Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-02-24, 12:53
  #1
Medlem
Som topic. Kommer hem och ser att min polare har köpt ica basics kycklinginnerfile. Dansk jävla salmonellakyckling. Fullsmetad med antibiotika och annan jävla skit. När man istället kan köpa svensk kyckling för ett par kronor mer. Samma sak med bacon. Hur fan kan man köpa importerad bacon när ett svenskt alternativ kostar max två kronor mer?
Lättmargarin. Hur kan man misshandla sin kropp så bara för att spara 10-15kr på en vara som man köper en gång varannan månad?

Listan kan göras jävligt lång, spyr bara på tanken av danskt kött, Lätta och all annan smörja folk äter.

Så, ni som köper importerad skitmat och annat skräp för att spara ett par kronor, hur tänker ni?
Citera
2014-02-24, 12:56
  #2
Avstängd
Förstår det inte heller. Vissa verkar ha som princip att alltid välja det billigare alternativet i alla lägen, även om kvaliteten blir lidande.
Citera
2014-02-24, 12:59
  #3
Medlem
Twatssons avatar
Jag märker faktiskt ingen skillnad på Fläskfilé för 69kr/kg som med Svensk fläskfilé för 149kr/kg.

Är man gourmetkock så förstår jag att man söker sig till lite bättre grejer precis som golfare föredrar dyrare utrustning.

Jag sparar runt 1000kr/månaden på att tänka på vad jag köper, för dessa 12000kr/år har jag råd att åka på fotbollresor och göra saker som jag tycker är betydligt roligare än att äta mat som i stort sett smakar precis likadant.
__________________
Senast redigerad av Twatsson 2014-02-24 kl. 13:02.
Citera
2014-02-24, 13:11
  #4
Medlem
M0ngots avatar
Visst sparar du pengar. Men det handlar ju också om att gynna svensk handel. Stödja svenska bönder. Det tycker jag är den stora grejen.
Citera
2014-02-24, 13:23
  #5
Medlem
Tycker man inte ska spara på saker som tex, kött. Köp svenskt kött!

Men däremot om du ska köpa pasta så är det skit samma om du köper eldorado eller något bättre italienskt.
Citera
2014-02-24, 13:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oscardavidake
Tycker man inte ska spara på saker som tex, kött. Köp svenskt kött!

Men däremot om du ska köpa pasta så är det skit samma om du köper eldorado eller något bättre italienskt.

Pasta kan smaka hur olika som helst.
Köpte city gross egna märke favorit.
Den var nog den sämsta pastan jag ätit.
smakade vidrigt.
Citera
2014-02-24, 13:31
  #7
Medlem
Så du menar alltså att du hellre köper färskpressad tropikana juice istället för Bravo fejkjuice från koncentrat.

Fattar inte heller hur folk kan vara så dumsnåla. Det handlar ju för fan om mat. Bra och nyttig mat är avgörande för hälsan. Fråga Jamie Oliver. Han vet.
Citera
2014-02-24, 13:34
  #8
Medlem
321js avatar
Det är alltid värt att betala extra för svenskt kött:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18360416.ab


https://www.google.se/search?q=missk...Beq44AT214CwCA
__________________
Senast redigerad av 321j 2014-02-24 kl. 13:55.
Citera
2014-02-24, 13:35
  #9
Medlem
xelytoss avatar
Alla har inte råd att köpa fin mat, jag brukar aldrig kolla på pris eller ursprung utan köper bara det som "ser bäst ut", brorsan brukar däremot köpa mat som är på rea/billiga varianter och sparar runt 30% på det. Jag hade också gjort samma sak om inte jag var för lat för att kolla upp allt i förväg

Edit: Bara för att ett kött är svenskt betyder det inte att du kommer må bättre av att äta det, om det var fallet hade man sett en tydlig skillnad i fysiskt välmående mellan medelklass och överklass och det gör man inte. De flesta jag känner äter billig mat och inte fan är de slitna och sjuka för det.
__________________
Senast redigerad av xelytos 2014-02-24 kl. 13:38.
Citera
2014-02-24, 13:46
  #10
Medlem
dePauls avatar
Misstaget TS gör är att han/hon sätter likhetstecken mellan högt pris och kvalitet.

~Paul~
Citera
2014-02-24, 13:48
  #11
Medlem
langben1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twatsson
Jag märker faktiskt ingen skillnad på Fläskfilé för 69kr/kg som med Svensk fläskfilé för 149kr/kg.

Är man gourmetkock så förstår jag att man söker sig till lite bättre grejer precis som golfare föredrar dyrare utrustning.

Jag sparar runt 1000kr/månaden på att tänka på vad jag köper, för dessa 12000kr/år har jag råd att åka på fotbollresor och göra saker som jag tycker är betydligt roligare än att äta mat som i stort sett smakar precis likadant.

Gillar inte direkt ica basic men håller med dig. Vissa saker märker man ingen skillnad på. t.ex tvättmedel/diskmedel osv
Citera
2014-02-24, 13:51
  #12
Medlem
fotokillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscardavidake
Tycker man inte ska spara på saker som tex, kött. Köp svenskt kött!

Men däremot om du ska köpa pasta så är det skit samma om du köper eldorado eller något bättre italienskt.

Torrt svenskt skräpkött till hutlösa priser, skojar du? Sist köpte jag Brasiliansk entrecote på bit för 169 kr/kg. Toppenkött!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback