2014-02-22, 23:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Ja, vi ser ju vilken katastrof det blivit när platt-tv gått från 100 000 ned till 5000.
Alla inser ju att de skulle ha fått mycket bättre ekonomi om platt-tv gått från 100 000 till 500 000.

Märkligt dock att det mesta verkar bli billigare på "Den fria marknaden", förutom bostäder. Man kan ju dra vilka slutsatser man vill, men när ett objekt värt 1 miljon plötsligt finns i var mans hem, medans priserna på bostäder ökar, så kan man kanske iaf ta sig en funderare om hur marknader fungerar.
Citera
2014-02-23, 11:46
Avslutad
Rätt fascinerande att stat/kommun försöker kontra den s.k. "bostadsbristen" genom att förespråka fler bostäder istället för att motverka den hemska inlåsningseffekt som råder i och med bostadsregleringen och de groteska s.k. "flyttskatter" som finns.

Bostadsbristen är imaginär skapad av politikerna själva genom beslut och system, det faktiska bostadsbeståndet räcker till i alla hänseenden.
Citera
2014-02-23, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheTruthAboutStuff
Märkligt dock att det mesta verkar bli billigare på "Den fria marknaden", förutom bostäder. Man kan ju dra vilka slutsatser man vill, men när ett objekt värt 1 miljon plötsligt finns i var mans hem, medans priserna på bostäder ökar, så kan man kanske iaf ta sig en funderare om hur marknader fungerar.
Det finns två huvudskäl till att vissa varor blir realt och ibland nominellt billigare.
Det ena är att kapitalägare avstår konsumtion och investerar i teknikutveckling. Det ger lägre tillverkningskostnad, bättre yield, bättre egenskaper mm. Konkurrensen pressar ned priserna till kund. Detta är väldigt tydliga observationer av verkligheten.

Det andra är globaliseringen, där marknaderna blir större och volymerna går upp. Då minskar de fasta kostnaderna per såld enhet och konkurrensen tvingar ned priset till kund.

Konkurrensen handlar om att få stor marknadsandel. Den som har störst kan göra en liten vinst, och har råd att hålla på med nyutveckling. De som har mindre volymer har då högre kostnader per såld enhet och får vara utan vinst och ligga i catch up mode.

Men ovanstående är inte tillämpbart på t ex kommunens anslutningskostnader. Eller fastighetspriser i Stockholms kommun. Du har inte de stora volymerna och du har inte kapitalägare som investerar i teknikutveckling och du har inte den internationella konkurrensen. I stället har du begränsad tillgång och offentlig icke-konkurrensutsatt verksamhet.

Även när det gäller byggmaterial har du en begränsad marknad. Husproduktionen är i huvudsak inhemsk. Även om det förekommer import. T ex av fönster från Polen. Och det senare är prispressande.
Byggfacket gör vad det kan för att tvinga upp priserna för kunderna. Om en smartphone från Samsung skulle tillverkas i Sverige (inkl komponenter) skulle den kosta 150 000 SEK isf 4000 SEK. (Nej jag överdriver inte).
Citera
2014-02-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Alltså den såkallade Riksbankskvinnan letade efter enkla slående argument avseende sin goda ståndpunkt map. räntenivån. Hon hittade argumentet på flashback, givetvis förpackat på ett förträffligt vis, sett till att argumentsprintaren, en gång i tiden utbildade kvinnan och då förpackade argumentet så att det passade in i riksbankens ledamöters utbildning mm.
Nu har inte jag hört hennes uttalande, så jag får utgå från vad som skrivits här. Nej, du saknar förkunskaper. Hon har inte läst det på flashback. Det ingår i gammal teoribildning kring vad som händer när en överskuldsättning avvecklas. (från 30-talet). Då sker ökad amortering och minskad konsumtion som följd. Samhället är i det läget dimensionerat för en skuldbaserad överkonsumtion och åker ned på betydligt lägre nivå. Leverantörer sänker då sina priser för att upprätthålla försäljning och inte gå i kk. Och löner följer med ned. Detta är i sig inget problem. Problemet kommer i stället av att skulderna växer realt. Tillståndet med kompenserande "underkonsumtion" kommer då att bestå i många år. (Jfr Japan efter 1990). Detta ogillas av politiker som vill ha stigande BNP under sin mandatperiod.

Problemet man ogillar är alltså debt deleverage. Men de som läst om detta i någon NEK-kurs kommer ihåg deflation (i betydelsen fallande priser). Också associerar men det till elände.

Tyvärr är det så illa. Det är inte bara grundskolan som är deprimerande.

Citat:
... vet ju att du inte babblar särskilt väl, ...
Det har aldrig fallit dig in att du gör bort dig när du producerar en mängd irrelevanta påståenden utan verklighetsförankring och samtidigt skriver att jag inte "babblar särskilt väl".

Om du nu inte gillar det jag skriver så kan du väl peka på något sakförhållande som du menar inte stämmer.
Citera
2014-02-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Tv-apparater blir inte billigare p g a deflation, utan p g a den tekniska utvecklingen. Tv-apparater hamnar dessutom under samma begrepp som mjölk eller bröd, det är inte kostnadskrävande investeringar som man behöver ta lån eller spara för.
Men om du inte tror på deflationens skadeverkningar kan du ju upplysa världens ekonomer om att de har fel, och se till att rätta felaktigheterna på wikipedia och andra encyklopedier så att vi alla får veta vad som egentligen gäller.
Gå tillbaka och läs vad jag citerade. Du påstod lögnaktigt att folk väntar med köp och de förväntar sig prisfall.
Jag pekar på att observationer i verkligheten inte ger stöd för det. Folk väntar inte trots att det inte bara är prisfall utan även egenskapsförbättringar runt hörnet.

Se vad jag skrivit ovan, till han bakom, för en förklaring av problemet.
Citera
2014-02-23, 18:35
Medlem
Citat:
Nu har inte jag hört hennes uttalande, så jag får utgå från vad som skrivits här. Nej, du saknar förkunskaper. Hon har inte läst det på flashback. Det ingår i gammal teoribildning kring vad som händer när en överskuldsättning avvecklas. (från 30-talet). Då sker ökad amortering och minskad konsumtion som följd. Samhället är i det läget dimensionerat för en skuldbaserad överkonsumtion och åker ned på betydligt lägre nivå. Leverantörer sänker då sina priser för att upprätthålla försäljning och inte gå i kk. Och löner följer med ned. Detta är i sig inget problem. Problemet kommer i stället av att skulderna växer realt. Tillståndet med kompenserande "underkonsumtion" kommer då att bestå i många år. (Jfr Japan efter 1990). Detta ogillas av politiker som vill ha stigande BNP under sin mandatperiod.

Problemet man ogillar är alltså debt deleverage. Men de som läst om detta i någon NEK-kurs kommer ihåg deflation (i betydelsen fallande priser). Också associerar men det till elände.

Tyvärr är det så illa. Det är inte bara grundskolan som är deprimerande.

Det har aldrig fallit dig in att du gör bort dig när du producerar en mängd irrelevanta påståenden utan verklighetsförankring och samtidigt skriver att jag inte "babblar särskilt väl".

Om du nu inte gillar det jag skriver så kan du väl peka på något sakförhållande som du menar inte stämmer.

1. Visst har hon läst det på flashback. Själva anledningen till att hon säger som hon gör är förstås att hon tror att kommunikationen kommer att fungera, eftersom resten av kommunikationen inom ämnet "modellekonomi" är att sorten att mängden personer som förstår någonting vanligtvis är avgränsad till författaren samt personer som kan matematik och förstår att författaren inte förstår någonting.

2. Vilken snille du måste vara som kommit fram till att "skulderna växer realt", vid deflation. Einstein har talat.

3. Du menar att politikerna tror på tomten och att politikerna tror att allmänheten tror på tomten och förklarar med tomtetro varför argumentet som hon, den snygga på riksbanksdirektionen läste på flashback och tog till direktionsrummet är så otroligt slagkraftigt på surgubben yngves, vilkens främsta uppgift är att bevaka just att skuldsättningen är tillräckligt hög, realt.

4. Deprimerande. Det är tur att flashback finns så att man har något att skratta gott åt. För trots allt är riksbanksdirektion riktigt rolig, när den inte sitter i möte och beslutar om räntor.
Citera
2014-02-23, 19:59
Medlem
Citat:
1. Visst har hon läst det på flashback.
Nej, andra människor har andra informationskällor än forum för konspirationsteorier på Flashback. Men jag noterar att det är där du hämtar din verklighetsbild.
Om du nu ska ha Flashback som informationskälla så föreslår jag att du läser mina inlägg så får du lite verklighetsförankring som motvikt.

Citat:
2. Vilken snille du måste vara som kommit fram till att "skulderna växer realt", vid deflation.
Jag förstår att du upplever det så. Du har mycket att ta igen.

Citat:
3. Du menar att politikerna tror på tomten
Försök låt bli att tillföra egna fantasier. Och läs endast det som står, och håll dig till de fakta som finns.

Citat:
surgubben yngves, vilkens främsta uppgift är att bevaka just att skuldsättningen är tillräckligt hög, realt.
Nu fantiserar du igen.

Citat:
4. Deprimerande.
Ja, men du är inte ensam. Och du kan göra något åt det. Men du måste vilja.
Citera
2014-02-23, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av QARevenge
Rätt fascinerande att stat/kommun försöker kontra den s.k. "bostadsbristen" genom att förespråka fler bostäder istället för att motverka den hemska inlåsningseffekt som råder i och med bostadsregleringen och de groteska s.k. "flyttskatter" som finns.

Bostadsbristen är imaginär skapad av politikerna själva genom beslut och system, det faktiska bostadsbeståndet räcker till i alla hänseenden.

Jag förstår inte hur ni som menar att det inte råder en bostadsbrist tänker. Är 4,5 miljoner bostäder delat på 9,5 miljoner ett bra facit? Då har vi inte ens tagit hänsyn till bostadsstorlek. Sen öser vi in 100 000 fler varje år. Är det hållbart?
Citera
2014-03-01, 18:13
Medlem
Karolina Ekholm, en av fem vice Riksbankschefer, var det som intervjuades.
Ekots lördagsintervju, 11 januari 2014.

Deflation är det värsta som finns, tyckte hon, och säkert hela Riksbanksstyrelsen med henne.
Och de är väl tillsatta av regeringen, antar jag ?
Då tycker Sveriges regering så med, kan man misstänka.
Citera
2014-03-19, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Jag förstår inte hur ni som menar att det inte råder en bostadsbrist tänker. Är 4,5 miljoner bostäder delat på 9,5 miljoner ett bra facit? Då har vi inte ens tagit hänsyn till bostadsstorlek. Sen öser vi in 100 000 fler varje år. Är det hållbart?

Du har så rätt, vi har en stor invandring som gör att svenskar inte får bostäder, migverket suger upp alla hyresrätter, därför byggs det knappt några hyresrätter.
Citera
2014-03-19, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krystall
Vet inte om du avser att vara ironisk men ca 2 personer i snitt i varje bostad låter inte som en bristsituation.

Genomsnittlig boyta per person i Sverige är 42 kvm. Det är bland de högsta i världen.
Det går inte att hävda att det skulle vara brist på boyta i Sverige.
Snittet skulle alltså vara 2 personer i en bostad på 84 kvadrat.

Skulle nu fördelning av denna boyta vara så att vissa har köpt sig 300 kvm och andra har 0 kvm och bor i tält i skogen, då kan man tala om det som ett problem.

Men att det är kö till bostadsförmedlingens utdelning av pengar i form av förstahandskontrakt är inte ett tecken på bostadsbrist.
Citera
2014-03-19, 23:49
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Men att det är kö till bostadsförmedlingens utdelning av pengar i form av förstahandskontrakt är inte ett tecken på bostadsbrist.

Beror ju på vad man menar med "bostadsbrist":

Citat:
UTBUDET av förstahandskontrakt är väl närmast obefintligt.

Håller med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in