Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thepokee
Jo, de verkar inte lika attraktiva som de rena ekonomi linjerna. Skönt att höra att jag inte kommer behöva konkurrera med dig om en plats!

Hehe du kan vara lugn. Men kanske blir ändrade planer för mig. Fick nyss reda på att det inte finns platser kvar i GBG att göra GMAT testet innan deadline. Blir en chansning att bara söka in med högskolepoäng och satsa 100% nästa år istället. Dock så har andra program väckt mitt intresse, men du kan vara lugn inte samma som dig

Fick även reda på idag att HHG inte ens kollar på betygen då det är svårt att jämföra med andra länders betygsystem, utan endast går på antal högskolepoäng man läst.
Citera
2014-02-25, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fbsk1992
Hehe du kan vara lugn. Men kanske blir ändrade planer för mig. Fick nyss reda på att det inte finns platser kvar i GBG att göra GMAT testet innan deadline. Blir en chansning att bara söka in med högskolepoäng och satsa 100% nästa år istället. Dock så har andra program väckt mitt intresse, men du kan vara lugn inte samma som dig

Fick även reda på idag att HHG inte ens kollar på betygen då det är svårt att jämföra med andra länders betygsystem, utan endast går på antal högskolepoäng man läst.

Notera dock att om du inte skriver Gmat och endast söker med högskolepoängen så hamnar du i urval 2. Det innebär att de i urval 1, dvs. de som har skrivit Gmat prioriteras först och vid mån av plats så använder HHG även urval 2 för antagningsprocessen.
Citera
2014-02-25, 20:57
Medlem
Jag har fram tills juni månad fullt upp med både jobb och plugg vilket gör att jag tyvärr inte kan plugga till GMAT provet som jag måste göra innan den 15 april för att kunna ansöka till en masterutbildning.

Det jag tänker göra är att göra provet utan att läsa till den, hur svårt är det att få 400 poäng?
Citera
2014-02-25, 21:35
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSuper
Jag har fram tills juni månad fullt upp med både jobb och plugg vilket gör att jag tyvärr inte kan plugga till GMAT provet som jag måste göra innan den 15 april för att kunna ansöka till en masterutbildning.

Det jag tänker göra är att göra provet utan att läsa till den, hur svårt är det att få 400 poäng?

Får du under 400 tillhör du dom ~10-15 sämsta procenten. Så det bör inte vara så svårt att få ihop >400, du kan nog vara lugn.
Citera
2014-02-26, 08:33
Medlem
Munhuggs avatar
Citat:

Ett tips är att du undvarar några timmar för att köra igenom ett testprov, så upplägget inte är helt nytt när du väljer att skriva det riktiga provet.

Du kan ladda ner ett program för att köra igenom ett testprov på:
http://www.mba.com/global
Citera
2014-02-26, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Får du under 400 tillhör du dom ~10-15 sämsta procenten. Så det bör inte vara så svårt att få ihop >400, du kan nog vara lugn.

Citat:
Ursprungligen postat av Munhugg
Ett tips är att du undvarar några timmar för att köra igenom ett testprov, så upplägget inte är helt nytt när du väljer att skriva det riktiga provet.

Du kan ladda ner ett program för att köra igenom ett testprov på:
http://www.mba.com/global

Det låter riktigt fint. Ska boka ett prov nu under helgen och även skriva ett testprov.
Citera
2014-02-26, 09:58
Medlem
Munhuggs avatar
Citat:
Det låter riktigt fint. Ska boka ett prov nu under helgen och även skriva ett testprov.

Stort lycka till! Under testprovet så kommer du inte få något resultat på uppsatsdelen (och den är heller inte speciellt viktig), men du kan ha nytta av att gå igenom denna guiden som jag tidigare tipsat om i tråden:
http://gmatclub.com/forum/how-to-get-6-0-awa-my-guide-64327.html

Du får en del tips om hur du ska strukturera dina paragrafer, och jag rekommenderar den starkt. Det är inte speciellt mycket läsning, men för min del så var det välspenderade minuter.
Citera
2014-03-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Munhugg
Stort lycka till! Under testprovet så kommer du inte få något resultat på uppsatsdelen (och den är heller inte speciellt viktig), men du kan ha nytta av att gå igenom denna guiden som jag tidigare tipsat om i tråden:
http://gmatclub.com/forum/how-to-get-6-0-awa-my-guide-64327.html

Du får en del tips om hur du ska strukturera dina paragrafer, och jag rekommenderar den starkt. Det är inte speciellt mycket läsning, men för min del så var det välspenderade minuter.

Bokade precis provet, måste säg att jag inte orkat ta tag i övningsfrågorna än men jag har några böcker som jag tänkte gå igenom... Speciellt sentence correction och verbal.
Citera
2014-03-25, 20:23
Medlem
Även jag har planer att göra GMAT för att ansöka till HHS. Har dock genom Flashback fått reda på att 650 var en gräns som behövde paseras för finance Mba. Har nyligen haft kontakt med en anställd på hhs och han sa att snittet låg senast på 700.
Är det någon som har information till exempelvis LSE:s GMAT gräns? Har redan mejlat dem och inte fått något svar. Känns som att jag borde komma in på ett hyfsat uni i UK med ett resultat 650-700.
Citera
2014-04-13, 22:42
Medlem
Hej gott folk!

Nu är det så att jag måste ta GMAT senast juni för att resultaten ska hinnas skicka in 19 juni till skolan jag söker till. Jag hade egentligen planerat att börja plugga inför den under april/maj samtidigt som jag skriver kandidatuppsatsen. Nu är det så att min uppsatspartner hoppade av kursen (har inte kommit så långt) så jag måste skriva den helt själv. Detta sabbar självklart mina planer helt och jag måste nästan ge all tid till uppsatsen för att ens hinna med. Kanske hinner pluga endast några timmar i veckan, inte varje dag alltså. Mina matte kunskaper är rent ut sagt bedrövliga och jag behöver ge all tid åt det känner jag. Engelskan känner jag mig ganska säker på. Har jag någon chans att få 500+ tror ni? För att jag vill inte slösa onödig tid som jag kan ge till uppsatsen och pengar på något där jag inte har så stora chanser. Har inte gjort testprovet, den tar tid och har inte hunnit ännu.

Finns det någon som har sökt eller läser någon master program på su?
Citera
2014-04-14, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mee123
Hej gott folk!

Nu är det så att jag måste ta GMAT senast juni för att resultaten ska hinnas skicka in 19 juni till skolan jag söker till. Jag hade egentligen planerat att börja plugga inför den under april/maj samtidigt som jag skriver kandidatuppsatsen. Nu är det så att min uppsatspartner hoppade av kursen (har inte kommit så långt) så jag måste skriva den helt själv. Detta sabbar självklart mina planer helt och jag måste nästan ge all tid till uppsatsen för att ens hinna med. Kanske hinner pluga endast några timmar i veckan, inte varje dag alltså. Mina matte kunskaper är rent ut sagt bedrövliga och jag behöver ge all tid åt det känner jag. Engelskan känner jag mig ganska säker på. Har jag någon chans att få 500+ tror ni? För att jag vill inte slösa onödig tid som jag kan ge till uppsatsen och pengar på något där jag inte har så stora chanser. Har inte gjort testprovet, den tar tid och har inte hunnit ännu.

Finns det någon som har sökt eller läser någon master program på su?

Lättaste sättet att få en prognos är nog att göra ett prep-test, även om de kan vara ganska missvisande ibland. Satte 740 på mitt sista prep-test innan det riktiga, men sen landade jag på 660 på det riktiga, så det kan skilja sig en del. Men du kan få en aning om vad du behöver förbättra etc om inte annat. Övningsuppgifter på gmatclub kan jag varmt rekommendera.

Om du är medel på både verbal och quant, dvs runt 50e percentilen, så hamnar du på ca 550.
Citera
2014-04-29, 12:27
Medlem
Vet någon inom hur många dagar resultatet skickas till skolorna?
På deras hemsida står det att man får sin officiella rapport inom 20 kalenderdagar. Gäller det samma för när de skickas till skolan man sökt till och är det samma tidsperiod inom europa?
Jag måste få min resultat inskickade till stockholms universitet innan 19 juni och planerar att skriva den den 22 maj. Kommer de hinna fram? :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in