2014-02-23, 22:26
Medlem
Cornholio.s avatar
Personligen så ser jag fram emot S:t Eriks Centennial, Mikkeller American Dream, Slottkällans Saison och Vita Nätters Ängöl.
Citera
2014-02-23, 22:27
Medlem
Cornholio.s avatar
Kanske även Innis & Gunn Irish Whiskey Finish men jag är tveksam.
Citera
2014-02-23, 22:39
Medlem
Är det någon mer än jag som tycker att Wisby Klosteröl är förbannat god? Jävligt prisvärd och smakar nästan som de svindyra danska mikro-ölen man kan hitta på fat på Bishops Arms.
Citera
2014-02-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bernardo
Jag ser fram emot Omnipollo Nebuchadnezzar och citrusbomben Siren / Mikkeller / Hill Farmstead Limoncello IPA. Kanske blir det också en BrewDog Old World Russian Imperial Stout (9.5%)

Limoncello släpps inte, den har blivit uppskjuten på ombestämd tid pga problem med kolsyrejäsningen.
Citera
2014-02-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Är det någon mer än jag som tycker att Wisby Klosteröl är förbannat god? Jävligt prisvärd och smakar nästan som de svindyra danska mikro-ölen man kan hitta på fat på Bishops Arms.

Helt okej öl, uppskattade den betydligt mer förr då jag inte hade lika mycket referenser. Dansk microöl säger inte så mycket, då det kan vara precis vad som helst, men nej jag tycker nog den är ganska så unik i smaken trots allt.
Citera
2014-02-24, 08:22
Medlem
brutefishs avatar
3 fontäner så klart. de lär också vara de som försvinner först.
Citera
2014-02-24, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Helt okej öl, uppskattade den betydligt mer förr då jag inte hade lika mycket referenser. Dansk microöl säger inte så mycket, då det kan vara precis vad som helst, men nej jag tycker nog den är ganska så unik i smaken trots allt.

Jag syftar inte på någon specific dansk mikro, utan det finns svenska småbryggerier också som de har på handpumpat fat på Bishops arms.

Det jag syftar på är det smakar som en hantverksbryggd öl i 30 kr-klassen på systemet för en 33 cl. På Bishops Arms kostar dessa öl 85 kr. Wisby Kloster kostar 18 kr på systemet.

Den har en välbalanserad fin beska av färsk humle, lät sötma och en underbar ofiltrerad grumlighet som man bara hittar på andra dyrare mikro-öl. Man får smaken av ett hantverksöl för en ganska liten slant!
Citera
2014-02-24, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Jag syftar inte på någon specific dansk mikro, utan det finns svenska småbryggerier också som de har på handpumpat fat på Bishops arms.

Det jag syftar på är det smakar som en hantverksbryggd öl i 30 kr-klassen på systemet för en 33 cl. På Bishops Arms kostar dessa öl 85 kr. Wisby Kloster kostar 18 kr på systemet.

Den har en välbalanserad fin beska av färsk humle, lät sötma och en underbar ofiltrerad grumlighet som man bara hittar på andra dyrare mikro-öl. Man får smaken av ett hantverksöl för en ganska liten slant!

Okej, jag tycker det finns mycket öl som är bättre men då också oftast dyrare, för sitt pris tycker jag den är helt okej.

Dock är det Spendrup som brygger den så det är inte speciellt mycket hantverk Även om kvalitén på ölen är bra.
Citera
2014-02-24, 13:39
Medlem
Citat:
Okej, jag tycker det finns mycket öl som är bättre men då också oftast dyrare, för sitt pris tycker jag den är helt okej.

Dock är det Spendrup som brygger den så det är inte speciellt mycket hantverk Även om kvalitén på ölen är bra.

Det är ju precis det jag säger. Att smaken ligger nära ett hantverksöl men det är ett fabriksöl, och priset är lågt för den fina kvaliten man får. Alltså ett riktigt prisvärt öl, ett bra substitut när man inte har råd att betala 85 kr på Bishops för en snarlik produkt, trots att somliga kanske hävdar att man får ett ÄNNU BÄTTRE öl om man betalar 35 kr för en 33 cl på systemet.

Sen tycker jag att smaken på många dyra hantverksöl kan vara väldigt överdriven och oharmonisk, t.ex. överdrivet mycket humlebäska i en IPA, överdrivet mycket sötma i en chokladporter och överdrivet alkoholstarka Imperial Stout. Det känns ofta som många småbryggerier överdriver smakerna för att sticka ut med sin produkt istället för att skapa ett smakfullt harmoniskt öl. Wisby Kloster har fördelen att ha en rutinerad ölproduktion i ryggen och kan på så vis få en fin harmoni mellan smakerna.

Sen undrar jag hur mycket Spendrups egentligen är inblandade i bryggningen. Det står att Johan Spendrup är bryggmästare på etiketten men det står Wisby Bryggeri AB och, inte Spendrups AB som bryggeri.
Citera
2014-02-24, 15:35
Medlem
Bernardos avatar
Citat:
Limoncello släpps inte, den har blivit uppskjuten på ombestämd tid pga problem med kolsyrejäsningen.
Järnspikar, jag som tyckte den lät så kul! Då kanske jag istället tröstar mig med en Hornbeer Viking Chili Stout om jag har vägarna förbi någon av T7-butikerna innan de tar slut.
Citera
2014-02-24, 15:53
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bernardo
Järnspikar, jag som tyckte den lät så kul! Då kanske jag istället tröstar mig med en Hornbeer Viking Chili Stout om jag har vägarna förbi någon av T7-butikerna innan de tar slut.

Eller så beställer du, mycket smidigare.
Citera
2014-02-24, 19:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Ska man vara riktigt ärlig så är det väl inte särskilt mycket hantverk kvar hos Nils Oscar, Oppigårds, Sigtuna m.fl. heller. Gotlands bryggeri ligger väl i ungefär samma storleksordning som de nämnda bryggerierna, men är ett dotterbolag till Spendrups.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in