2014-02-18, 23:25
  #4333
Bannlyst
Angående KVV och plitar som beter sig illa så är det inte ovanligt. Min erfarenhet av Kriminalvården är att 90% av alla som jobbar där är skitstövlar som aldrig blev poliser, men det finns en liten skara av personalen som är jättebra och försöker hjälpa till. Konstigt att det inte kan jämnas ut så alla är någorlunda trevliga istället för att 9 av 10 är satmaror och en är som en ängel. Jämför man frivården och kriminalvården så är det som natt och dag. Jag har aldrig blivit illa bemött av Frivården, dom har alltid vart artiga och visat hänsyn när dom gjort stickprover. Däremot är beredskapspersonalen som har nattjouren ibland rätt otrevliga, men då är vi där igen, det är häktet som sköter den biten...
Citera
2014-02-19, 15:28
  #4334
Medlem
Såg en serie häromdagen om Rysk fängelse där alla hade livstid. 23h om dagen var dom i en skit liten cell. Finns kamera i deras cell så att dom inte ligger ner så länge solen är uppe. Maten består mestadels av soppa och bröd. Ingen tv i cellen. Och detta ska pågå i 25 år vilket motsvarar deras livstid (effektivt). Besök sker genom glasruta och telefon som i filmerna. Den intagne sitter i en liten telefonkiosk liknade låda och besökaren på en stol pall mittemot.

Det var en gammal mamma som hade fått åka 800mil!! för att komma och besöka sin son som hade suttit 5 år av sina 25 år. Hon sa att hon kommer aldrig ha råd igen och åka hela den vägen så det var som att se sin son för sista gången då hon skulle inte överleva 20 år till.

Det måste varit en hemst syn och se sin son i den telefonkiosken som ett djur och veta att detta är sista gången dom ses och dom kan inte äns få röra varandra.

Så nästa gång ni klagar på att en plit avslog er ansökan till permission eller besök så ska ni komma ihåg att i Ryssland skulle ni inte äns få ett lufthåll på 25år!!!!!!
Ni får inte röra er familj eller en kvinna på 25 år!!!!!

Så på frågan om hur var det att sitta i fängelse?
Jo man kan inte klaga
Citera
2014-02-19, 15:46
  #4335
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmo-uppviglaren
Såg en serie häromdagen om Rysk fängelse där alla hade livstid. 23h om dagen var dom i en skit liten cell. Finns kamera i deras cell så att dom inte ligger ner så länge solen är uppe. Maten består mestadels av soppa och bröd. Ingen tv i cellen. Och detta ska pågå i 25 år vilket motsvarar deras livstid (effektivt). Besök sker genom glasruta och telefon som i filmerna. Den intagne sitter i en liten telefonkiosk liknade låda och besökaren på en stol pall mittemot.

Det var en gammal mamma som hade fått åka 800mil!! för att komma och besöka sin son som hade suttit 5 år av sina 25 år. Hon sa att hon kommer aldrig ha råd igen och åka hela den vägen så det var som att se sin son för sista gången då hon skulle inte överleva 20 år till.

Det måste varit en hemst syn och se sin son i den telefonkiosken som ett djur och veta att detta är sista gången dom ses och dom kan inte äns få röra varandra.

Så nästa gång ni klagar på att en plit avslog er ansökan till permission eller besök så ska ni komma ihåg att i Ryssland skulle ni inte äns få ett lufthåll på 25år!!!!!!
Ni får inte röra er familj eller en kvinna på 25 år!!!!!

Så på frågan om hur var det att sitta i fängelse?
Jo man kan inte klaga

Varför jämföra med en rysk straffläger för mördare? Det betyder inte att man inte ska klaga när kv i sverige bryter mot rättigheter hos intagna. Som att om nån spottar i din mat kan du inte klaga för att nån annanstans kanske nån hade pissat i din mat istället.
Citera
2014-02-19, 16:06
  #4336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmo-uppviglaren
Såg en serie häromdagen om Rysk fängelse där alla hade livstid. 23h om dagen var dom i en skit liten cell. Finns kamera i deras cell så att dom inte ligger ner så länge solen är uppe. Maten består mestadels av soppa och bröd. Ingen tv i cellen. Och detta ska pågå i 25 år vilket motsvarar deras livstid (effektivt). Besök sker genom glasruta och telefon som i filmerna. Den intagne sitter i en liten telefonkiosk liknade låda och besökaren på en stol pall mittemot.

Det var en gammal mamma som hade fått åka 800mil!! för att komma och besöka sin son som hade suttit 5 år av sina 25 år. Hon sa att hon kommer aldrig ha råd igen och åka hela den vägen så det var som att se sin son för sista gången då hon skulle inte överleva 20 år till.

Det måste varit en hemst syn och se sin son i den telefonkiosken som ett djur och veta att detta är sista gången dom ses och dom kan inte äns få röra varandra.

Så nästa gång ni klagar på att en plit avslog er ansökan till permission eller besök så ska ni komma ihåg att i Ryssland skulle ni inte äns få ett lufthåll på 25år!!!!!!
Ni får inte röra er familj eller en kvinna på 25 år!!!!!

Så på frågan om hur var det att sitta i fängelse?
Jo man kan inte klaga

Jag förstår den inställningen till fullo och kan känna samma sak.
Den går på samma tema som när föräldrar till barn förr i tiden sade:
Ät upp alla mat. Tänk på barnen i Afrika som svälter. Vi måste vara tacksamma.
Det är en tanke.

En annan tanke är rent generellt. Vi har lagar i samhället som reglerar det mesta. Inkl. med vad brott skall straffas. Inkl. hur straffet skall se ut på en anstalt.

Om det då är ok at straffa en person för ett lagbrott. Som vi alla tycker.
Betyder detta då att vi skall upphäva alla andra lagar? D.v.s. att vi har lagar för anstalten, men om det kommer dit en dömd, person. Då gäller inte lagarna för anstalten längre?

Eller är det så att man rent principiellt behåller lagarna. Men samtidigt sanktionerar att all personal som bryter mot dem, aldrig behöver kommenteras eller tas upp?

Eller. Är det så att vi i ett demokratiskt samhälle har sagt att vissa regler skall gälla. Det är så här det skall se ut. För alla.
Alla är lika inför lagen. ??

Borde inte alla lagbrott faktiskt vara lagbrott. OM vi nu sagt att de skall vara det?

Eller?

Det är en demokrati. Jag som alla andra kan lämna motion till riksdagen om hårdare bestraffningar. Det är helt ok för mig. Jag är för hårdare bestraffningar. Jag är också för alternativa bestraffningar eller vård i förekommande fall.
Men. Så länge vi nu har ett visst regelverk? Vad gör vi med det?

Håller tyst och är glada att det inte var värre i det här landet? Det känns fel för mig
Lag som lag. Samma ansvar att följa de lagar vi faktiskt har, för alla.

Jag håller mig till lagarna i det här landet. Har alltid gjort. Kommer alltid att göra.
Jag har en önskan att alla har samma önskan som mig och ser på lagens vikt i samhället lika allvarligt.

Jag väntar mig att personal som mina skattepengar betalar för. Genomför ett uppdrag enligt de bestämmelser vi satt upp. Om de inte klarar genomföra det efter våra/samhällets regler, så skall de avskedas.
Det är min syn..
Citera
2014-02-20, 00:44
  #4337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyDisturbed
Orkar inte riktigt gå igenom alla sidor men jag misstänker att det inte står så jättemycket och kvinnofängelser.
Någon som har någon erfarenhet av dem?

Jag har nyligen avtjänat ett flerårigt fängelsestraff på kvinnoanstalt. Vad vill du veta?
Citera
2014-02-20, 10:27
  #4338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Jag förstår den inställningen till fullo och kan känna samma sak.
Den går på samma tema som när föräldrar till barn förr i tiden sade:
Ät upp alla mat. Tänk på barnen i Afrika som svälter. Vi måste vara tacksamma.
Det är en tanke.

En annan tanke är rent generellt. Vi har lagar i samhället som reglerar det mesta. Inkl. med vad brott skall straffas. Inkl. hur straffet skall se ut på en anstalt.

Om det då är ok at straffa en person för ett lagbrott. Som vi alla tycker.
Betyder detta då att vi skall upphäva alla andra lagar? D.v.s. att vi har lagar för anstalten, men om det kommer dit en dömd, person. Då gäller inte lagarna för anstalten längre?

Eller är det så att man rent principiellt behåller lagarna. Men samtidigt sanktionerar att all personal som bryter mot dem, aldrig behöver kommenteras eller tas upp?

Eller. Är det så att vi i ett demokratiskt samhälle har sagt att vissa regler skall gälla. Det är så här det skall se ut. För alla.
Alla är lika inför lagen. ??

Borde inte alla lagbrott faktiskt vara lagbrott. OM vi nu sagt att de skall vara det?

Eller?

Det är en demokrati. Jag som alla andra kan lämna motion till riksdagen om hårdare bestraffningar. Det är helt ok för mig. Jag är för hårdare bestraffningar. Jag är också för alternativa bestraffningar eller vård i förekommande fall.
Men. Så länge vi nu har ett visst regelverk? Vad gör vi med det?

Håller tyst och är glada att det inte var värre i det här landet? Det känns fel för mig
Lag som lag. Samma ansvar att följa de lagar vi faktiskt har, för alla.

Jag håller mig till lagarna i det här landet. Har alltid gjort. Kommer alltid att göra.
Jag har en önskan att alla har samma önskan som mig och ser på lagens vikt i samhället lika allvarligt.

Jag väntar mig att personal som mina skattepengar betalar för. Genomför ett uppdrag enligt de bestämmelser vi satt upp. Om de inte klarar genomföra det efter våra/samhällets regler, så skall de avskedas.
Det är min syn..

Självklart tycker jag också att personal inom kvv ska inte begå lagbrott och jobba efter dom lagar och stadgar som är uppsatta.
Men ibland, eller rättare sagt rätt ofta så beter sig dom intagna som bortskämda ungar. Dom klagar på allt och gnäller för små saker och glömmer att det är dom själva som har satt sig själva i den sitsen att dom måste acceptera när en plit väcker dom på morgonen för en pisseprov eller för en visitation i deras cell.

O andra sidan så tycker jag som dom flesta att fängelserna har blivit mer restriktiva i sina beslut och dragit tillbaka på mycket. Det är mycket fokus på bestraffning när det borde vara mer fokus på en bra utsluss. Utsluss är något som bara missbrukarna/golare/snabbknullarna får. Det är väldigt få av dom "normala" intaga som får något annat än lufthåll eller bevakade permissioner nu för tiden.,,
__________________
Senast redigerad av Malmo-uppviglaren 2014-02-20 kl. 10:30.
Citera
2014-02-20, 10:47
  #4339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmo-uppviglaren
Självklart tycker jag också att personal inom kvv ska inte begå lagbrott och jobba efter dom lagar och stadgar som är uppsatta.
Men ibland, eller rättare sagt rätt ofta så beter sig dom intagna som bortskämda ungar. Dom klagar på allt och gnäller för små saker och glömmer att det är dom själva som har satt sig själva i den sitsen att dom måste acceptera när en plit väcker dom på morgonen för en pisseprov eller för en visitation i deras cell.

O andra sidan så tycker jag som dom flesta att fängelserna har blivit mer restriktiva i sina beslut och dragit tillbaka på mycket. Det är mycket fokus på bestraffning när det borde vara mer fokus på en bra utsluss. Utsluss är något som bara missbrukarna/golare/snabbknullarna får. Det är väldigt få av dom "normala" intaga som får något annat än lufthåll eller bevakade permissioner nu för tiden.,,

Ja, intagna mår dåligt av situationen. Det yttrar sig på flera sätt. En KVV personal måste ha en ängels tålamod och förståelse. Det är inte lätt. All heder till plitar som klarar detta.
Situationen är samma som t.ex. på en Psykakut. Det kräver en hel del av personalen.

Det här andra du talar om, tillhör enligt min åsikt den sämre kultur som uppstått inom KVV.

T.ex. skall en myndighet kunna ge ett skäl för beslut.
KVV hittar ett kryphål.
Som skäl anger de en paragraf som ger en rättighet eller möjlighet att fatta ett visst beslut.

Det de inte gör. Är att uppge som skäl huruvida den intagne passar in gentemot den berörda paragrafen.
Detta gör att den intagne saknar information om vad som är fel.
Vid en överklagan av beslutet, kommer fokus och överklagan att då enligt juridiken handla om, om KVV har en rättighet att följa nämnda paragraf.
Det som inte prövas i en överklagan denna typ, är den intagnes situation och relation till paragrafen.

Självklart har KVV en rättighet och skyldighet att följa de paragrafer lagen anger.
D.v.s. Den intagne kommer inte att få gehör för sin överklagan. Fullständigt blåst av KVV.

Många anmälningar till JO har just den kritiken från JO. KVV borde i fallet ha informerat den intagne då den intagne har en rättighet att ta del av skäl till beslutet.

Och cirkusen med KVV fortsätter.

Eller som konstaterades i en juridik tråd. Brotts och straffrättsligt är juridiken mycket strikt. Men inom förvaltningsrätten som KVV verksamhet tillhör. Är det inte ovanligt att den är extensiv.
D.v.s. att paragrafer ges en utökad betydelse än den rent strikt har, eller är tänkt att ha.
Det åligger inte på KVV att tolka lagar extensivt. Men.. KVV är KVV.
__________________
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-02-20 kl. 11:30.
Citera
2014-02-20, 11:21
  #4340
Medlem
Någon nämnde att frivårdens personal är bättre än anstaltens.
Den kan vara det. Kan också vara tvärtom, eller lika.

En dömd person har varit intagen på en känd anstalt med mycket problem med just dålig kultur som genomsyrat personal upp i högsta ledningen.
alltså rena cirkusen från start till slut.

Den dömde går ut på villkorlig frigivning och kallas till frivården.
Den dömde mår psykiskt riktigt rejält illa och är mer eller mindre maniskt rädd för alla inom KVV.
Behöver alltså vård och stöd.

Till första besöket på frivården önskar den dömde att få ta med sig sitt juridiska ombud som stöd. Han känner att detta kan ge honom ett visst skydd från att behandlas fel. Ombudet ställer upp.
Frivården säger blankt nej.

Juridiska ombudet kontaktar juristerna på KVV huvudkontor i Norrköping och undrar huruvida KVV inte accepterar de rättigheter en dömd har inom KVV verksamhet.
Juristerna på KVV huvudkontor svarar att självklart har ombudet en rättighet att närvara vid möte dömd och frivården.

Den dömde och ombudet åker till frivården igen och uppger för frivården vad deras huvudkontor uppgett om den dömdes rättighet.
Frivårdens personal svarar med att kalla på mer personal och med fysisk kraft separera den dömde och dess ombud. Och säger att nej. Vi accepterar inte detta.
Varvid naturligtvis krävs att få ett skriftligt beslut på detta beslut. Så att möjlighet finns att överklaga.

Frivården säger: NEJ Det kommer ni inte att få av oss.
Hrmmm.. Hur var det med att följa lagar inom KVV. För att inte tala om normal moral och etik.

Denna händelse handlar inte om någon riskfylld yrkeskriminell och hans halvkriminella advokat.
Det var en förstagångsdömd som inte hade en enda anmärkning om felaktigt beteende.
Misshandlats av dålig kultur inom KVV och var helt enkelt rädd för vad som kunde fortsätta inom frivården.
Tja, vad säger man. Hans rädsla för fortsatta behandlingen av honom inom KVV besannades.

KVV själva går fria då händelsen inte filmades. Ombudets talan kan då nonchaleras, då det blir ord mot ord mellan ombud och myndighet.
Inga beslut noteras om faktiska händelsen.
Hurra för KVV
Citera
2014-02-20, 11:58
  #4341
Medlem
Den beskrivna händelsen fick en lösning med tiden.

Ombudet och den dömde lämnade frivården efter händelsen.
Dock var den dömde skyldig att regelbundet besöka frivården för att inte förverka sin villkorliga frigivning. Däremot var den dömde inte speciellt villig att på egen hand sätta sin fot på frivården en enda gång till i sitt liv.

Efter några veckors betänketid från frivårdens sida, så insåg dom att det inte tillförde deras verksamhet något gott om situationen eskalerade ännu mer.
Det hade hamnat i tidningarna.

Slutlig överenskommelse som fungerade tiden ut.

En i frivårdspersonalen blev tvungen att gå ut från frivården och möta den dömde på neutral mark.
Enda orsak att frivården accepterade detta, var att det hade blivit en för het situation som skulle blivit offentligt känd.

Däremot anser jag att, förhållandet att situationen blev löst till slut. Inte rättfärdigar eller slätar över att situationen uppstod.
Tack att det löstes. Men den situationen skulle aldrig fått inträffa om frivården haft en intresse av återanpassning till samhället och att följa givna lagar och intensioner från lagstiftarna.

Till detta. Kanske man också skall tillägga vad som egentligen krävs av den dömde gentemot frivården och den lag vi har.
Den dömde har under villkorlig frigivning endast kravet på sig att på frivården anmäla sig och få det dokumenterat. Och sedan gå därifrån. Mer krävs inte.
Och då ställer sig frivårdens beteende ännu märkligare.
__________________
Senast redigerad av AfSvinhufvud 2014-02-20 kl. 12:23.
Citera
2014-02-21, 01:30
  #4342
Medlem
KriminalvardenKVs avatar
Lång lillfingernagel, är det koks eller statusyrke?
__________________
Senast redigerad av KriminalvardenKV 2014-02-21 kl. 01:33.
Citera
2014-02-21, 04:11
  #4343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AfSvinhufvud
Någon nämnde att frivårdens personal är bättre än anstaltens.
Den kan vara det. Kan också vara tvärtom, eller lika.

En dömd person har varit intagen på en känd anstalt med mycket problem med just dålig kultur som genomsyrat personal upp i högsta ledningen.
alltså rena cirkusen från start till slut.

Den dömde går ut på villkorlig frigivning och kallas till frivården.
Den dömde mår psykiskt riktigt rejält illa och är mer eller mindre maniskt rädd för alla inom KVV.
Behöver alltså vård och stöd.

Till första besöket på frivården önskar den dömde att få ta med sig sitt juridiska ombud som stöd. Han känner att detta kan ge honom ett visst skydd från att behandlas fel. Ombudet ställer upp.
Frivården säger blankt nej.

Juridiska ombudet kontaktar juristerna på KVV huvudkontor i Norrköping och undrar huruvida KVV inte accepterar de rättigheter en dömd har inom KVV verksamhet.
Juristerna på KVV huvudkontor svarar att självklart har ombudet en rättighet att närvara vid möte dömd och frivården.

Den dömde och ombudet åker till frivården igen och uppger för frivården vad deras huvudkontor uppgett om den dömdes rättighet.
Frivårdens personal svarar med att kalla på mer personal och med fysisk kraft separera den dömde och dess ombud. Och säger att nej. Vi accepterar inte detta.
Varvid naturligtvis krävs att få ett skriftligt beslut på detta beslut. Så att möjlighet finns att överklaga.

Frivården säger: NEJ Det kommer ni inte att få av oss.
Hrmmm.. Hur var det med att följa lagar inom KVV. För att inte tala om normal moral och etik.

Denna händelse handlar inte om någon riskfylld yrkeskriminell och hans halvkriminella advokat.
Det var en förstagångsdömd som inte hade en enda anmärkning om felaktigt beteende.
Misshandlats av dålig kultur inom KVV och var helt enkelt rädd för vad som kunde fortsätta inom frivården.
Tja, vad säger man. Hans rädsla för fortsatta behandlingen av honom inom KVV besannades.

KVV själva går fria då händelsen inte filmades. Ombudets talan kan då nonchaleras, då det blir ord mot ord mellan ombud och myndighet.
Inga beslut noteras om faktiska händelsen.
Hurra för KVV
Var hände detta? Och vilken anstalt hade han precis muckat ifrån?
Citera
2014-02-21, 06:29
  #4344
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminalvardenKV
Lång lillfingernagel, är det koks eller statusyrke?
Jag har för mig att en lång lillfingernagel betyder att vederbörande aldrig har behövt göra ett handtag i hela sitt liv,
__________________
Senast redigerad av borriz 2014-02-21 kl. 06:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in