Citat:
Händelsen skedde på Frivården Fridhemsplan.
Anstalten ifråga som behandlat sina intagna märkligt var Salberga.
Den intagne var klass3, men hade blivit placerad på klass2 med argumentet att en klass2 också uppfyller klass3.
Man kan förvisso gissa att det skulle finnas något bakom i den intagnes personlighet som åstadkom denna hantering. T.ex. våldsbenägen eller liknande.
OM det var så,
Kan man tycka att det är märkligt att denne intagen var känd för att aldrig brusa upp.
Aldrig sagt ett ont ord till varken annan intagen eller kvv personal.
Enligt noteringar i KLAS, finns genom hela vistelsen inte en enda negativ anmärkning.
Inte en varning. Inte en enda händelse som kan påvisa en ostabil person.
Enda notering som finns om personen förutom permissionsansökningar är att personen var lugn och skötte sig bra på både avdelningen och produktionen.
Han hade inte en enda skärmytsling med varken andra intagna eller KVV personal.
Han var så lugn och stabil att häktespersonalen använde honom som lugnande inverkan på andra häktade som hade drogproblem och var hispiga. D.v.s. de arrangerade umgänge ett antal timmar i cell, samt gemensam rök promenad. För att avlasta den egna personalen på häktet.
Han hade alltså en lugnande inverkan på andra personer.
När det gäller riskbedömningen på personen enligt KVV.
Mycket låg risk för återfall i brott.
Ingen missbruksproblematik. Vare sig alkohol eller droger.
Känd som nykterist och renlevnadsmänniska.
Inga aggressionsproblem.
Och en lång räcka psykologsnack om prosociala faktorer som, mogen, ordnade förhållanden, etablerad i yrke etc. etc.
Om man däremot tittar på HUR kvv försökte behandla honom genom hela anstaltsvistelen, finns en djup brunn av märkligheter att hämta.
Orsak att det finns bra kännedom om händelserna är så enkel som att den intagna var en och är idag en av våra kollegor på jobbet. Väl känd av oss sedan mer än tio år. Hans fru sedan ännu längre tid tillbaks arbetar på samma arbetsplats. Så vi känner väl till denna person också privat.
Varenda händelse som hänt under episoden är dokumenterad med kopior till oss här på företaget.
Från FU till dom. Varenda dokument och händelse på KVV vidarebefordrad till arbetsplatsen, öppen för alla.
Detta gäller även kopia på hela KLAS registret som blev utbegärt i efterhand.
Många kanske anser mig vara rättshaverist som påpekar dessa saker. Det är helt ok.
Min åsikt är att sådana här missförhållanden faktiskt bör läggas upp på bordet och inte låtsas som om de aldrig existerat.
Från vår sida, här på arbetsplatsen. Är vi fullständigt förskräckta över vad vi fått erfara av KVV verksamhet och mogenhet som myndighet.
Därav min djupare kännedom och att jag faktiskt har åsikter jag presenterar här i trådarna.