2014-02-24, 14:11
Medlem
curiamobiliums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M0ngot
Visst sparar du pengar. Men det handlar ju också om att gynna svensk handel. Stödja svenska bönder. Det tycker jag är den stora grejen.
Nä man skall inte köpa svenskt för att stödja svensk handel om kvaliteten är sämre i förhållande till priset. Då bygger vi bara upp en ineffektiv industri som skapar illusion om framgång. Använd polska arbetare om de är billigare och lika bra eller lite sämre men mycket billigare.
För övrigt är ICA Basic bra på mycket som jordnötter, spagetti ja hundra produkter
Citera
2014-02-24, 14:21
Medlem
Citat:
Misstaget TS gör är att han/hon sätter likhetstecken mellan högt pris och kvalitet.

Jo, TS är en hundraprocentig idiot utan någon som helst erfarenhet av verkligheten.

Var hen fått sin verklighet från är ett mysterium... ett verkligt mysterium!
Citera
2014-02-24, 14:25
Medlem
Kariminells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lwantfreedom
Så du menar alltså att du hellre köper färskpressad tropikana juice istället för Bravo fejkjuice från koncentrat.

Fattar inte heller hur folk kan vara så dumsnåla. Det handlar ju för fan om mat. Bra och nyttig mat är avgörande för hälsan. Fråga Jamie Oliver. Han vet.

Priset på Tropikana är löjligt, helt onödigt att dricka juice som ÄR IMPORTERAD FRÅN USA.
Smakar väldigt gott ja, men är pissdyrt. Helt onödigt.
Citera
2014-02-24, 14:36
Medlem
Figzys avatar
Jag handlar ofta billiga livsmedel, men kvalitén behöver inte vara lidande för det.
Går du till lokala Coop- och Ica-butiker så är det klart det kommer kosta.
Idag finns det så många matkedjor med billiga och ändå bra varor att välja på.

Att folk köper Ica Bascis kyckling t ex som Trådstartaren nämnde är lustigt,
då det nästan varje vecka är sänkt pris nånstans på märken som Kron- och Guldfågeln.
Citera
2014-02-24, 14:42
Medlem
DTWKs avatar
Här finns flera bra argument till varför man ska äta svensk gris. Finns några artiklar och en liten folder med snabbfakta.
http://www.svdhv.org/sv/gris/fakta-om-svensk-grisnaring/

Smaken på griskött skiljer väldigt lite beroende på vart du köper det ifrån, det enda som skiljer är typ att danska styckdetaljer är lite mindre än svenska då de slaktar sina grisar ca10kg tidigare. Däremot är djurvälfärden, antibiotikaanvändning och förekomsten av multiresistenta bakterier stor skillnad.

Jag köper bara svenskt kött vilket ibland blir svårt med nötkött då kvaliteten kan skilja väldigt mycket mellan två förpackningar. De få gångerna jag äter nöt försöker jag beställa från någon gård jag känner till och vet hur det är mörat, vilken ras det är och hur gammalt djuret var. Nötfärs och grytbitar köper jag dock i vanliga affären.
Citera
2014-02-24, 14:50
Medlem
Assbuster-cockburns avatar
Kul för ts att denne aldrig varit fattig. Den som har pengar bör köpa ekologiskt och rättvisemärkta varor men att klaga på människor som inte har några kronor över att lägga på värdig mat är ju trist.
Citera
2014-02-24, 14:53
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figzy
Att folk köper Ica Bascis kyckling t ex som Trådstartaren nämnde är lustigt,
då det nästan varje vecka är sänkt pris nånstans på märken som Kron- och Guldfågeln.
Bra poäng. Jag bestämmer ofta vad jag ska äta efter vad som har ok pris i affären. Är det extrapris på grytbitar och bacon så kan det exempelvis bli biff bourguignon till middag, supergott och billigt. Är det bra pris på kycklingfilé så blir det något med kyckling o.s.v Väljer dock alltid svenskt kött.
Svenska råvaror behöver inte kosta så många kronor mer om man kollar priserna innan man handlar.

Sen förstår jag inte folks hets över fläskfilé. Finns så sjukt många roliga styckdetaljer på gris om man bara lägger några minuter extra på matlagningen men när det kommer gäster då blir det dansk fläskfilé för 49kr/kg, det känns lyxigt
Citera
2014-02-24, 14:55
Medlem
1235oops4567s avatar
Måste jag spara så måste jag, annars håller jag fullständigt med. Dock som redan påpekat så är högt pris inte en garant för kvalitet.
Citera
2014-02-24, 14:59
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assbuster-cockburn
Kul för ts att denne aldrig varit fattig. Den som har pengar bör köpa ekologiskt och rättvisemärkta varor men att klaga på människor som inte har några kronor över att lägga på värdig mat är ju trist.
Har man riktigt risigt med pengar så kanske man ska försöka äta billigare inte äta sämre. Jag har levt på studiemedel i fem år nu och fortfarande aldrig köpt importerat kött eller EMV. Har jag riktigt risigt med pengar i slutet på månaden så slänger jag ihop något vegetariskt (för några kronor/portion) men för det mesta blir det kött.
Citera
2014-02-24, 14:59
Medlem
Bbobis avatar
Beror lite på vad det är för produkt.

Vissa produkter är helt ok även i budget variant. Mest konserver och liknande.

Kyckling, fisk, burgare osv lägger jag alltid ned lite mer på. Något jag tycker är värt det.

Tycker att ska man snåla så ska man snåla på andra saker. Mat är om något det man ska lägga ned lite extra på.
Citera
2014-02-24, 15:01
Medlem
Hade den konversationen med en polare för någon vecka sedan och vi hade helt olika åsikter. Jag tänker inte betala dubbla priset för svenskt nötkött på ICA när jag kan köpa det för halva priset från Irland/Tyskland. Jag köper det som gynnar MIG och inte några mjölkbönder som lever på 90% statligt bidrag.
Citera
2014-02-24, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kariminell
Priset på Tropikana är löjligt, helt onödigt att dricka juice som ÄR IMPORTERAD FRÅN USA.
Smakar väldigt gott ja, men är pissdyrt. Helt onödigt.

Jo jag förstår det. Bättre att dricka kranvatten istället.

Läsk innehåller alldeles för mycket socker.

Jag brukar även köpa saft med lägre innehåll av socker. Bob mix. Men jag vet inte kanske den innehåller även den mycket socker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in