2014-02-24, 16:27
Medlem
AlfaQhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Så mycket skit i det första inlägget. Allt fel kort och gott.

Det andra inlägget sätter huvudet på spiken. Grattis - du som äter ekologiskt bidrar till en massvält. Känns det bra?

Bara en dumm jävel skulle betala mer för något av sämre kvalité än om du köpte en besprutad potatis.
Om vi slutar betala för skräpet så måste svenska bönder lära sig odla effektivt istället för att odla små, få, och dyra potatisar.
Citera
2014-02-24, 16:29
Medlem
Stahlhelms avatar
Köper alltid svenskt & ekologiskt om alternativet finns.

Att några bönder på andra sidan jorden blir lidande skiter jag i eftersom alternativet är att våra svenska bönder blir lidande & inte kan upprätthålla sin produktion.
Citera
2014-02-24, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Har man riktigt risigt med pengar så kanske man ska försöka äta billigare inte äta sämre. Jag har levt på studiemedel i fem år nu och fortfarande aldrig köpt importerat kött eller EMV. Har jag riktigt risigt med pengar i slutet på månaden så slänger jag ihop något vegetariskt (för några kronor/portion) men för det mesta blir det kött.

Samma här. När jag var student prioriterade jag, bra mat som kostade lite mer (för det handlar inte om enorma summor) och hade aldrig några problem att få det att gå ihop. Sen har jag fortfarande vänner som är fattiga och skyller på det samtidigt som de köper redbull, färdigrätter, läsk, godis, cigg osv. Ofta handlar det om ursäkter för att slippa bry sig.

Gynna våra svenska producenter så kommer det bli billigare för alla så småningom.
Citera
2014-02-24, 16:33
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
Köpte halalslaktad skinka på ICA en gång. Den kostade 10:- och smakade underbart. När jag såg att det var halal och arabiskt kött så blev jag dock en aning äcklad, men fortsätter ändå att köpa skiten. Jag förtränger tanken av att det är halal- och arabkött som jag äter. Brödet är svenskt åtminstone.
Inte så troligt att du lyckades hitta halalslaktad skinka eftersom inga grisar slaktas halal
Citera
2014-02-24, 16:34
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krawzow
Som topic. Kommer hem och ser att min polare har köpt ica basics kycklinginnerfile. Dansk jävla salmonellakyckling. Fullsmetad med antibiotika och annan jävla skit. När man istället kan köpa svensk kyckling för ett par kronor mer. Samma sak med bacon. Hur fan kan man köpa importerad bacon när ett svenskt alternativ kostar max två kronor mer?
Lättmargarin. Hur kan man misshandla sin kropp så bara för att spara 10-15kr på en vara som man köper en gång varannan månad?

Listan kan göras jävligt lång, spyr bara på tanken av danskt kött, Lätta och all annan smörja folk äter.

Så, ni som köper importerad skitmat och annat skräp för att spara ett par kronor, hur tänker ni?
Vi tänker så här din låtsasmedelklass: Om man inte har tillräckligt mycket pengar så köper men det billigaste. Du köper samma skit förpackad i lyxförpackning (om du inte köper direkt från gården, helst nyslaktade). Förstått?
Citera
2014-02-24, 16:35
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Inte så troligt att du lyckades hitta halalslaktad skinka eftersom inga grisar slaktas halal

Nej det lär nog ha varit något annat.
Själv så skulle jag inte frivilligt köpa något öht som är religiöst slaktat. Bojkottar dylikt.
Citera
2014-02-24, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iamqueensblvd
Köpte halalslaktad skinka på ICA en gång. Den kostade 10:- och smakade underbart. När jag såg att det var halal och arabiskt kött så blev jag dock en aning äcklad, men fortsätter ändå att köpa skiten. Jag förtränger tanken av att det är halal- och arabkött som jag äter. Brödet är svenskt åtminstone.

Dagens bästa!
Citera
2014-02-24, 16:37
Medlem
PeterDenSvenskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ngot
Visst sparar du pengar. Men det handlar ju också om att gynna svensk handel. Stödja svenska bönder. Det tycker jag är den stora grejen.
Vem fan bryr sig om de svenska bönderna? Det är inte mitt ansvar att stötta dem och sedan är man dum i huvudet om man köper svenskt skitkött när det finns billigare utländskt kött som äre precis lika bra fast mycket billigare.
Citera
2014-02-24, 16:42
Medlem
patriss avatar
Vad är det för fel på Lätta? älskar det. Iskall ska den vara på knäckebröd, dessutom är den inte hård som sten när man tar ut det från kylskåpet.
Citera
2014-02-24, 16:43
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Vem fan bryr sig om de svenska bönderna? Det är inte mitt ansvar att stötta dem och sedan är man dum i huvudet om man köper svenskt skitkött när det finns billigare utländskt kött som äre precis lika bra fast mycket billigare.
Det är oftast inte precis lika bra kvalitet men framförallt har djuren i de flesta fall blivit mycket sämre behandlade i t.ex. Danmark. I vissa länder pumpas det in diverse mediciner i djuren för att de ska vara friska och växa sig onormalt stora. Dessutom har köttet ofta transporterats mycket långa sträckor innan det kommit hit.

Man är egoistisk, snål och dum om man köper utländskt kött.
Citera
2014-02-24, 16:46
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterDenSvenske
Över 170 000 personer jobbar direkt eller indirekt med jordbruk i Sverige. Skulle kunna vara många fler om vi värnade om att vara självförsörjande. Men du kanske tycker att det är bra att de 170k blir arbetslösa och kostar massa pengar istället för att dra in en massa skatt till stadskassan?
Att det är lite krångligt att hitta bra svenskt nötkött i affären håller jag med om men när det gäller gris och kyckling så är det svenska köttet minst lika gott och dessutom inte massa antibiotika och salmonella i.
Citera
2014-02-24, 16:46
Medlem
DeadLikeMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H8erfisternator
Om Hela världen odlade ekologiskt, kravmärkt etc.. och all annan jävla smörja livsmedelsföretagen lurar på er skulle vi inte ha mat åt alla.
Bekämpningsmedel och hormonbehandlad kyckling är fantastiskt, även fattiga människor som för 20 år sen aldrig sett ej heller ätit en kyckling har nu möjlighet att få detta på bordet.

Det går åt så in i helvete mycket mer mark att odla samma mängd mat om man istället odlade normalt jämfört med ekologiskt.
Den största katastrofen de kommande 100 åren är ta mig fan inte växthuseffekten, utan att man hetsar och lurar folk att odla ekologiskt istället för med bekämpningsmedel.
ca 2 miljarder människor kommer dö av svält på bara några år om hela världen odlar ekologiskt.

Vilka 2 miljarder människor tycker du frivilligt ska dö av svält?

Visst får man mindre skördar utan bekämpningsmedel och skit. Fast köttproduktionen är ju det som verkligen gör att det går åt in i helvete mycket mer mark än om man istället äter grönt. Så det bästa är ändå att minska på köttätandet och äta närproducerat och krav-märkt om man tänker på både människor och miljö i världen, vilket ju du verkar göra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in