression etc etc etc.

Så återigen : Hur det ska vara och hur det är är som vanligt då skiljda saker.

"Friskt" nej men det är skillnad mellan att vara sjuk och störd. Enligt dig och alla andra i sverige må hans beteende och fantasier vara "sjuka" men psykiatrin ser det inte så. Stört säger dom och ler.
Senast redigerad av Autophagia 2009-08-23 kl. 07:10.
Citera
2009-08-23, 07:10
Medlem
Bugslife.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autophagia
Du har helt rätt och därför skrev jag att det är så det SKA fungera. Naturligtvis fungerar det inte alls så. Men enbart psykopati borde inte landa honom på psyk.
För att det inte går att bota eller direkt behandla.

Sen finns det naturligtvis andra personlighetsstörningar som landar dig där eftersom det ingå självskadebeteende, depression etc etc etc.

Så återigen : Hur det ska vara och hur det är är som vanligt då skiljda saker.

Jag la till lite text efter din edit
Det krävs en ordentlig utredning för att se graden av hans psykopati.
Citera
2009-08-23, 07:15
Medlem
Autophagias avatar
Citat:
Jag la till lite text efter din edit
Det krävs en ordentlig utredning för att se graden av hans psykopati.

Ja dom måste ju röntga hans hjärna och sånt. Kan ju ta ett tag.
Citera
2009-08-23, 07:16
Medlem
Bugslife.s avatar
svarar på: "men psykiatrin ser det inte så. Stört säger dom och ler."

Är det din uppfattning eller vet du att det är så?

När det handlar om allvarliga brott så görs ju en utredningen på individens psykiska välmående. Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt aldrig läst om personer liknande det fallet vi har nu. Jag har studerat seriemördare och den biten av djurplågeri med det är självklart inte samma sak.
Citera
2009-08-23, 07:22
Medlem
Autophagias avatar
Citat:
svarar på: "men psykiatrin ser det inte så. Stört säger dom och ler."

Är det din uppfattning eller vet du att det är så?

När det handlar om allvarliga brott så görs ju en utredningen på individens psykiska välmående. Jag ska vara ärlig och säga att jag faktiskt aldrig läst om personer liknande det fallet vi har nu. Jag har studerat seriemördare och den biten av djurplågeri med det är självklart inte samma sak.

Hur ska man förklara det här utan att väcka misstankar?
Jag säger bara vad en person som jobbar inom psyk har sagt till mig.
Med sjuk menas vanföreställningar, psykoser, missbruk (ja missbrukare klassas enligt psykiatrin som sjuka.) etc etc
Eftersom han uppenbart vet vad han sysslade med och inte pratat om röster eller onda andar utgår jag ifrån att han var vid sina sinnes fulla bruk då han begick brotten och är därför inte sjuk enligt psykiatrin. Men dom kan ju naturligtvis vrida och vända till helvetet fryser och få det till att han är schizofren och psykotisk och lider av oidipuskomplex etc etc

Angående utredningen så får man prata med en kurator och om h*n anser att du behöver en liten psykundersökning så lägger h*n fram ett förslag om det. När du genomgått den lilla psykundersökningen (prata med en psykläkare i en timme) så kanske du får genomgå den stora om psykläkaren anser att det behövs.
Senast redigerad av Autophagia 2009-08-23 kl. 07:29.
Citera
2009-08-23, 07:37
Medlem
Bugslife.s avatar
Är nog ganska övertygad att dem kommer att göra flertal utredningar. Men man vet ju aldrig. Alltid svårt att spekulera utan riktig fakta. Det går ju inte att lita på tidningarna precis.
Citera
2009-08-23, 07:42
Medlem
Autophagias avatar
Citat:
Är nog ganska övertygad att dem kommer att göra flertal utredningar. Men man vet ju aldrig. Alltid svårt att spekulera utan riktig fakta. Det går ju inte att lita på tidningarna precis.

Ska bli intressant att se huruvida han anses vara psykiskt sjuk eller frisk.
Killen visar ju iaf kraftiga tecken på att han är antisocial.
Känner jag hans typ rätt så kommer han gråta/manipulera sig till en plats på psyket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in