2008-07-02, 14:03
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Färg för 600 el 1500 kr? Oljefärg el täcklasyr

Huset ska målas om (trä). Pappa rekommenderar Demidekk (1500 kr för 10 liter). Min karl vill köpa nån färg på Rusta som kostar 295 kr för 5 liter. Sämre färg = måla om oftare, men det gör han gärna bara det blir billigare.

En annan fråga: Vad är bäst, täcklasyr el oljefärg?

(Letade efter en särskild tråd för just utomhusfärg men hittade ingen.)
Citera
2008-07-02, 14:06
Medlem
Snurrens avatar
Vi har Jotun utomhus på landet, och den är fantastisk bra. Lätt och rolig att måla med och mycket hållbar. Har för mig att det är oljevarianten.
Senast redigerad av Snurren 2008-07-02 kl. 14:09.
Citera
2008-07-02, 23:33
Medlem
11xx22s avatar
Har målat på stugan med demidekk och det verkar faktiskt som en strykning räcker . Fast då handlar det om att måla om med samma färg som innan. Jag valde Demidekk fast det var apdyrt just för att slippa stå och måla två lager på min semester. Rusta har jag aldrig använt, men om den kräver två strykningar blir ju priset i princip det samma för er.
Citera
2008-07-03, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Huset ska målas om (trä). Pappa rekommenderar Demidekk (1500 kr för 10 liter). Min karl vill köpa nån färg på Rusta som kostar 295 kr för 5 liter. Sämre färg = måla om oftare, men det gör han gärna bara det blir billigare.

Kolla länken som nån ploppade tidigare i tråden:
http://folksam.se/testergodarad/hemmetochmiljon/fargtest/saharhallerfargerna/1.5796

Där kan du ju se vilka färger Folksam godkänner som utemålningsfärger, även om du inte har folksam kan det ju ge en ganska bra bild över kvaliteten på färger.
Citera
2008-07-03, 13:50
Medlem
Viktigt!

Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch

STOPP!
Det första du ska göra är att kolla vad det har målats med tidigare(sort inte märke).

Fick ett bra tips i en färgaffär för ett par år sedan hur man kollar om det är målat med ackrylat(plast) eller oljefärg:
Ta lite T-röd på ett finger och gnugga lite mot den målade ytan.
Blir det geggigt och halt(som direkt i färgburken) när färgen löser sig så är det ackrylat(plastfärg).
Blir det strävt samtidigt som små små färgbitar släpper så är det oljefärg.

Sedan använder du givetvis samma färgtyp igen när du målar nytt.

Innan du målar så se till att du skrapar bort all lös färg och tvättar allt med en fasadtvätt alt mögeltvätt vid påväxt, sedan grundmålar du alla renskrapade ytor med avsedd grundfärg för den färgtypen du skulle ha.
Sedan är det bara att måla på.
Citera
2008-07-03, 15:14
Medlem
sPÅNKENs avatar
Ser att några lovordar Demideck men att man ska hålla sig borta från Jotun. Demideck är en av alla de olika färger som Jotun producerar. Det är en vattenbaserad utomhusfärg som i princip bara säljer i Sverige av någon anledning. För närmare 30 år sedan höll halva Sverige på att ruttna bort på grund av att man hade målat med Demideck. Färgen var på den tiden inte diffusionsöppen utan fukt som var i träet eller som tog sig in genom olika skador i det helt täta skiktet satte fart på förrutnelsen i fasaden. Man hade stora problem med detta innan man fick färgen tillräckligt diffusionsöppen. På senare år har man försökt bättra på imagen till Demideck genom att blaska ihop något man kallar för Demideck Optimal där du får ett garantibevis på att om allt grundarbete görs korrekt och du tvättar huset varje år så behöver du inte måla på 10 år.
Jotun producerar också en färg som heter Butinox, mindre känd än ex. Drygolin och Demideck men minst lika bra (bättre enligt mig) men som säljs till ett lägre pris. Officiellt så står Scanox som producent för färgen.

Som någon nämnde tidigare är vilken typ av färg som är använd tidigare som bestämmer vad som kan användas. De som har äldre hus bör se upp så att det inte är användt linoljebaserade färger. Den färgen andas och om du inte målar med linoljebaserad färg ovanpå den så kommer i princip alla typer av färg att bubbla och flagna av.
I västra Norge har dom problem på gamla hus för där är många gamla hus grundade och målade med färger och oljor baserade på valolja. När dom kokade valkött på valfångsttiden så tog man restprodukten olja och blandade allt möjligt och bl.a. färg. God impregnering men luktar satan i flera månader.
Senast redigerad av sPÅNKEN 2008-07-03 kl. 15:21.
Citera
2010-08-11, 00:59
Medlem
jossi64s avatar
Tycker tråden behöver en nystart. (2 år sen förra inlägg....)
Den har hittils mest handlat om utomhusfärg. Men jag vill slå ett slag för en riktigt bra inomhusfärg, Beckers panelgrund. Går att ha som grundfärg eller färdigfärg. Kanske lite dyr, men bra.
Citera
2014-01-30, 21:28
Medlem
Dharmas avatar
Ytterligare en nystart då. Jag tycker att om man tittar på lägre budget så är faktiskt inte Julas färger dåliga. Tjocka fina färger som täcker bra.
Citera
2014-01-30, 23:23
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Ytterligare en nystart då. Jag tycker att om man tittar på lägre budget så är faktiskt inte Julas färger dåliga. Tjocka fina färger som täcker bra.

Ja, och Folksam har gjort nya färgtester också, tror det var förra året. För utomhus.

Har också köpt vägg- och takfärg på Jula och jag är väldigt nöjd med dem.
Citera
2014-01-31, 21:48
Medlem
JanneGlanss avatar
Vad gäller Utomhusfärg så använder jag Folksams test som en religiös skrift och använder Jotun Demidekk eller deras "kopia" Nordenpaint/Colorex Thor.

Inomhus däremot så är det Beckers som gäller. Bra märkesfärg som kostar hälften emot vad de andra märkesfärgerna kostar. Trots en kostnad som ligger nära billighetsfärgerna.
Citera
2014-02-01, 00:41
Medlem
Isopropanols avatar
Bara tokar och folk med för mycket fritid kör på något annat än Falu Röd.
Den läxan var dryg att lära sig, jag kommer aldrig ställa mig och skrapa en tvåvåningsvilla fler gånger.
Citera
2014-02-01, 11:25
Medlem
JanneGlanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isopropanol
Bara tokar och folk med för mycket fritid kör på något annat än Falu Röd.
Den läxan var dryg att lära sig, jag kommer aldrig ställa mig och skrapa en tvåvåningsvilla fler gånger.

Falu Rödfärg som enligt målarna är den sämsta utomhusfärgen man kan använda. "Tvättar av sig själv inom 2 år" "Vill du måla om kåken varje år så fungerar den" är svar man får från målare om man fråga om Falu Rödfärg.

Enligt Folksam är den inte speciellt bra heller.

Om kåken redan är målad med skiten så fungerar den nog bäst att måla över det gamla på. Men om du byter panel eller något liknande så bör annan färg väljas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in