• 1
  • 2
2008-06-14, 20:34
Medlem
237s avatar
Just nu haglar färgreklamerna på TV ... Beckers, Flügger, Alcro, Nordsjö och många fler. Som vanligt vill alla företag hävda att just deras färg är bäst. Men vilken är egentligen bäst?

Givetvis är det kanske svårt att säga 100 % vilken som är bäst, men alla har ju sin favorit, precis som med elektronikmärken. Vilka har DU provat och varit nöjd med?

Och finns det något riktigt skunkmärke man ska passa sig för?
Citera
2008-06-14, 20:55
Medlem
Kingen_kings avatar
När jag läste byggfysik för ett antal år sen hade jag en lärare som var med i internationella fuktrådet. Där var dom i princip överrens om en sak, och det var att falu rödfärg var världens bästa färg alla kategorier.

Så: Falu rödfärg är den bästa färgen!
Citera
2008-06-14, 21:01
Bannlyst
jag målade fondvägg i min lägenhet nu i veckan och köpte Beckers som butiken bröt till mig utan extra kostnad. har väl inte målat så där värst mycket tidigare i hemmet men jag tyckte den var bra, täckte fint redan på första strykningen så andra strykningen blev mest ett komplement. Bra kvalitet, torkar fort och ja, färgkartan stämde. Billig också tyckte jag, 179 spänn för 3 liter väggfärg.

Jag shoppade på Bauhaus och jag rekommenderar ett besök där
Senast redigerad av Schnitzel Fritz 2008-06-14 kl. 21:04.
Citera
2008-06-14, 21:21
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnitzel Fritz
jag målade fondvägg i min lägenhet nu i veckan och köpte Beckers som butiken bröt till mig utan extra kostnad. har väl inte målat så där värst mycket tidigare i hemmet men jag tyckte den var bra, täckte fint redan på första strykningen så andra strykningen blev mest ett komplement. Bra kvalitet, torkar fort och ja, färgkartan stämde. Billig också tyckte jag, 179 spänn för 3 liter väggfärg.

Jag shoppade på Bauhaus och jag rekommenderar ett besök där

Kör också med Beckers och upplever den som väldigt bra, även om jag är övertygad om att det går att hitta billigare färg som är precis lika bra.

Bauhaus är också enligt mig den dyraste byggvaruleverantören. Dock har de kul och stort sortiment, så man åker ju dit ändå
Citera
2008-06-14, 21:32
Medlem
buffalos avatar
Bland de största märkena så kan man nog inte utse en vinnare, alla märken är överlag bra, och vissa är bra på vissa färgsorter, medan andra är bättre på andra.

Det man dock kan säga är att varuhus som Biltema, Rusta osv har sämre färg, med bland annat mindre färgpigment i.

Här är en tråd som berör ämnet:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=681555
Senast redigerad av buffalo 2008-06-14 kl. 21:52.
Citera
2008-06-14, 21:46
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Bland de största märkena så kan man nog inte utse en vinnare, alla märken är överlag bra, och vissa är bra på vissa färgsorter, medan andra är bättre på andra.

Det man dock kan säga att att varuhus som Biltema, Rusta osv har sämre färg, med bland annat mindre färgpigment i.

Här är en tråd som berör ämnet:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=681555

precis, de största märkena håller bra kvalitet. jag jobbar uteslutande med alcro, men har erfarenhet av de flesta kända märken. Beckers och Alcro är i stort sett samma, tillverkas i samma fabrik har jag för mig. Nordsjö är också väldigt bra. Demideck är bra utomhusfärg tydligen. Flugger också bra, ialla fall invändigt.
Carparol tror jag e ok också.

Håll dig väck från:
Jotun
Landora
och alcro/nordsjös lågbudget färger - man får vad man betalar för!
Citera
2008-06-14, 22:46
Medlem
Watchmens avatar
Folksam har gjort ett färgtest - http://folksam.se/testergodarad/hemm...iljon/fargtest

Uppmärksamades i Plus på SVT för ett tag sen.. Finns att se http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35426
Citera
2008-06-15, 00:28
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
precis, de största märkena håller bra kvalitet. jag jobbar uteslutande med alcro, men har erfarenhet av de flesta kända märken. Beckers och Alcro är i stort sett samma, tillverkas i samma fabrik har jag för mig. Nordsjö är också väldigt bra. Demideck är bra utomhusfärg tydligen. Flugger också bra, ialla fall invändigt.
Carparol tror jag e ok också.

Håll dig väck från:
Jotun
Landora
och alcro/nordsjös lågbudget färger - man får vad man betalar för!

Jag har (från en som äger en färgbutik) att Jotun ska vara Rolls Roycen bland färger. Extrem hållbarhet alltså. Men det är ett B-märke då?

Någon som har erfarenhet av Byggmax's Alpina? Tycker det är en bra färg i förhållande till det låga priset, åtminstone som inomhusfärg. Om jag skulle måla ute skulle jag nog välja något känt märke.
Citera
2008-06-15, 08:19
Medlem
Hippos avatar
Det är lätt.....färger som säljs av riktiga målarbutiker är bra. (Beckers, Caparol med mera). Färg som säljs på ÖB och liknande butiker är INTE bra.
Citera
2008-06-15, 11:21
Medlem
Alcro/Beckers har i många fall samma innehåll i burken. Bra produkter!
Utomhus kan jag rekommendera Alcros Bestå (akrylat) Håller länge...
Fluggers Primolin (alkydolja) är också väldigt bra. Där kan du med gott samvete skippa grundfärg och blanda i lacknafta första strykningen. Superprodukt.
Citera
2008-06-15, 11:36
Medlem
warlocs avatar
Jag har renoverat 2 hus på 5 år. Jag ville testa färg själv och köpte således från olika tillverkare.

Innomhus: Generellt så är billiga färger alá ÖB, Rusta od blaskigare och det går åt mer. Priset gör det dock värt att måla 3 ggr istället för 2 gg och blir ändå billigare. Största bottennappet var Nordsjö. Svindyr färg som på nytt grundmålat trä inte täckte ens efter 4:e målningen.

Ute har jag fastnat för Landoras (bla Jula) färger. Kanonbra kundservice och pris/kvalite ligger på en lagom nivå. Täcker bra och dräller inte. Deras grundfärg är lite halvbra så jag har använt Alpinas utegrund (Byggmax). Beckers grundfärg målade jag en långsida med sen skrapade jag bort skiten. Den fäste inte på underlaget och gick att skrapa bort med naglarna.
Citera
2008-06-15, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warloc
Beckers grundfärg målade jag en långsida med sen skrapade jag bort skiten. Den fäste inte på underlaget och gick att skrapa bort med naglarna.
Då vågar jag påstå att du gjort något galet. Fuktigt virke eller möjligen använt någon produkt tidigare som inte var kompatibelt med Beckers grundfärg..?
..eller målade du i sol??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in