2014-02-24, 15:49
Medlem
SalParadises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ngot
Stödja svenska bönder. Det tycker jag är den stora grejen.

Det här med att köpa svensk för att stödja svenska bönder. Jag vet inte hur det svenska jordbruket lyckats att förleda alla svenska konsumenter att det är Emil och Alfred som glatt lallar runt arm i arm på en härlig bondgård med solen lysandes över dem och endast utfordrar Rosa och Esmeralda med svenskt, rent, gräs.
Svenskt jordbruk är lika skitigt som i övriga Europa, bönderna lika stora fuskare överallt. Visst har Danmark kanske drabbats av MRSA men det är knappast så att även alla danskarna blivit smittade och nu kommer dö av multiresistenta bakterier. Hälsotillståndet för Europas befolkning är att anse som tämligen jämlikt, knappast så att vi i Sverige dör friska och lyckliga bara för att vi köpt dyrt kött. Kanske med nöjdare egon dock.

För övrigt reglerar EU djurhållningen och det är inte många bönder i Sverige (kanske nån enstaka media-bonde) som frivilligt matar/behandlar djuren bättre än vad regelverket kräver.

Det är bättre att stödja övriga Europas handel, Sverige har en tämligen stabil ekonomi jämfört med många av våra grannar - det kommer bli betydligt dyrare att chippa in stålars när de gått i konkurs. Spara era pengar till det istället.
Citera
2014-02-24, 15:50
Medlem
vavilldus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kluff
När det kommer till kött, särskilt kycklingfilé, är det oftast mindre prisvärt att köpa de billigare märkena då säkert 20% av vikten är vatten. Tar man kilopriset efter att vattnet kokat bort är det plötsligt lika dyrt som "finkyckling" . För att inte tala om tillsatser och fula bitar etc.

Fel

http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article15327065.ab
Citera
2014-02-24, 15:53
Medlem
Under---18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assbuster-cockburn
Kul för ts att denne aldrig varit fattig. Den som har pengar bör köpa ekologiskt och rättvisemärkta varor men att klaga på människor som inte har några kronor över att lägga på värdig mat är ju trist.
Vad fan är poängen med ekologiskt? Ingen skillnad på det jämfört med vanliga produkter
Citera
2014-02-24, 15:54
Medlem
H8erfisternators avatar
Om Hela världen odlade ekologiskt, kravmärkt etc.. och all annan jävla smörja livsmedelsföretagen lurar på er skulle vi inte ha mat åt alla.
Bekämpningsmedel och hormonbehandlad kyckling är fantastiskt, även fattiga människor som för 20 år sen aldrig sett ej heller ätit en kyckling har nu möjlighet att få detta på bordet.

Det går åt så in i helvete mycket mer mark att odla samma mängd mat om man istället odlade normalt jämfört med ekologiskt.
Den största katastrofen de kommande 100 åren är ta mig fan inte växthuseffekten, utan att man hetsar och lurar folk att odla ekologiskt istället för med bekämpningsmedel.
ca 2 miljarder människor kommer dö av svält på bara några år om hela världen odlar ekologiskt.

Vilka 2 miljarder människor tycker du frivilligt ska dö av svält?
Senast redigerad av H8erfisternator 2014-02-24 kl. 15:58.
Citera
2014-02-24, 15:59
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalParadise
Det här med att köpa svensk för att stödja svenska bönder. Jag vet inte hur det svenska jordbruket lyckats att förleda alla svenska konsumenter att det är Emil och Alfred som glatt lallar runt arm i arm på en härlig bondgård med solen lysandes över dem och endast utfordrar Rosa och Esmeralda med svenskt, rent, gräs.
Svenskt jordbruk är lika skitigt som i övriga Europa, bönderna lika stora fuskare överallt. Visst har Danmark kanske drabbats av MRSA men det är knappast så att även alla danskarna blivit smittade och nu kommer dö av multiresistenta bakterier. Hälsotillståndet för Europas befolkning är att anse som tämligen jämlikt, knappast så att vi i Sverige dör friska och lyckliga bara för att vi köpt dyrt kött. Kanske med nöjdare egon dock.

För övrigt reglerar EU djurhållningen och det är inte många bönder i Sverige (kanske nån enstaka media-bonde) som frivilligt matar/behandlar djuren bättre än vad regelverket kräver.

Det är bättre att stödja övriga Europas handel, Sverige har en tämligen stabil ekonomi jämfört med många av våra grannar - det kommer bli betydligt dyrare att chippa in stålars när de gått i konkurs. Spara era pengar till det istället.

EU sätter upp en lägsta nivå för djurhållning sen kan länder sätta hårdare lagar om de vill. Sverige har mycket hårdare regler än de flesta andra EU-länder. Sen sker det systematiskt fusk med reglerna också. Här följer lite info om grisar som exempel: Ingen stans i EU är det tillåtet att tillsätta antibiotika i foder, inte heller tillåtet att fixera suggor under dräktigheten med mera. Nu för någon månad sen uttalade sig danska LRF tillsammans med någon grisbonden på en gård om att det är omöjligt att ha grisar om man inte får göra de sakerna och mycket mer. Helt öppet går de alltså ut och erkänner att de bryter mot EUs regler utan att det händer något.
Förutom att vi har hårdare regler i Sverige har vi dessutom hårdare kontroller, grisbesättningar blir kontrollerade varje månad av veterinär och en gång per år av vanlig statlig kontrollant. Missköter du dig får du föreläggande och om du inte bättrar dig blir du av med djuren. Finns väldigt få som lyckas fuska i Sverige.
Citera
2014-02-24, 16:00
Medlem
Ville bara flika in:
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article15327065.ab
Citera
2014-02-24, 16:08
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Tulip och Scan röker i samma fabrik nere i Polen
Däremot är det skillnad på råvaran då den svenska inte innehåller några sjukdomar...

Scan röker inte sina bacon, utan har rökarom i: http://www.scan.se/produkter/6720/bacon-piggham/

Tulip: http://www.tulip.se/default.asp?ulid=43&lid=1&show=11&vid=306&vmid=1
Citera
2014-02-24, 16:11
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalParadise

Citat:
Ursprungligen postat av H8erfisternator
Om Hela världen odlade ekologiskt, kravmärkt etc.. och all annan jävla smörja livsmedelsföretagen lurar på er skulle vi inte ha mat åt alla.
Bekämpningsmedel och hormonbehandlad kyckling är fantastiskt, även fattiga människor som för 20 år sen aldrig sett ej heller ätit en kyckling har nu möjlighet att få detta på bordet.

Det går åt så in i helvete mycket mer mark att odla samma mängd mat om man istället odlade normalt jämfört med ekologiskt.
Den största katastrofen de kommande 100 åren är ta mig fan inte växthuseffekten, utan att man hetsar och lurar folk att odla ekologiskt istället för med bekämpningsmedel.
ca 2 miljarder människor kommer dö av svält på bara några år om hela världen odlar ekologiskt.

Vilka 2 miljarder människor tycker du frivilligt ska dö av svält?

Så mycket skit i det första inlägget. Allt fel kort och gott.

Det andra inlägget sätter huvudet på spiken. Grattis - du som äter ekologiskt bidrar till en massvält. Känns det bra?
Citera
2014-02-24, 16:17
Medlem
Köper alltid det billigaste då jag är student.... Sen känner jag ingen speciell skillnad på smaken, är ju ingen mästerkock och maten blir därefter. Magen ska bara mättas, thats it.
Citera
2014-02-24, 16:21
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Scan röker inte sina bacon, utan har rökarom i: http://www.scan.se/produkter/6720/bacon-piggham/

Många använder sig av aromer. T.ex. så är de allra flesta sorters te so man kan köpa i vanliga matvarubutiker "berikade" med aromer. Konstgjord smak alltså. Jag köper nästan aldrig kaffe och te i vanliga butiker.

Har ofta tänkt detsamma som ts. Medelsvensson köper den billigaste korven trots att den innehåller en otroligt liten del riktigt kött, billigaste köttfärsen, osten o.s.v., billigaste frukten istället för giftfritt odlad. Har ofta studerat människor i matvarubutiker. Har de valet mellan några produkter så tar 90 % det billigaste alternativet trots att den lite dyrare korven, köttfärsen eller vad det nu gäller håller högre kvalitet, är svensk, ekologisk el.likn. Varför inte betala några kronor mer och få bättre mat?
Citera
2014-02-24, 16:23
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood

Har sett att det står på Tulip att den är rökt men jag har en kompis på scan som sa att Tulip behandlar sin bacon i samma anläggning som scan använder nere i Polen. Kan ju vara så att det fuskas lite på Tulip?
Ska kolla upp det en gång extra för jag trodde precis som du innan men litar på att min kompis inte hittar på.
Citera
2014-02-24, 16:24
Bannlyst
Köpte halalslaktad skinka på ICA en gång. Den kostade 10:- och smakade underbart. När jag såg att det var halal och arabiskt kött så blev jag dock en aning äcklad, men fortsätter ändå att köpa skiten. Jag förtränger tanken av att det är halal- och arabkött som jag äter. Brödet är svenskt åtminstone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in