Citat:
Ursprungligen postat av
bonnlaeppen
BULLSHIT!
Du vet inte vad du pratar om. Falu rödfärg eller liknande har ALDRIG innehållit blymönja utan endast järnoxid. Rödfärg innehåller c:a 15% linolja, vilket du tydligen har missat.
Rödfärg är idag vattenbaserad, det är det som gör den dålig och den lilla del linolja man har i gör ingen nytta, det funkar bara som bindemedel för att färgen ska hålla ihop medans man använder den, det finns även en anledning till att man idag inte använder linoljefärger i nån större utsträckning och det beror på att linoljefärgen egentligen inte är lika bra som alkydoljefärgen, Linoljefärg har en iblandning av mellan 80-95% linolja och inte 8% som rödfärg. Förr blandade man sin rödfärg själv, så färgen innehöll det som målaren hällde i den, oavsett namnet på färgen, och blymönja var en väl förekommande del i målarnas blandningar, just pga att man visste att det gjorde att färgerna höll bättre.
Så jag missade inte detta, det står där i texten "diverse tillsatser"
Jag sitter inte och spånar ihop detta, jag är faktiskt utbildad byggnadsmålare och har jobbat med ett flertal äldre målare som berättat detta. Jag har även varit på studiebesök hos flera av sveriges största färgtillverkare där man diskuterat dessa saker
Tyvärr finns det gott om Rödfärgsälskare och de är väldigt svårövertalade. därför tar jag aldrig den här diskussionen med nån som kommer in i butiken där jag jobbar och vill köpa rödfärg.
Här finns bra info om rödfärg av ett riktigt målarproffs:
"SLAMFÄRG, RÖDFÄRG
En slamfärg långt tillbaka i tiden hade i stort sett enbart rågmjöls klister som färgbindemedel och därtill rödfärgspigment. Det var särskilda rödfärgsmålare som vandrade runt bland gårdar här i landet som utförde rödfärgsmålning, medan han hustru kokade rödfärgen på plats.
Att den hade så bra skyddande effekt på trä, berodde på att den innehöll stora mängder tungmetaller, som sedan flera år tillbaka är förbjudet. Senare tids rödfärg fick främst vetemjöls klister som både emulgator och färgbindemedel, därtill ca 8 viktprocent kokt linolja. Med linolja i slamfärgen fick den en djupare rödton än tidigare. Nutidens rödfärg (slamfärg) har inte lika bra egenskaper som tidigare, eftersom den nästan helt saknar de förbjudna tungmetallerna. Det kan därför förekomma stora tillväxter av tex. svart och grönmögel etc.
En traditionell rödfärg/slamfärg kan enbart målas på nytt virke som är sågat eller tidigare målat med dylig färg.
Färgen får inget fäste på hyvlad nytt virke, ej heller på förut målad yta.
Fördelen med en slamfärgsmålad yta är ringa "
http://www.ecofarg.se/How_it_all.htm