2014-02-02, 00:18
Medlem
Isopropanols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneGlans
Falu Rödfärg som enligt målarna är den sämsta utomhusfärgen man kan använda. "Tvättar av sig själv inom 2 år" "Vill du måla om kåken varje år så fungerar den" är svar man får från målare om man fråga om Falu Rödfärg.

Enligt Folksam är den inte speciellt bra heller.

Om kåken redan är målad med skiten så fungerar den nog bäst att måla över det gamla på. Men om du byter panel eller något liknande så bör annan färg väljas.

Vilket skitsnack, jag stryker på ny färg vart fjärde år. Än har varken min fasad på huset eller dom timrade väggarna på garaget ramlat i bitar och lär knappast göra det inom överskådlig framtid heller.

Sen slipper man att huset ser flagnat och jävligt ut...
Citera
2014-02-02, 10:52
Medlem
Som f.d. färghandlare och målaremästare har jag testat det mesta. Den enda leverantör jag aldrig haft problem med är Nordsjö. Skulle ALDRIG kunna tänka mig att köpa färg på JULA, ÖB, Rusta eller liknande!

Sen kan man ju tillägga att ingen färg fungerar om man inte gör ordentliga underarbeten.
TVÄTTA ALLTID FÖRE MÅLNING!!!!
Citera
2014-02-21, 23:48
Medlem
JanneGlanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isopropanol
Vilket skitsnack, jag stryker på ny färg vart fjärde år. Än har varken min fasad på huset eller dom timrade väggarna på garaget ramlat i bitar och lär knappast göra det inom överskådlig framtid heller.

Sen slipper man att huset ser flagnat och jävligt ut...

Och intervallen för att måla om ligger på 12-15 år för proffsfärgerna, känns det inte lite jobbigt då att behöva måla om var fjärde år istället för 12e?

Måste bli dyrare i längden trots att Falu rödfärg är billig
Citera
2014-02-22, 20:57
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
När jag läste byggfysik för ett antal år sen hade jag en lärare som var med i internationella fuktrådet. Där var dom i princip överrens om en sak, och det var att falu rödfärg var världens bästa färg alla kategorier.

Så: Falu rödfärg är den bästa färgen!

För många år sen när man hade blymönja i färgen var rödfärg en duglig färg för lador, uthus och andra fastigheter som man inte bryr sig om. Idag består den i princip bara av metallpulver, vatten och tillsatser för att hålla ihop detta och få det att se ut som en färg. När vattnet dunstar så kvarstår pulvret, inget annat. P.g.a detta kan man borsta bort rödfärgen med en vanlig piasavakvast och skyddet den ger är nästan obefintligt.
Folk som påstår att de har Falu rödfärg på sitt hus och de har inte målat om på 25 år och det ser jättefint ut har som regel ingen aning om vad det egentligen är för färg som sitter på huset för det är definitivt INTE rödfärg. Sen skiljer det väldigt lite mellan just "FALU" och annan rödfärg. Blandningen är likadan och ibland kommer metallpulvret från samma gruva. Det är bara namnet som gör att den kostar fem ggr så mycket.

När jag jobbade som målare använde vi Alcros dyrare utomhusfärger och dessa var alldeles utmärkta. De färger som säljs idag som ska hålla i 15 år kräver alltid att man gör vissa speciella behandlingar(grundoljning, grundning,2 strykningar färdigfärg) för att 15 års garantin ska gälla. Gör man dessa behandlingar med en billigare färg så ökar man även livslängden för den färgen.
Jag brukar rekommendera Oljefärg för fasader, fönster och vindskivor. Vattenbaserade färger funkar även de bra men de innehåller inget gift som håller bort alger och mögel så detta får man tillsätta. Dessa tillsatta ämnen funkar inte riktigt lika bra som oljan i alkydfärger.
Citera
2014-02-23, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
För många år sen när man hade blymönja i färgen var rödfärg en duglig färg för lador, uthus och andra fastigheter som man inte bryr sig om. Idag består den i princip bara av metallpulver, vatten och tillsatser för att hålla ihop detta och få det att se ut som en färg. När vattnet dunstar så kvarstår pulvret, inget annat. P.g.a detta kan man borsta bort rödfärgen med en vanlig piasavakvast och skyddet den ger är nästan obefintligt.
Folk som påstår att de har Falu rödfärg på sitt hus och de har inte målat om på 25 år och det ser jättefint ut har som regel ingen aning om vad det egentligen är för färg som sitter på huset för det är definitivt INTE rödfärg. Sen skiljer det väldigt lite mellan just "FALU" och annan rödfärg. Blandningen är likadan och ibland kommer metallpulvret från samma gruva. Det är bara namnet som gör att den kostar fem ggr så mycket.

När jag jobbade som målare använde vi Alcros dyrare utomhusfärger och dessa var alldeles utmärkta. De färger som säljs idag som ska hålla i 15 år kräver alltid att man gör vissa speciella behandlingar(grundoljning, grundning,2 strykningar färdigfärg) för att 15 års garantin ska gälla. Gör man dessa behandlingar med en billigare färg så ökar man även livslängden för den färgen.
Jag brukar rekommendera Oljefärg för fasader, fönster och vindskivor. Vattenbaserade färger funkar även de bra men de innehåller inget gift som håller bort alger och mögel så detta får man tillsätta. Dessa tillsatta ämnen funkar inte riktigt lika bra som oljan i alkydfärger.
BULLSHIT!
Du vet inte vad du pratar om. Falu rödfärg eller liknande har ALDRIG innehållit blymönja utan endast järnoxid. Rödfärg innehåller c:a 15% linolja, vilket du tydligen har missat.
Citera
2014-02-23, 21:22
Medlem
Det enda man ska använda på "gammal" träfasad som inte redan förstörts med moderna färger är äkta linoljefärg!
Ett skit att jobba med, torkar långsamt som fan - men attan vad snyggt det blir och jag målade om för 2 somrar sedan - efter 16 års väntan sedan förra gången...

Teknos Tranemo. Inte billig, men va fan - kan man vänta 15- år mellan varven så...

Sen säger det väl sig självt att en växtoljebaserad färg på trä låter väl mer naturligt än en mineraloljebaserad? Som täpper till och får träet att ruttna?
Citera
2014-02-23, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonnlaeppen
BULLSHIT!
Du vet inte vad du pratar om. Falu rödfärg eller liknande har ALDRIG innehållit blymönja utan endast järnoxid. Rödfärg innehåller c:a 15% linolja, vilket du tydligen har missat.
Var det inte koppar i också? Det var väl en av förklaringarna till att det inte växte alger på rödfärgen? För övrigt (om man köper kvalitet) en alldeles utmärkt produkt, lätt att måla och står sig bra - men vad man kladdar ner sig!
Citera
2014-02-23, 23:13
Medlem
killawifes avatar
Citat:
BULLSHIT!

Rödfärg är idag vattenbaserad, det är det som gör den dålig och den lilla del linolja man har i gör ingen nytta, det funkar bara som bindemedel för att färgen ska hålla ihop medans man använder den, det finns även en anledning till att man idag inte använder linoljefärger i nån större utsträckning och det beror på att linoljefärgen egentligen inte är lika bra som alkydoljefärgen, Linoljefärg har en iblandning av mellan 80-95% linolja och inte 8% som rödfärg. Förr blandade man sin rödfärg själv, så färgen innehöll det som målaren hällde i den, oavsett namnet på färgen, och blymönja var en väl förekommande del i målarnas blandningar, just pga att man visste att det gjorde att färgerna höll bättre.
Så jag missade inte detta, det står där i texten "diverse tillsatser"
Jag sitter inte och spånar ihop detta, jag är faktiskt utbildad byggnadsmålare och har jobbat med ett flertal äldre målare som berättat detta. Jag har även varit på studiebesök hos flera av sveriges största färgtillverkare där man diskuterat dessa saker
Tyvärr finns det gott om Rödfärgsälskare och de är väldigt svårövertalade. därför tar jag aldrig den här diskussionen med nån som kommer in i butiken där jag jobbar och vill köpa rödfärg.

Här finns bra info om rödfärg av ett riktigt målarproffs:

"SLAMFÄRG, RÖDFÄRG

En slamfärg långt tillbaka i tiden hade i stort sett enbart rågmjöls klister som färgbindemedel och därtill rödfärgspigment. Det var särskilda rödfärgsmålare som vandrade runt bland gårdar här i landet som utförde rödfärgsmålning, medan han hustru kokade rödfärgen på plats.

Att den hade så bra skyddande effekt på trä, berodde på att den innehöll stora mängder tungmetaller, som sedan flera år tillbaka är förbjudet. Senare tids rödfärg fick främst vetemjöls klister som både emulgator och färgbindemedel, därtill ca 8 viktprocent kokt linolja. Med linolja i slamfärgen fick den en djupare rödton än tidigare. Nutidens rödfärg (slamfärg) har inte lika bra egenskaper som tidigare, eftersom den nästan helt saknar de förbjudna tungmetallerna. Det kan därför förekomma stora tillväxter av tex. svart och grönmögel etc.

En traditionell rödfärg/slamfärg kan enbart målas på nytt virke som är sågat eller tidigare målat med dylig färg.

Färgen får inget fäste på hyvlad nytt virke, ej heller på förut målad yta.

Fördelen med en slamfärgsmålad yta är ringa "

http://www.ecofarg.se/How_it_all.htm
Senast redigerad av killawife 2014-02-23 kl. 23:19.
Citera
2014-02-23, 23:22
Medlem
JanneGlanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Rödfärg är idag vattenbaserad, det är det som gör den dålig och den lilla del linolja man har i gör ingen nytta, det funkar bara som bindemedel för att färgen ska hålla ihop medans man använder den, det finns även en anledning till att man idag inte använder linoljefärger i nån större utsträckning och det beror på att linoljefärgen egentligen inte är lika bra som alkydoljefärgen, Linoljefärg har en iblandning av mellan 80-95% linolja och inte 8% som rödfärg. Förr blandade man sin rödfärg själv, så färgen innehöll det som målaren hällde i den, oavsett namnet på färgen, och blymönja var en väl förekommande del i målarnas blandningar, just pga att man visste att det gjorde att färgerna höll bättre.
Så jag missade inte detta, det står där i texten "diverse tillsatser"
Jag sitter inte och spånar ihop detta, jag är faktiskt utbildad byggnadsmålare och har jobbat med ett flertal äldre målare som berättat detta.
Tyvärr finns det gott om Rödfärgsälskare och de är väldigt svårövertalade. därför tar jag aldrig den här diskussionen med nån som kommer in i butiken där jag jobbar och vill köpa rödfärg.

Här finns bra info om rödfärg av ett riktigt målarproffs:

"SLAMFÄRG, RÖDFÄRG

En slamfärg långt tillbaka i tiden hade i stort sett enbart rågmjöls klister som färgbindemedel och därtill rödfärgspigment. Det var särskilda rödfärgsmålare som vandrade runt bland gårdar här i landet som utförde rödfärgsmålning, medan han hustru kokade rödfärgen på plats.

Att den hade så bra skyddande effekt på trä, berodde på att den innehöll stora mängder tungmetaller, som sedan flera år tillbaka är förbjudet. Senare tids rödfärg fick främst vetemjöls klister som både emulgator och färgbindemedel, därtill ca 8 viktprocent kokt linolja. Med linolja i slamfärgen fick den en djupare rödton än tidigare. Nutidens rödfärg (slamfärg) har inte lika bra egenskaper som tidigare, eftersom den nästan helt saknar de förbjudna tungmetallerna. Det kan därför förekomma stora tillväxter av tex. svart och grönmögel etc.

En traditionell rödfärg/slamfärg kan enbart målas på nytt virke som är sågat eller tidigare målat med dylig färg.

Färgen får inget fäste på hyvlad nytt virke, ej heller på förut målad yta.

Fördelen med en slamfärgsmålad yta är ringa "

http://www.ecofarg.se/How_it_all.htm

Håller med om varenda citerat ord

Sedan miljökraven växt sig starkare vad gäller färg så är Rödfärg kass

Kollar man in folksams test ( http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.99478!/Folksamrapport-f%C3%A4rger-2012.pdf ) så ser man hur linoljefärgerna håller sig. Alla ligger på sämst testresultat

Teknos färg ligger bland de sämsta likaså

Utvecklingen verkar gå mot att Hybridfärgerna kommer att ta över...och det tackar jag hjärtligt för
Citera
2014-02-24, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneGlans
Håller med om varenda citerat ord

Sedan miljökraven växt sig starkare vad gäller färg så är Rödfärg kass

Kollar man in folksams test ( http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.99478!/Folksamrapport-f%C3%A4rger-2012.pdf ) så ser man hur linoljefärgerna håller sig. Alla ligger på sämst testresultat

Teknos färg ligger bland de sämsta likaså

Utvecklingen verkar gå mot att Hybridfärgerna kommer att ta över...och det tackar jag hjärtligt för
Olika på olika hus kanske - på vissa ställen på huset har det inte målats sedan 1992 och det ser lika bra ut som för 22 år sedan...
Men då är huset byggt i början av förra seklet och var tidigare behandlat med linoljefärg.
Citera
2014-02-24, 06:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumatics
Var det inte koppar i också? Det var väl en av förklaringarna till att det inte växte alger på rödfärgen? För övrigt (om man köper kvalitet) en alldeles utmärkt produkt, lätt att måla och står sig bra - men vad man kladdar ner sig!
I järnoxiden finns det bly, det dödar ALLT!
Citera
2014-02-25, 14:22
Medlem
Citat:
I järnoxiden finns det bly, det dödar ALLT!
Kan man inte köpa "bra" färg i Norge?

Tror till och med man kan få tag på stenkolstjära där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in