Citat:
Ursprungligen postat av
ingenperson
Okej, jag tycker det finns mycket öl som är bättre men då också oftast dyrare, för sitt pris tycker jag den är helt okej.
Dock är det Spendrup som brygger den så det är inte speciellt mycket hantverk

Även om kvalitén på ölen är bra.
Det är ju precis det jag säger. Att smaken ligger nära ett hantverksöl men det är ett fabriksöl, och priset är lågt för den fina kvaliten man får. Alltså ett riktigt prisvärt öl, ett bra substitut när man inte har råd att betala 85 kr på Bishops för en snarlik produkt, trots att somliga kanske hävdar att man får ett ÄNNU BÄTTRE öl om man betalar 35 kr för en 33 cl på systemet.
Sen tycker jag att smaken på många dyra hantverksöl kan vara väldigt överdriven och oharmonisk, t.ex. överdrivet mycket humlebäska i en IPA, överdrivet mycket sötma i en chokladporter och överdrivet alkoholstarka Imperial Stout. Det känns ofta som många småbryggerier överdriver smakerna för att sticka ut med sin produkt istället för att skapa ett smakfullt harmoniskt öl. Wisby Kloster har fördelen att ha en rutinerad ölproduktion i ryggen och kan på så vis få en fin harmoni mellan smakerna.
Sen undrar jag hur mycket Spendrups egentligen är inblandade i bryggningen. Det står att Johan Spendrup är bryggmästare på etiketten men det står Wisby Bryggeri AB och, inte Spendrups AB som bryggeri.