2014-02-24, 19:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
@Erleb: jag förstår inte riktigt vad du vill komma fram till. Formeln om syndernas förlåtelse är snarare kristen och jag, som inte ens är religiös, har nog aldrig nämnt något om den. De punkter du räknade upp utgjorde väl någon sorts konsensus i tråden, så som jag uppfattade det.

Frågan om budskapets innehåll borde vara väsentligt för den som har åsikter om personen Jesus i historien. Några hävdar att evangelierna konstruerades för att gynna kristendomen, vilket är en idé, men de som bara förstår evangelierna ytligt och oengagerat saknar vissa förutsättningar för att bedöma dess tillkomsthistoria.
Citera
2014-02-24, 20:11
Medlem
Roger Viklunds avatar
Även jag tycker att budskapets styrka kan tyda på att det har funnits en person som legat bakom åtminstone delar av ”undervisningen”. Men även om så skulle vara fallet, säger det likväl inget om huruvida den gestalt som porträtteras i evangelierna har funnits eller inte. Alltså, kärnan i undervisningen skulle kunna gå tillbaka till en verklig historisk person (som kan ha varit ”Guds son” eller inte ha varit ”Guds son”) och evangeliernas Jesus skulle samtidigt kunna vara uppdiktad. Och med uppdiktad menar jag att berättelserna om denna persons liv är uppdiktade.
Citera
2014-02-24, 20:20
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Även jag tycker att budskapets styrka kan tyda på att det har funnits en person som legat bakom åtminstone delar av ”undervisningen”. Men även om så skulle vara fallet, säger det likväl inget om huruvida den gestalt som porträtteras i evangelierna har funnits eller inte. Alltså, kärnan i undervisningen skulle kunna gå tillbaka till en verklig historisk person (som kan ha varit ”Guds son” eller inte ha varit ”Guds son”) och evangeliernas Jesus skulle samtidigt kunna vara uppdiktad. Och med uppdiktad menar jag att berättelserna om denna persons liv är uppdiktade.
Detta är förstås en möjlighet, om än en krånglig möjlighet. Om du bedömer texten från Joh i
(FB) jesus har aldrig existerat i historien
tycker du då att det finns något i texten som verkar uppdiktat?
Citera
2014-02-24, 20:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
tycker du då att det finns något i texten som verkar uppdiktat?

Och hur i Noodlis namn kan "verka vara uppdiktat" ha relevans här?
Citera
2014-02-24, 21:35
Medlem
Citat:
@Erleb: jag förstår inte riktigt vad du vill komma fram till. Formeln om syndernas förlåtelse är snarare kristen och jag, som inte ens är religiös, har nog aldrig nämnt något om den. De punkter du räknade upp utgjorde väl någon sorts konsensus i tråden, så som jag uppfattade det.

Frågan om budskapets innehåll borde vara väsentligt för den som har åsikter om personen Jesus i historien. Några hävdar att evangelierna konstruerades för att gynna kristendomen, vilket är en idé, men de som bara förstår evangelierna ytligt och oengagerat saknar vissa förutsättningar för att bedöma dess tillkomsthistoria.

Du har nog inte nämnt nåt om syndernas förlåtelse eftersom du inte ens är religiös, men du har anbefallt en metod via förståelse av det evangeliska budskapet....

Citat:
Tråden handlar inte om Jesus historicitet i vetenskaplig mening utan om användarnas åsikter i frågan.

Min åsikt är att om man inte ens försöker att förstå det evangeliska budskapet så avstår man från möjligheten att grunda sin åsikt även på budskapets innehåll.

...som tydligen är en alternativ metod till historiska dokument (som det behövs fler av) för att det ska bli troligt att evangeliernas Jesus fanns.

Citat:
Tråden handlar inte om historiciteten, så tillvida den historiska vetenskapen betraktar eller kommer att betrakta Jesus som en historisk person, för vilket det tycks behövas fler historiska dokument. Vad jag diskuterar är varför det är troligt att evangeliernas Jesus fanns.
(min fetning)

Ovan igen:

Citat:
Frågan om budskapets innehåll borde vara väsentligt för den som har åsikter om personen Jesus i historien.
[...]
de som bara förstår evangelierna ytligt och oengagerat saknar vissa förutsättningar för att bedöma dess tillkomsthistoria.

Jag citerade då Gahlster som förstått evangelierna djupt och engagerat i dess centrala budskap:

Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
[...]
Det jag menade var att har någon hittat på Jesus och således också att han offrades för våra synder osv för att de ska kunna bli förlåtna så har ju inte våra synder blivit förlåtna.

Då borde man förstå att Jesus funnits, annars skulle ju inte våra synder vara sonade, och vi skulle ju inte ha fått chans till evigt liv osv.

När man förstått att så är fallet (förstått det evangeliska budskapet) så har man förstått...

Citat:
[...]varför det är troligt att evangeliernas Jesus fanns.

...enligt din rekommenderade metod.

Att du nu (se ovan) förnekar det centrala budskapet s a s vid det tredje hanegället (du är inte ens religiös!!!) gör inte metoden ogiltig nödvändigtvis!!!
Senast redigerad av Erleb 2014-02-24 kl. 21:41.
Citera
2014-02-24, 21:53
Medlem
guderis avatar
Bara ett påpekande till alla som listar upp diverse verser ur bibeln och påstår att olika händelser eller samanhang är bevis på att Jesus inte kan vara uppdiktad.

Är inte världens skönlitteratur full med trovärdiga karaktärer?

Har inte de flesta mytologiska karaktärer både sina styrkor och svagheter?

Att berättelserna om jesus inte är "perfekta" ser jag som ett tecken på att författarna ville behålla en mänsklig koppling till karaktären Jesus vilket skulle vara en viktig kugge för att vinna över det vanliga folket.
Citera
2014-02-24, 21:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
Då borde man förstå att Jesus funnits, annars skulle ju inte våra synder vara sonade, och vi skulle ju inte ha fått chans till evigt liv osv.

När man förstått att så är fallet (förstått det evangeliska budskapet) så har man förstått...

Citat:
[...]varför det är troligt att evangeliernas Jesus fanns.

Citat:
Ursprungligen postat av Erleb
...enligt din rekommenderade metod.

Nu har doktrinella cirkelargument iofs intet med "trolig" historicitet att göra.
Citera
2014-02-24, 22:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Att berättelserna om jesus inte är "perfekta" ser jag som ett tecken på att författarna ville behålla en mänsklig koppling till karaktären Jesus vilket skulle vara en viktig kugge för att vinna över det vanliga folket.

Eller så är det mycket enklare en manifestation av den mänskliga svaghets-faktorn i en situation där det fanns dissiderande falanger som endast kunne lösas genom otympliga "diplomatiska" kompromisser.
Citera
2014-02-24, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Nu har doktrinella cirkelargument iofs intet med "trolig" historicitet att göra.

Men cirkelargument är iofs ett perfekt argument, eftersom det aldrig kan bli fel. Kruxet är att det inte tillför nåt nytt (googla på "wiki cirkelbevis" om ni inte tror mej!)

Hur stor cirkeln än blir är det "phiet" perfektionen hänger på, dvs "tron" på det centrala budskapet.

"Trolig" historicitet "iofs" på pricken!!!

Jfr Viklund:

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Viklund
Även jag tycker att budskapets styrka kan tyda på att det har funnits en person som legat bakom åtminstone delar av ”undervisningen”. Men även om så skulle vara fallet, säger det likväl inget om huruvida den gestalt som porträtteras i evangelierna har funnits eller inte.

Trons phi = budskapets styrka. Sen kan "tycket" leda vidare till de större cirklarna....Snart kan Viklund bli inbjuden till Jesuskonferenser (om han nu inte redan är det)!!!
Citera
2014-02-24, 23:54
Medlem
Erej13 frågade Roger Viklund om gnostikerna:

Viklund svarade i #550:

Citat:

Citat:
Jag tillhör ju den minoritet som anser att Paulus var gnostiker, fast inte av den sort som vi ser prov på hundra år efter hans levnad. I den första tiden var det också mest gnostiker som intresserade sig för Paulus och flera ansåg honom vara deras främste apostel. Först med Irenaeus och de "förfalskade" Pastoralbreven startades en kampanj som gick ut på att omforma Paulus till en bekämpare av den gnostiska läran. Men eftersom många inte fullt ut förstår den gnostiska tankevärlden och inte förstår att den många gånger sammanfaller med den kristna, kan man heller inte förlika sig med att Paulus skulle omfamna läran. Kristna har ju sedan tidernas begynnelse matats med att det gnostiska är irrläror utgående från Djävulen själv.

Här är en länk på wiki till förr och nu i Jesusförnekarfrågan:

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Denial_of_the_Historicity_of_Jesus_in_Past_and _Present

Ett axplock:

Citat:
Abraham Dirk Loman (1823–1897): Quaestiones Paulinae (1882–6) [Questions on the Paulinae] contends that not only Galatians, but all of Paul's Epistles are 2nd-century forgeries (following Bruno Bauer). No evidence of the Paulinae before Marcion, the epistles are Gnostic treatises. Jesus is a 2nd-century fiction. "Some" Jesus may have existed, but buried and lost in the dark. The Jesus of Christianity is an ideal symbol, a non-historical construction.

Som ni ser finns det föregångare till Viklund.

Citat:
No evidence of the Paulinae before Marcion ...

Stämmer det?

Citat:
Markion, född mellan 85 och 110, död 160, från staden Sinope i området Pontos vid Svarta havet, son till biskopen av Sinope, var en teolog och filosof under 100-talet e.Kr.

Var Markion den förste som nämner Paulus?

Var inte Markion dessutom en "bokstavstroende" när det gällde Jesu offerdöd?

Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Det jag menade var att har någon hittat på Jesus och således också att han offrades för våra synder osv för att de ska kunna bli förlåtna så har ju inte våra synder blivit förlåtna.

Hade hans lära blivit gällande hade inte bara allas våra synder blivit förlåtna en gång för alla, utan även bekymret om Jesu historicitet blivit ett bekymmer enbart för historiker, typ Pythagoras' och Homeros' ditto.

Vi hade kunnat skita i Luthers lära med gott samvete:

Citat:
Luther menar att en sann tro på Jesus Kristus leder till att vi blir förlåtna och den här tron leder också till att vi gör det rätta.
https://svkweb.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=676716

För ni känner väl till historien om indianen som frågar missionären:

"Mina förfäder, som aldrig hört talas om Jesus eller om sina synder, kommer dom att brinna i helvetet efter den Yttersta domen?"

Missionären (den lutherska?) : "Nej. De fick ju aldrig chansen att bli troende."

Indianen: "Då vore det väl bättre för mej också att aldrig få chansen???"

Om Markions lära(?) gällt, hade missionären aldrig fått chansen....
...

Men jag kan ju ha fel vad gäller Markions lära, iofs...
Citera
2014-02-25, 06:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Evangelietexterna är känsliga för många och jag märker att jag har varit för otydlig. Med evangeliernas budskap menar jag i första hand texternas budskap, snarare än Jesus budskap.

Jesus förde fram ett profetiskt budskap om Gud, som kallas evangelium (glädjebudskap), men för att bedöma de skeenden som evangelietexterna beskriver, så måste man bedöma evangelisternas budskap om Jesus.
Citera
2014-02-25, 07:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Evangelietexterna är känsliga för många och jag märker att jag har varit för otydlig. Med evangeliernas budskap menar jag i första hand texternas budskap, snarare än Jesus budskap.

Jesus förde fram ett profetiskt budskap om Gud, som kallas evangelium (glädjebudskap), men för att bedöma de skeenden som evangelietexterna beskriver, så måste man bedöma evangelisternas budskap om Jesus.

Och när kommer du till det matnyttiga ..... det som skapar en relation till trådämnet; istället för detta velande om ingenting uta i periferin?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in