Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Evangelietexterna är känsliga för många och jag märker att jag har varit för otydlig. Med evangeliernas budskap menar jag i första hand texternas budskap, snarare än Jesus budskap.
Jesus förde fram ett profetiskt budskap om Gud, som kallas evangelium (glädjebudskap), men för att bedöma de skeenden som evangelietexterna beskriver, så måste man bedöma evangelisternas budskap om Jesus.
Eller kan man nå "den andliga grunden" (=Jesu budskap) med andra metoder än läsning av evangelietexterna?
T ex via "Ordet och med Andens tolkning" ? :
Citat:
Johan Andersson frågar: "Tror du att bibeln är sann så som den är skriven i dag?"
Svar: NejJ, bibeln är inte helt sann så som den är skriven i dag ty Bibeln visar, att bibeltexterna har ändrats ett flertal gånger på flera olika sätt, som gör, att ett flertal texter förlorat den andliga grunden. Dessa ändringar har smugit sig fram omärkligt från ca 2000 tusen år tillbaka i tiden fram till vår tid.
Om vi t.ex. jämför bibeltexter från 1800-års bibelöversättningar med 1917-års översättning så kan man se, att bibeltexterna fått en helt annan andlig betydelse, som inte stämmer med Ordet och med Andens tolkning.
http://home.swipnet.se/frikyrka/a85.htm
Citat:
Många frågar idag: "Är Bibeln sann?
Bibelforskare i vår tid menar att felen förmodligen uppgår till 50.000."
http://home.swipnet.se/framtiden/50000fel.html
De 50.000 felen, ingår de i det budskap som
människor vill sprida i motsats till
budskapet som framskymtar i kärnan?
Citat:
Det budskap som framskymtar i kärnan är konsistent men är inte ett budskap som människor vill sprida. Inte heller Paulus eller de kristna framhåller det budskapet. Vilket är ännu ett exempel på ett "genanskriterium".
(FB) jesus har aldrig existerat i historien
Men dessa fel tyder på att skriften inte är förfalskad (via genanskriteriet)?
Vägen till den sanna subjektiva tolkningen av det evangeliska budskapet (texternas eller Jesus'? Se ovan! ) går genom
Ordet och med Andens tolkning, ā la
Bror Espegren (se ovan) ?
Citat:
[...]
Min åsikt är att om man inte ens försöker att förstå det evangeliska budskapet så avstår man från möjligheten att grunda sin åsikt även på budskapets innehåll.
Med hjälp av
Ordet och med Andens tolkning finner man vägen till den subjektiva kunskapen:
Citat:
Om han fanns så var han inte en vanlig person. Evangelierna berättar om en mycket ovanlig person som antingen hade rätt eller fel i sina uttalanden. Här finns således en väg till subjektiv kunskap:
1. Jesus är en osannolik konstruktion.
2. Hans budskap kan läsas på två olika sätt:
a) han var någon form av bluff
b) han talade sanning
Den som vill bilda sig en uppfattning men inte gör antagandet 'b' kan inte förstå budskapet och kan därför inte bedöma det och dess betydelse för frågan ifall evangeliernas Jesus har funnits.
troligt att evangeliernas Jesus fanns:
Citat:
Tråden handlar inte om historiciteten, så tillvida den historiska vetenskapen betraktar eller kommer att betrakta Jesus som en historisk person, för vilket det tycks behövas fler historiska dokument. Vad jag diskuterar är varför det är troligt att evangeliernas Jesus fanns.
...............
Ursäkta om jag verkar tjatig ovan, med du har valt ett uppfordrande nick!!! Och själv märkt att du varit för otydlig!! (se första citatet).