2014-02-24, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ska man vara riktigt ärlig så är det väl inte särskilt mycket hantverk kvar hos Nils Oscar, Oppigårds, Sigtuna m.fl. heller. Gotlands bryggeri ligger väl i ungefär samma storleksordning som de nämnda bryggerierna, men är ett dotterbolag till Spendrups.

Fast Wisby bryggeri är mest för syns skull, mycket av Wisbyölen bryggs på Spendrups egna bryggeri med, detta eftersom dom har större efterfrågan på ölen än vad lilla Wisbybryggeriet klarar av.

Så jag anser ändå att Nils Oscar och Oppigårds med flera är mer hantverk.
Citera
2014-02-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Det är ju precis det jag säger. Att smaken ligger nära ett hantverksöl men det är ett fabriksöl, och priset är lågt för den fina kvaliten man får. Alltså ett riktigt prisvärt öl, ett bra substitut när man inte har råd att betala 85 kr på Bishops för en snarlik produkt, trots att somliga kanske hävdar att man får ett ÄNNU BÄTTRE öl om man betalar 35 kr för en 33 cl på systemet.

Sen tycker jag att smaken på många dyra hantverksöl kan vara väldigt överdriven och oharmonisk, t.ex. överdrivet mycket humlebäska i en IPA, överdrivet mycket sötma i en chokladporter och överdrivet alkoholstarka Imperial Stout. Det känns ofta som många småbryggerier överdriver smakerna för att sticka ut med sin produkt istället för att skapa ett smakfullt harmoniskt öl. Wisby Kloster har fördelen att ha en rutinerad ölproduktion i ryggen och kan på så vis få en fin harmoni mellan smakerna.

Sen undrar jag hur mycket Spendrups egentligen är inblandade i bryggningen. Det står att Johan Spendrup är bryggmästare på etiketten men det står Wisby Bryggeri AB och, inte Spendrups AB som bryggeri.

Se mitt inlägg ovan, Wisbyölen licensbryggs till viss del, hur fördelning ser ut har jag inte en aning om.

Ang. smakrika öl tycker jag bara det är trevligt. Stor skillnad på om en öl har kraftig smak eller är obalanserad. Extrema grejer är alltid kul så länge dom är bra och med tanke på det ser jag fram emot Mohawks öl i släppet.
Citera
2014-02-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Fast Wisby bryggeri är mest för syns skull, mycket av Wisbyölen bryggs på Spendrups egna bryggeri med, detta eftersom dom har större efterfrågan på ölen än vad lilla Wisbybryggeriet klarar av.

Vad du anser spelar faktiskt inte så stor roll när smaken ligger nära ett hantverksöl. Jag tycker att det är förbannat imponerande att man kan brygga ett ofiltrerat färsköl i en stor jävla megafabrik som Spendrups.

Tänk på Jacobsens som bryggs inne på Carlsbergs bryggeri i Köpenhamn. Det har mycket gott anseende. I så fall kan Spendrups stoltsera med Wisby som sin egen Jacobsens!
Citera
2014-02-24, 21:33
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson

Ja, men min uppfattning är att själva utvecklingen och framtagningen av recepten görs i liten skala på Gotland. När man sedan hittat och provat en produkt så nyttjar man ett större bryggeri för att brygga större volymer.
Citera
2014-02-25, 19:56
Medlem
Punklivs avatar
Oud Beersel Geuze var helt okej tyckte jag, citrus, äpplen. Tyvärr var smaken ganska klen och den var inte särskilt sur, men jag älskar väldigt syrliga smaker så det kanske är därför jag inte tycker att den är så syrlig.

Allt som allt; en trevlig öl, ingenting jag kommer köpa igen, men öl inom samma stil kommer jag definitivt köpa. 3 Fonteinen verkar intressant, men det är väl lika bra att lämna dem åt fansen som verkligen ser fram emot dem.
Citera
2014-02-25, 20:05
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Oud Beersel Geuze var helt okej tyckte jag, citrus, äpplen. Tyvärr var smaken ganska klen och den var inte särskilt sur, men jag älskar väldigt syrliga smaker så det kanske är därför jag inte tycker att den är så syrlig.

Allt som allt; en trevlig öl, ingenting jag kommer köpa igen, men öl inom samma stil kommer jag definitivt köpa. 3 Fonteinen verkar intressant, men det är väl lika bra att lämna dem åt fansen som verkligen ser fram emot dem.
ja. den är helt ok, men det blir ingen punch i den.
vill du ha syrligt (vill inte låta som bror duktig, men man säger syrligt, inte surt om smak, då detta mer är en indikation på att det är skadat, trots att man kallar det för suröl) så prova en lambic.

gällande 3 fontäner, med tanke på hur bra dom är (bland de absolut bästa) och hur ganska sparsamt det är med sådana öl i sverige så tycker jag allt du skall passa på. speciellt guezen, den blir inte mycket bättre, jo när de själva gör specialblends på den. KÖP.
Citera
2014-02-25, 20:17
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ja. den är helt ok, men det blir ingen punch i den.
vill du ha syrligt (vill inte låta som bror duktig, men man säger syrligt, inte surt om smak, då detta mer är en indikation på att det är skadat, trots att man kallar det för suröl) så prova en lambic.

gällande 3 fontäner, med tanke på hur bra dom är (bland de absolut bästa) och hur ganska sparsamt det är med sådana öl i sverige så tycker jag allt du skall passa på. speciellt guezen, den blir inte mycket bättre, jo när de själva gör specialblends på den. KÖP.

Ah, tack för rättelsen. Skall prova så mycket som möjligt, frågan är bara när.

Får väl köpa då! Det är ju en intressant stil, det måste jag säga.
Citera
2014-02-25, 20:43
Medlem
Omnipollo Leon dricker jag nu för första gången, fullt acceptabel men ingen ny favorit. Känns som en helt okej matöl eller sommaröl, men saknar smak för att bära sig på egen hand enligt mig...
Citera
2014-02-25, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Vad du anser spelar faktiskt inte så stor roll när smaken ligger nära ett hantverksöl. Jag tycker att det är förbannat imponerande att man kan brygga ett ofiltrerat färsköl i en stor jävla megafabrik som Spendrups.

Tänk på Jacobsens som bryggs inne på Carlsbergs bryggeri i Köpenhamn. Det har mycket gott anseende. I så fall kan Spendrups stoltsera med Wisby som sin egen Jacobsens!
I min mening har inte Wisby en enda öl som anses som bra.
Citera
2014-02-25, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
I min mening har inte Wisby en enda öl som anses som bra.

Det är noterat.
Citera
2014-02-25, 22:26
Medlem
Cornholio.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv

Finns det någonting syrligt i stilen som du kan rekommendera? Har varit sugen på sådan öl ett tag nu men inte riktigt kommit till skott ännu!

Edit: Har du prövat Oude Kriek Boon? Vart lite sugen på att lägga en beställning på den.

Ska beställa lite ikväll, håller på och tänka ut vad just nu!
Citat:
Ursprungligen postat av Moa-
Omnipollo Leon dricker jag nu för första gången, fullt acceptabel men ingen ny favorit. Känns som en helt okej matöl eller sommaröl, men saknar smak för att bära sig på egen hand enligt mig...
Tackar för dom orden! Eftersom detta är den enda ölsorten som sälj på mitt bolag med champagnekork så fångade den min nyfikenhet. Med dina ord så tror jag att jag skippar den. Bättre att beställa någonting med lite mer smak.
Senast redigerad av Cornholio. 2014-02-25 kl. 22:30.
Citera
2014-02-25, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cornholio.
Tackar för dom orden! Eftersom detta är den enda ölsorten som sälj på mitt bolag med champagnekork så fångade den min nyfikenhet. Med dina ord så tror jag att jag skippar den. Bättre att beställa någonting med lite mer smak.
Nej, kommer inte att bli något mer köp från min sida, hellre bra öl i mindre "roliga" förpackningar... Jag har även en Brooklyn Local 1 hemma, som jag ej testat ännu, får hoppas att den bättre lever upp till förväntningarna. =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in