Citat:
Ursprungligen postat av
Holisistic
Hur pass flummigt är psykologprogrammet?
Jag pratade med en utbildad psykolog för inte så länge sedan och han sa att han verkligen inte skulle rekommendera någon annan att läsa programmet på grund av att det var ett utdraget och ganska flummigt program. Personen i fråga är även utbildad arkitekt och tyckte att det var en mycket mer givande utbildning.
Tyvärr stämmer detta rätt väl. Lite beroende på lärosäte såklart (KI hör jag är bättre t.ex.), men psykologin i Sverige är fortfarande infekterad av daterat tankegods. Lacan, Freud et.c. Jag tog precis min examen och minns kurslitteratur från bara några år tillbaka med vetenskapliga referenser från 1900-talets början. Föreläsare som hämtar stöd från "personlig empiri" och allsköns annan humbug.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nicholai
Psykologer arbetar rent vetenskapligt.
Det brukar heta så. Evidensbaserad praktik och allt det där. Sanningen är dock att det är lite si och så med den saken (du finner ingen psykolog som erkänner detta dock). Svensk (ffa kvalitativ) psykologisk forskning på vilket den praktiska tillämpningen förväntas baseras är många gånger ett skämt och innehåller på förhand sökta givna resultat. Om inte så hamnar forskningsrapporten längst ner i skrivbordslådan för att snabbt glömmas bort. Forskning inom humaniora överhuvudtaget är rätt så oseriöst och speciellt svensk sådan lär ha usel renommé (om ens någon) utomlands.
Citat:
Ursprungligen postat av
Metaphysician
Vad finns det för psykologijobb som innehåller lite eller inget alls att prata känslor och sånt?[/b]
Visst finns det delar av psykologin som inte är så "känslotung", t.ex. neuropsyk. testning, arb & organisation men du lär aldrig komma ifrån den mellanmänskliga kontakten, och är du övertygad om att du inte skulle vara lämplig i den rollen bör du nog tänka om i ditt yrkesval.
Allmän rekommendation till er andra: akta er för alla dussinsuniversiteten om ni nu nödvändigtvis tänker hoppa på programmet. Tyvärr gäller det även de mer populära lärosätena, som tror att fortsatt högt söktryck är någon sorts kvittens på dess kvalitet, när yrkets status, begränsat antal platser och lockelsen till storstadsregioner snarare är anledningen. Min främsta rekommendation är dock att ni ser er om efter en annan utbildning om ni nu inte med absolut säkerhet vet vad det är ni ger er in på.