Någon nämnde att frivårdens personal är bättre än anstaltens.
Den kan vara det. Kan också vara tvärtom, eller lika.
En dömd person har varit intagen på en känd anstalt med mycket problem med just dålig kultur som genomsyrat personal upp i högsta ledningen.
alltså rena cirkusen från start till slut.
Den dömde går ut på villkorlig frigivning och kallas till frivården.
Den dömde mår psykiskt riktigt rejält illa och är mer eller mindre maniskt rädd för alla inom KVV.
Behöver alltså vård och stöd.
Till första besöket på frivården önskar den dömde att få ta med sig sitt juridiska ombud som stöd. Han känner att detta kan ge honom ett visst skydd från att behandlas fel. Ombudet ställer upp.
Frivården säger blankt nej.
Juridiska ombudet kontaktar juristerna på KVV huvudkontor i Norrköping och undrar huruvida KVV inte accepterar de rättigheter en dömd har inom KVV verksamhet.
Juristerna på KVV huvudkontor svarar att självklart har ombudet en rättighet att närvara vid möte dömd och frivården.
Den dömde och ombudet åker till frivården igen och uppger för frivården vad deras huvudkontor uppgett om den dömdes rättighet.
Frivårdens personal svarar med att kalla på mer personal och med fysisk kraft separera den dömde och dess ombud. Och säger att nej. Vi accepterar inte detta.
Varvid naturligtvis krävs att få ett skriftligt beslut på detta beslut. Så att möjlighet finns att överklaga.
Frivården säger: NEJ Det kommer ni inte att få av oss.
Hrmmm.. Hur var det med att följa lagar inom KVV. För att inte tala om normal moral och etik.
Denna händelse handlar inte om någon riskfylld yrkeskriminell och hans halvkriminella advokat.
Det var en förstagångsdömd som inte hade en enda anmärkning om felaktigt beteende.
Misshandlats av dålig kultur inom KVV och var helt enkelt rädd för vad som kunde fortsätta inom frivården.
Tja, vad säger man. Hans rädsla för fortsatta behandlingen av honom inom KVV besannades.
KVV själva går fria då händelsen inte filmades. Ombudets talan kan då nonchaleras, då det blir ord mot ord mellan ombud och myndighet.
Inga beslut noteras om faktiska händelsen.
Hurra för KVV