2014-02-24, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shesellseashells
På vilket sätt har jag inte greppat?
Du jämför äpplen och päron vilket jag påpekar.
Är detta "ute och cyklar"?
Du bryter in i en diskussion helt utan att ha greppat vad det hela handlar om. Klart att du tror att det handlar om äpplen och päron.
Citera
2014-02-24, 20:16
Medlem
Jag jobbade i fruktdisken i en butik ett tag och hade samma pris på både ekologiska och "giftiga" bananer, 19,90 kr/kg. Bananerna låg brevid varandra i layouten, något fler giftiga bananer än ekologiska ( som var förpackade i en plastpåse).

Kan säga att merparten av våra kunder köpte giftiga bananer än de ekologiska bananerna trots samma kilopris. Det märkligaste var en kund som tog upp två klasar i händerna, en av båda. La tillbaka de ekologiska och stoppade ner de giftiga i korgen. Jag tänkte för mig, va är de för fel på folk...

Ska dock nämnas att de är äldre generationen (pensionärer) och ungt folk som köpte mest, när man är i mellanåren verkade man inte bry sig alls vad man stoppade i sig.
Citera
2014-02-24, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M0ngot
Visst sparar du pengar. Men det handlar ju också om att gynna svensk handel. Stödja svenska bönder. Det tycker jag är den stora grejen.

Det gör man nog inte genom att köpa Arlamjölk eller mamma scans köttbullar.

Skulle jag ge en rekommendation så är det att köpa lokalproducerad mat. Man hjälper både ekonomin och miljön på en och samma gång
Citera
2014-02-24, 20:19
Medlem
MilleniumFalcons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagska
Tycker du ska räkna lite själv. Om man köper mat för 2000 kr månaden ist för 5000 kr så har man sparat 45k. Detta förutsätter ju dock att man verkligen köper antingen det DYRASTE eller det BILLIGASTE.

5 000-2 000 = 3 000

3 000*12 = 36 000

Själv brukar jag köpa ekologiskt och om möjligt närodlat, sen svenskt och om det inte finns andra alternativ utländskt.

Mycket för att stödja våra svenska bönder också.
Citera
2014-02-24, 20:21
Medlem
Köper alltid billig mat, det är ju bara näring. Är ej insatt så jag förstår inte precis hur en kycklingleverantörs kött skiljer sig från en annans. De har samma innehållsförteckning, lika mycket fett/protein/kolhydrater per 100 g. Menar ni att de billigare varianterna har 7x % mer vatten per kilo? Den "finare" kycklingen är ju 7x % dyrare, 45-50 kr/kg eller 75-80 kr/kg.
Citera
2014-02-24, 20:21
Medlem
Anledningen att styck delar som entrecote och oxfilé från Brasilien kan uppfattas som ett bättre kött är för att det möras i förpackningen,ofta en längre tid (14 dagar) än det svenska. Det gör att det svenska köttet i butikerna inte blir lika mört och gott. Det bästa köttet får man genom att hängmöra hela köttstycken så att fibrerna dras ut så mycket som möjligt,för att sedan styckas.
När man hängmörar så försvinner mycket vikt i form av vatten, och det tar lång tid och tar mycket förvarings plats. Vilket gör det svenska hängmörade köttet väldigt dyrt att producera. Skulle alla köpa dyrare och finare svensk kött skulle detta kunna produceras till ett bättre pris.

Om ni tycker att svensk är dyrt,köp mindre men till en bättre kvalitet!
Citera
2014-02-24, 20:23
Medlem
Det värsta är hycklare som ena dagen leker djurrättsaktivister och gapar om dålig djurhållning eller till och med miljöpåverkan, för att nästa dag snåla med billigaste möjliga köttet från Ukraina eller Argentina. Idioter..
Citera
2014-02-24, 20:26
Medlem
Jag är student så jag köper väl billig mat av den anledningen. Billig mat går snabbast att göra och jag sparar pengar Lägger för mycket pengar på bärtzz för tillfället aswell. Ska börja träna igen och då jävla blir det dyr mat också
Citera
2014-02-24, 20:31
Medlem
KTM_s avatar
Ekologiskt och närodlat ska det vara.

Borde vara olagligt att handla dålig mat. Riktigt hot emot folkhälsan.

Dessutom kan man handla nyttigt o även komma undan billigt.
Vad jag istället ser är att folk i allmänhet hellre köper skräpmat som innehåller antingen mycket socker eller dåligt fett.
Broccoli är billigare och godare än vad en chipspåse är.
Senast redigerad av KTM_ 2014-02-24 kl. 20:34.
Citera
2014-02-24, 20:33
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Jaja, äter man inte svenskt kött så får man cancer och dör, det har svenskar sagt i 60 år nu.
Citera
2014-02-24, 20:34
Medlem
Okej, om nu maten påverkar oss så jävla negativt, svara på detta:
Irland är enligt er total katastrof att äta från, där har vi en snitt ålder på 80.32 år per person,
Sverige har en snitt ålder på 81,18
MEN! Singapore 83,75 år! Därav tycker ni alltså att vi ska börja käka enbart mat från Singapore!?

JÄÄVLA IDIOTER!!!!!!!!!!!!!!
Citera
2014-02-24, 20:36
Medlem
Shtangist1995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Misstaget TS gör är att han/hon sätter likhetstecken mellan högt pris och kvalitet.

~Paul~

Tänkte samma sak. Det är som med kläder.
Högt pris =/= bra kvalité
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in