2014-02-21, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cimaron
Var hände detta? Och vilken anstalt hade han precis muckat ifrån?

Händelsen skedde på Frivården Fridhemsplan.
Anstalten ifråga som behandlat sina intagna märkligt var Salberga.

Den intagne var klass3, men hade blivit placerad på klass2 med argumentet att en klass2 också uppfyller klass3.

Man kan förvisso gissa att det skulle finnas något bakom i den intagnes personlighet som åstadkom denna hantering. T.ex. våldsbenägen eller liknande.

OM det var så,
Kan man tycka att det är märkligt att denne intagen var känd för att aldrig brusa upp.
Aldrig sagt ett ont ord till varken annan intagen eller kvv personal.
Enligt noteringar i KLAS, finns genom hela vistelsen inte en enda negativ anmärkning.
Inte en varning. Inte en enda händelse som kan påvisa en ostabil person.

Enda notering som finns om personen förutom permissionsansökningar är att personen var lugn och skötte sig bra på både avdelningen och produktionen.
Han hade inte en enda skärmytsling med varken andra intagna eller KVV personal.

Han var så lugn och stabil att häktespersonalen använde honom som lugnande inverkan på andra häktade som hade drogproblem och var hispiga. D.v.s. de arrangerade umgänge ett antal timmar i cell, samt gemensam rök promenad. För att avlasta den egna personalen på häktet.
Han hade alltså en lugnande inverkan på andra personer.

När det gäller riskbedömningen på personen enligt KVV.
Mycket låg risk för återfall i brott.
Ingen missbruksproblematik. Vare sig alkohol eller droger.
Känd som nykterist och renlevnadsmänniska.
Inga aggressionsproblem.
Och en lång räcka psykologsnack om prosociala faktorer som, mogen, ordnade förhållanden, etablerad i yrke etc. etc.

Om man däremot tittar på HUR kvv försökte behandla honom genom hela anstaltsvistelen, finns en djup brunn av märkligheter att hämta.

Orsak att det finns bra kännedom om händelserna är så enkel som att den intagna var en och är idag en av våra kollegor på jobbet. Väl känd av oss sedan mer än tio år. Hans fru sedan ännu längre tid tillbaks arbetar på samma arbetsplats. Så vi känner väl till denna person också privat.
Varenda händelse som hänt under episoden är dokumenterad med kopior till oss här på företaget.
Från FU till dom. Varenda dokument och händelse på KVV vidarebefordrad till arbetsplatsen, öppen för alla.
Detta gäller även kopia på hela KLAS registret som blev utbegärt i efterhand.

Många kanske anser mig vara rättshaverist som påpekar dessa saker. Det är helt ok.
Min åsikt är att sådana här missförhållanden faktiskt bör läggas upp på bordet och inte låtsas som om de aldrig existerat.
Från vår sida, här på arbetsplatsen. Är vi fullständigt förskräckta över vad vi fått erfara av KVV verksamhet och mogenhet som myndighet.
Därav min djupare kännedom och att jag faktiskt har åsikter jag presenterar här i trådarna.
Citera
2014-02-21, 10:39
Medlem
En rättelse. Bara för att vara saklig.
Personen var inte förstagångsdömd. Han var andragångsdömd.

Personen ägde ett företag en gång i tiden.
Vid ett tillfälle blev bokföringen stulen.
Personen blev sedan utpressad på pengar för att återfå bokföringsmaterialet.
Personen kunde alltså inte upprätthålla bokföringen enligt lag under ett halvårs tid.

Detta kom fram genom en revision och företagaren ställdes inför rätta och dömdes för bokföringsbrott.

Normala svensson kanske undrar hur det kan vara ett brott begånget av företagaren. Men domstolen ansåg att det var fel att betala utpressningspengar för att återfå bokföringen. Han skulle gått till kronofogden och begärt handräckning för att återfå bokföringen, då förövaren var känd.
Därmed uppstod ett formalia brott mot bokföringslagen som han fick villkorlig dom för och 1600:- i böter.

Förövaren blev inte ens åtalad av åklagaren, utan kunde ostraffat inkassera lite sidoinkomst.

Vi här på företaget har svårt att se detta som ett brott, eller bevis för att personen beter sig fel.
Vi kan bara se att han i en situation av utpressning begått ett misstag baserad på okunskap av vilka möjligheter han hade att komma tillrätta med stölden och dess påverkan av hans företag.
Citera
2014-02-23, 22:45
Medlem
Det är så att jag har blivit dömd till 18 månaders fängelse. Hur fungerar det när man ska välja anstalt eller blir man tilldelad? när kan jag börja avtjäna mitt straff, vill gärna sitta på en lugn anstalt då jag helst undviker jidder och bråk osv, hur funkar det med permisar och så man ska sitta 1/3 av straffet right? om ni vet någon bra anstalt så dela gärna med er av de all info uppskattas.
Tack på förhand. mvh
Senast redigerad av mondaymonday 2014-02-23 kl. 23:02.
Citera
2014-02-24, 08:41
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondaymonday
Det är så att jag har blivit dömd till 18 månaders fängelse. Hur fungerar det när man ska välja anstalt eller blir man tilldelad? när kan jag börja avtjäna mitt straff, vill gärna sitta på en lugn anstalt då jag helst undviker jidder och bråk osv, hur funkar det med permisar och så man ska sitta 1/3 av straffet right? om ni vet någon bra anstalt så dela gärna med er av de all info uppskattas.
Tack på förhand. mvh

Detta har det skrivits om ungefär 30000ggr i denna tråden.

Kontakta placerings enheten direkt, tala med dem om önskemål - du får inte välja, men du kan ha önskemål.

Gällande permisioner osv. så spelar ditt uppförande och vad du sitter för stor roll.
Citera
2014-02-24, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig

Kontakta placerings enheten direkt, tala med dem om önskemål - du får inte välja, men du kan ha önskemål.

Gällande permisioner osv. så spelar ditt uppförande och vad du sitter för stor roll.

Ok jag har två anstalter som jag har kollat in lite på kvvs hemsida som ligger runt 20-25 mil bortfrån min hem ort, eftersom jag har flickvän vill jag inte sitta så långt bort, den ena anstalten hade lägenhet med man tydligen kunde få låna över en natt så det vore ju super isåfall när man får damen på besök
Citera
2014-02-24, 14:59
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Någon här som suttit i Vänerborg? Hur var det där? Pratade med placeringsenheten, enligt henne skulle det vara en öppen anstalt, men på deras hemsida står det att det är en klass 2.
Någon som har info?
Citera
2014-02-24, 18:35
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mondaymonday
Ok jag har två anstalter som jag har kollat in lite på kvvs hemsida som ligger runt 20-25 mil bortfrån min hem ort, eftersom jag har flickvän vill jag inte sitta så långt bort, den ena anstalten hade lägenhet med man tydligen kunde få låna över en natt så det vore ju super isåfall när man får damen på besök

Brukar ta lång tid innan man får tillgång till sådant.

Under tiden knullar hon andra utaför murarna, glhf.
Citera
2014-02-24, 18:39
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Någon här som suttit i Vänerborg? Hur var det där? Pratade med placeringsenheten, enligt henne skulle det vara en öppen anstalt, men på deras hemsida står det att det är en klass 2.
Någon som har info?

Hemsidan är tyvärr ganska eftersatt vad gäller information. Ring dem igen och dubbelkolla - med KV vill man dubbelkolla allting, bara för att. Det mesta stämmer på hemsidan dock, däremot så kan det vara mixat K2/3 osv som inte framgår.
Citera
2014-02-24, 19:17
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Hemsidan är tyvärr ganska eftersatt vad gäller information. Ring dem igen och dubbelkolla - med KV vill man dubbelkolla allting, bara för att. Det mesta stämmer på hemsidan dock, däremot så kan det vara mixat K2/3 osv som inte framgår.
Finns tydligen två fängelser i Vänersborg . Jag såg Brinkenberg men Östragård är klass 3.
någon som suttit där?
Citera
2014-02-24, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
.

vilken ska du sitta på? den öppna? Har hört att det inte ska vara så bra på Östragård. Dela cell med massa folk osv. Många med korta straff som torskat för rattfylla osv. Så du kanske får nya rumskamrater varje vecka.

Brinkeberg är därimot bra (för några år sedan iaf).
Senast redigerad av getz 2014-02-24 kl. 19:51.
Citera
2014-02-24, 20:15
Medlem
Citat:

På 18 månader har du 4 månader och 15 dagars kvaltid. Först efter det kan du ha din första permission. Förutsättningen är att du har skött dig och inte dragit på dig varningar. VAD du sitter för spelar ingen roll för kvaltiden däremot kan det påverka hur lång första permissionen blir (8 eller 24 timmar).

Edit: Hoppas, nu var jag trött och citerade fel inlägg. Detta var såklart till mondaymonday.
Senast redigerad av MollysLips 2014-02-24 kl. 20:19.
Citera
2014-02-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollysLips
På 18 månader har du 4 månader och 15 dagars kvaltid. Först efter det kan du ha din första permission. Förutsättningen är att du har skött dig och inte dragit på dig varningar. VAD du sitter för spelar ingen roll för kvaltiden däremot kan det påverka hur lång första permissionen blir (8 eller 24 timmar

Edit: Hoppas, nu var jag trött och citerade fel inlägg. Detta var såklart till mondaymonday.
Det är våldsbrott om det spelar någon roll alltså misshandel. Satt häktad 3 mån med om de spelar nån roll får jag inte permis förens 4 månader då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in