Citat:
Ursprungligen postat av
gracili
Jag tycker att det är orättvist att du rackar ner på psykologprogrammet utifrån det faktum att du själv är missnöjd med ditt yrkesval.
Jag är lite överdrivet polemisk det håller jag med om, men när jag snabbt skummade tråden verkade alla i övrigt så lyriska att jag tänkte det kunde behövas ett alternativt perspektiv. Det är heller inte endast utifrån missnöje jag är kritisk, utan kanske framförallt pga vad jag upplever som en svag vetenskaplig förankring. En sorts evidenspolityr förbundet och fakulteterna försöker lägga sig till med för att hävda sig gentemot mer respekterade medicinska discipliner. Jag menar dock inte att psykoterapi, såsom den praktiseras av duktiga psykologer är oseriös, men att det är helt andra faktorer än vilken evidensgrad terapiformen har (KBT-terapeuter pratar iaf. gärna om sådant) som påverkar hur lyckligt utfallet blir. Jag skulle våga påstå att en psykoterapeututbildning något år på KY-nivå, där de sökande helt gallrades utifrån lämplighet såsom empatisk förmåga skulle producera bättre terapeuter än vad som görs idag.
Psykologstudenter är provocerande homogena som grupp. Vit akademisk medelklass överallt, oftast incestuöst också med psykologer som föräldrar. Kanske några enstaka iranier som outliers (90% av iranierna har dessutom föräldrar som flydde hit strax innan revolutionen 1979 och de enda som hade råd att fly var ju välbeställda akademiker så ingen skillnad där) och så kommer det att förbli så länge yrket är någotsånär högstatus och intagningspoängen är fortsatt höga. Jag tycker inte det är så jävla lämpliga urvalskriterier för detta yrket (jag är iofs gymnasie drop out som sökt på HP-kvoten så jag är väl lite jävig i detta).
Kul att du trivs iallafall. Det verkar utifrån dina svar som du sökt dig till yrket på rätt grunder.
EDIT: Inlägget ovan är väl förresten inte helt i linje med min tidigare rekommendation av KI. Men jag tänker egentligen inte att det är traditionell psykolog man blir om man väljer KI, utan en mer renodlad neuropsykolog, och är det vad man är intresserad av så känns en medicinsk fakultet där lärarna är farmaceuter och läkare lämpligt.
Vilken termin läser du förresten?