Citat:
Ursprungligen postat av
Stitchess
Jag förstår din poäng men har väldigt svårt att hålla med dig.
Om min man är sarkastisk mot mig, så ifrågasätter jag mannens attityd och beteende. Ändrar han inte på sig så har jag ingen man längre då jag inte tänker bli behandlad hur som helst.
Väljer jag då istället att ta sönder hans bil och bruka våld, så är detta en medveten handling från min sida och jag vet att detta kommer att bli straffbart för mig.
Mannen blir inte traumatiserad för livet och fysiskt skadad på något vis medans en våldtäkt traumatiserar, skadar, och ibland tillochmed dödar där du får uppleva hur det känns att vara mindre värd än ett djur, du har ingen som helst kontroll över ditt eget öde utan får helt enkelt finna dig i att människan kan döda dig om han/hon så vill, kanske klippa av mig mina fingrar eller frihetsberöva och förnedra mig på obestämd tid.
Jag ser inte hur skada på annans egendom kan jämföras med öppet våld gentemot en annan människa.
Jag ser även här på FB hur män kommenterar kvinnor som inte klär sig i korta kjolar och "sexiga kläder", är fula osv och dömer ut dem som hopplösa utan framtid, lesbiska eller helt enkelt efterblivna. När är ni nöjda? Vad är alldeles lagom för att män inte ska förakta en som antingen ful flata eller hora där man i båda fallen får skylla sig själv.
Okej min analogi med sarkasm där tjejen ristar i bilen är ju rätt dålig också. Jag kaske skulle inkluderat att hon slår honom med en brödkavel. Eller örfilar honom. Eller skär av honom kuken. Poängen var inte vad hon gjorde för att hämnas. Poängen är att han triggade henne genom att han använde en kass form av bestraffning.
Ett bättre exempel är kanske om en tjej ignorerar en kille. Har du på dig sexiga kläder men du inte vill ta ansvar för det, då ignorerar du ju killars sexuella behov.
Likna det med att du är gift med george clooney. Men han ignorerar ditt behov av kärlek. Säg att efter bröllopet så slutar han säga att han älskar dig. Du gör allt för honom, säg att du diskar, suger av honom, hånglar med honom, osv osv osv osv. Men han bara ignorerar dig.
Det är samma sak där. Kvinnor flippar ur totalt i såna förhållanden. Ibland får såna kvinnor diagnoser, och ibland så gör dom slut. Så som du säger att du skulle göra i ett sarkastiskt förhållande. Du skulle lämna honom. Du skulle ge igen med samma mynt MAO. Han ignorerar dig, du ignorerar honom. Du slutar laga mat, du slutar suga, du slutar prata med honom.
Folk skulle säga att han förtjänade det. JAG skulle säga att han förtjänade det.
Men så när det är andra sidan om. När kvinnan ignorerar. När kvinnan är sarkastisk. När kvinnan går fram till en kille och visar brösten, och sen kallar honom för ett äckel för att han tittade - ja då är det HAN det är fel på.
Tycker inte du det är ojämställt? Du som kvinna kan gå ut klädd som om du vore en strippa, och på samma gång kan du kalla killar för pervon när dom kollar på dig. Man håller inte dig ansvarig. Du skulle kunna anmäla dom killarna för sexuellt ofredande bara för att dom tittade på dig. Staten skulle skita i att du hade på dig en uppseendeväckande klädstil. Killen skulle få allt skit. Trots att det var du som provocerade honom.
Våldtäkt är ju grövre än att bara titta. Men i principen så är det samma sak. Du viftar med en kotlett framför ett lejon och sen när lejonet äter köttbiten så är det helt plötsligt fel på lejonet. Då säger man att lejonet borde ha "haft bättre självkontroll".
Varför kan inte DU ha bättre självkontroll och kasnke ha på dig en rysk kappa istället för en kort kjol?
Du skulle ju tycka att det var okej att ignorera george clooney om han ignorerade dig. Varför är det inte okej för killar att ignorera att en tjej säger "Nej" när tjejer från första början ignorerar att män har ett behov av att ha sex?