2014-02-22, 15:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det där tror jag inte på innan jag ser en validiserad undersökning som stöder det resonemanget.

Jag tror på valfusk.

Massglömska är mindre sannolikt än utbrett valfusk.

Valfusk som förklaring till att 25 % uppges ha glömt sitt partival (för tre fyra år sedan) är en intressant teori. Kan du (hm) validisera denna teori på något sätt, mer än med "enligt mej är det så".
2014-02-22, 16:41
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Valfusk som förklaring till att 25 % uppges ha glömt sitt partival (för tre fyra år sedan) är en intressant teori. Kan du (hm) validisera denna teori på något sätt, mer än med "enligt mej är det så".
Nåja. Det var faktiskt du som hävdade att epidemisk amnesi drabbat stora delar av valmanskåren.
Bevisa du först ditt påstående så skall vi se om inte det går att gräva fram något vilket bestrider detta sedan.
2014-02-22, 21:14
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas24
Jag fyllde för en stund sedan i en undersökning för Yougov.
Förutom den vanliga frågan vilket parti man skulle rösta på och vilket man röstade på 2010 så fanns frågan om vilka tre frågor som man ansåg viktigast inför valet.
Det fanns ca 10 alternativ och flyktingpolitiken och brottsbekämpning fanns med.
Det fanns även en fråga om man ansåg att det senaste decenniets flyktingpolitik skadat eller gynnat Sverige.
Slutligen var det en del frågor om eu, om medlemskapet skadar eller gynnar Sverige, om man ville att medlemsländerna skall få mer att säga till om på bekostnad av Bryssel samt hur man skulle rösta om det var en folkomröstning om Sverige skulle gå med i eu.
intressant
jag är också med i panelen fick en undersökning för någon vecka sedan som inte gick att svara på sedan ingenting.
normalt sett brukar man ju returskicka annan var dag till man svarar,men inte den här gången?
kan det bero på att jag är "känd" Sdanhängare?
2014-02-22, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Mycket intressant. Om fler minns att de röstat SD 2010 (enligt Novus) kan det indikera att valfusket var utbrett redan då.

Det vore guld att få siffror på hur många procent som säger sig ha röstat SD 2010 enligt Novus.

En oerhört intressant tanke ... och skrämmande!

Även om vi får internationella valobservatörer - kommer vi verkligen kunna lita på dem?

Vad händer med Sverige om "Sverigevänliga" delan av internet stängs ner.
2014-02-22, 23:47
Medlem
Citat:
Det där tror jag inte på innan jag ser en validiserad undersökning som stöder det resonemanget.

Jag tror på valfusk.

Massglömska är mindre sannolikt än utbrett valfusk.
Massglömskan har varit ett känt faktum i åratal långt innan SD ens fanns på kartan. Det är sånt som Sören Holmberg brukar sitta och prata om under valvakor. Världen kretsar inte kring SD. Ekengren Oscarsson skrev utförligare om det när han kollade på saken 2010: http://www.henrikoscarsson.com/2010/01/26-minns-inte-partivalet.html
Där framgår att FP-väljarna är värst, hela 54% minns fel.

Han är professor i statsvetenskap. Om man inte köper hans studier finns det liksom ingen högre ort att tillgå. Antingen får man tro honom eller så får man tro att den egna magkänslan är en mer tillförlitlig källa.
2014-02-23, 07:55
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Massglömskan har varit ett känt faktum i åratal långt innan SD ens fanns på kartan. Det är sånt som Sören Holmberg brukar sitta och prata om under valvakor. Världen kretsar inte kring SD. Ekengren Oscarsson skrev utförligare om det när han kollade på saken 2010: http://www.henrikoscarsson.com/2010/01/26-minns-inte-partivalet.html

Han är professor i statsvetenskap. Om man inte köper hans studier finns det liksom ingen högre ort att tillgå. Antingen får man tro honom eller så får man tro att den egna magkänslan är en mer tillförlitlig källa.
Ja det låter onekligen underligt. Det betyder att ~50 000 väljare inte vet om att de röstade på Folkpartiet 2006.

Zombies?

Nåja, magkänslan är att SD väljare gör ett ganska medvetet ställningstagande och knappast glömmer denna, sin ståndpunkt.

Fast så länge det bara handlar om intervjuundersökningar så kan man ju inte veta.
2014-02-23, 09:14
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ja det låter onekligen underligt. Det betyder att ~50 000 väljare inte vet om att de röstade på Folkpartiet 2006.

Zombies?

Nåja, magkänslan är att SD väljare gör ett ganska medvetet ställningstagande och knappast glömmer denna, sin ståndpunkt.

Fast så länge det bara handlar om intervjuundersökningar så kan man ju inte veta.

Jo rent generellt stämmer nog Holmbergs antaganden,men har man röstat på SD borde man minnas,så stigmatiserat som det var och är.
Men folk kanske vaknat upp och önskar att dom röstat SD förra valet?
Men intressant frågeställning ,som det är värt att diskutera ,om det beror på valfusk att SD har lägre siffror än vad opinonsundersökningarna visar?
Kan ju strama upp och minska risken för valfusk i vårens och höstens val.
Om det begåtts valfusk är det ju på speciella orter,så det borde snabbt gå att urskilja var isåfall genom opionsundersökningarna..
2014-02-23, 10:22
Medlem
Att många tycks ha svårt att minnas vilket parti de röstat på senaste val hör säkert ihop med den stora rörligheten inom väljarkåren. Troligen är det också många som inte röstar på samma parti till riksdag, landsting och kommun. Att inte minnas vad man röstat på är i a f bättre än att inte komma ihåg att rösta alls.

+ × ÷ = %

Hur som helst, eftersom jag valt att skriva i den här tråden känns det närmast som en skyldighet att addera lite om vad jag tror om det kommande valet. Min tro är helt ovetenskaplig. Därför hoppas jag att Rejdar (som jag har på min ignorelista) högaktningsfullt skiner i att kommentera mina trosbaserade procenterier.

Med knappt sju månader kvar till riksdagsvalet ser min prognos ut så här:

S ..... 35%
M .....15%
SD ... 20%
MP ....12%
V ...... 10%
FP ...... 4%
KD ..... 4%

+ × ÷ = %

Mycket kan naturligtvis fortfarande ändras. Kommande fråge- och varningstecken i samband med 2014-års migration kan påverka en hel del.

Utom all tvivel står dock att Alliansens kommer likt en klusterbomb att explodera, och med undantag för C - som skjuts ut i yttre rymden - kommer de återstående beståndsdelarna återfinnas i något skitigt dike.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-02-23 kl. 10:32.
2014-02-23, 10:45
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Att många tycks ha svårt att minnas vilket parti de röstat på senaste val hör säkert ihop med den stora rörligheten inom väljarkåren. Troligen är det också många som inte röstar på samma parti till riksdag, landsting och kommun. Att inte minnas vad man röstat på är i a f bättre än att inte komma ihåg att rösta alls.

+ × ÷ = %

Hur som helst, eftersom jag valt att skriva i den här tråden känns det närmast som en skyldighet att addera lite om vad jag tror om det kommande valet. Min tro är helt ovetenskaplig. Därför hoppas jag att Rejdar (som jag har på min ignorelista) högaktningsfullt skiner i att kommentera mina trosbaserade procenterier.

Med knappt sju månader kvar till riksdagsvalet ser min prognos ut så här:

S ..... 35%
M .....15%
SD ... 20%
MP ....12%
V ...... 10%
FP ...... 4%
KD ..... 4%

+ × ÷ = %

Mycket kan naturligtvis fortfarande ändras. Kommande fråge- och varningstecken i samband med 2014-års migration kan påverka en hel del. Utom all tvivel står dock att Alliansens kommer likt en klusterbomb att explodera, och med undantag för C - som skjuts ut i yttre rymden - kommer de återstående beståndsdelarna återfinnas i något skitigt dike.

Att alliansen kommer att upphöra att existera och fullständigt förintas efter valet i höst är även min absoluta övertygelse.

Och gott så.

Men vi är inte riktigt framme vid ett Sd på 20% , snarare lär något annat parti och sannolikt M, påbörja förändringen till en egen mer invandringskritisk linje innan dess och minska SD:s tillväxttakt.
Vilket kommer att dämpa SD:s tillväxt men i sak stärka motståndet mot den nuvarande massinvandringslinjen.

Min prognos:
S. 35%
V 7%
MP 9%

M 23%
C. 0%. Utröstade, 3% alliansröstare rakt ut i tomheten
Kd. 4%
Fp. 6%

Sd. 12%

Alliansen försvinner som begrepp och konstellation, det blir varje sargat parti för sig själv under den eftervalsanalys och de katastrofkommissioner som de ansvariga partiledningarna utser för att om möjligt förbättra eftersnacket om sin egen roll i katastrofen.
S + MP bildar regering med passivt stöd av V - i vissa budgetfrågor så kommer Fp att bjudas in för att avskärma V och alltför galna äventyr inom budgetarbetet.

Sd ett tredje block bildas på allvar - ett närmande och mer dialog med övriga partier kommer så sakta igång och väldigt mycket igång på kommun och landstingsnivå.

Alliansens arv i form av en fullständig makalöst omfattande bidragsmassinvandring och de strukturella budgetunderskott som en invandring i halvmiljonsklassen under 8 år förorsakar skall nu betalas.

Borg och Reinfeldt har lekt finansiellt ansvariga och klarat krisen påstås det, men själva verket har de passivt bara sett till att flytta räkningen till framtida regeringar som får ta smällen för den omfattande massinvandringens kostnader och försummelsen att göra nödvändiga reformer att stävja kostnadsutvecklingen i den offentliga sektorn.

Däri ligger de rödgrönas undergång redan draksått och klart av alliansen och garanterar deras misslyckande under nästa mandatperiod.
Senast redigerad av medelklassman 2014-02-23 kl. 11:11.
2014-02-23, 11:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:

Zombies?

Nu skötte ju den hedervärde hr Crispy mitt uppdrag, men det gjorde ju inget. Jag trod faktiskt att de här undersökningarna var väl kända bland deltagare i en tråd om väljaropinion. Där hade jag fel.

Skälet att det är intressant är helt enkelt att väljarens förmåga att berätta korrekt om förra valet som kan verifieras är av vikt för att beräkna rörelser i opinionen och för att (hepp) validera detta. .

Däremot är det du som påstår att utbrett valfusk är en troligare förklaring än glömska (eller någon annan ovilja att berätta sitt senaste val), men det kanske du inte vill stå fast vid längre? I så fall är det helt OK.
2014-02-23, 11:57
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

Jepp, detta är ett välkänt fenomen, i alla länder med flerpartisystem.
Min personliga gissning avseende just FP är att många hoppar fram & tillbaka mellan M & FP beroende på någon sakfråga i valrörelsens slutskede. Om man hade fråga vilket block folk röstade på hade "glömskan" antagligen varit betydligt mindre.
2014-02-23, 12:24
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu skötte ju den hedervärde hr Crispy mitt uppdrag, men det gjorde ju inget. Jag trod faktiskt att #1de här undersökningarna var väl kända bland deltagare i en tråd om väljaropinion. Där hade jag fel.

Skälet att det är intressant är helt enkelt att väljarens förmåga att berätta korrekt om förra valet som kan verifieras är av vikt för att beräkna rörelser i opinionen och för att (hepp) validera detta. .

Däremot är det #2du som påstår att utbrett valfusk är en troligare förklaring än glömska (eller någon annan ovilja att berätta sitt senaste val), men det kanske du inte vill stå fast vid längre? I så fall är det helt OK.
#1 Det är väl bara en preliminär, litet hoprafsad, undersökning?
#2 Jag trodde, och tror fortfarande att valfusk riktat emot SD har varit omfattande, det är dock svårt att visa hur stort.

Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, detta är #1ett välkänt fenomen, i alla länder med flerpartisystem.
Min personliga gissning avseende just FP är att #2många hoppar fram & tillbaka mellan M & FP beroende på någon sakfråga i valrörelsens slutskede. Om man hade fråga vilket block folk röstade på hade "glömskan" antagligen varit betydligt mindre.
#1 Välkänt säger du, finns det fler artiklar i ämnet? Gärna baserat på riktig forskning.
#2 Det låter mycket troligt i mina öron.

Det är ju otroligt och fantastiskt. Om det stämmer.
Jag gick ju närmast till mig själv och, tja jag är inte någon kappvändare, och tänkte att så är nog folk som mest. Och så skall man ju inte göra. Fel av mig.

Men som den skeptiker jag är, i synnerhet emot tvärsäkra påståenden, så tillåter jag mig ändå att tvivla.

Jag funderar över metoden man använder för att fastställa att någon glömt vad denne röstade i förra valet. Det förutsätter ju att forskaren har ett säkrare underlag/kunskap om vad någon röstat på än vad denne har själv. Hur går det till med hänsyn taget till valhemligheten?

Henrik inleder med : "Med anledning av en kul mejlförfrågan (henrik.oscarsson@pol.gu.se) gjorde jag just en preliminär analys av hur stor andel av väljarna som minns korrekt vilket parti de röstade på för fyra år sedan.
ur artikeln: "En uppskattning av minnesfelet är möjlig eftersom vi har en mellanvalspanel: vi återintervjuar alltid hälften av dem som ingår i Valundersökningen vid nästkommande val. Vi kan exempelvis jämföra uppgifter om partival från ett första intervjutillfälle (2002) med minnesuppgifter från ett andra intervjutillfälle (2006)."

Med betoning på preliminär...kanske kommer det en djupare och bredare analys med tiden får man hoppas?

I artikeln finner jag inget om metoden. Rent amatörmässigt så verkar det ju för mig som att man måste avslöja sin partiståndpunkt för att jämförelse skall kunna göras, hur går det till?

Och hur många ingick i undersökningen? Ska vi dra slutsatser av folks beteenden behövs ofta en population på +6000 individer för att kunna dra slutsatser.

"Analysen visar att hela 26 procent av respondenterna i 2006 års valundersökning inte minns eller minns fel om vilket parti de röstade på 2002. Drygt var fjärde väljare minns inte eller kommer inte ihåg rätt vilket parti man röstat på för fyra år sedan."

...eller vill inte uppge i telefonen ... eller hur det nu gick till.

Slutsatsen här, "Konsekvenserna för opinionsmätare är att iaktta försiktighet när det gäller att använda respondenters uppgifter om röstning vid tidigare val vid poststratifiering särskilt när det gått lång tid." är jag benägen att hålla med om.

Men det här, "Konsekvenserna för väljarforskare är att vi alltid måste korrigera våra skattningar av väljarrörlighet (andel partibytare) med hänsyn taget till vad vi vet om minnesfel. Analyser av enbart minnesdata tenderar nämligen att underskatta rörligheten i väljarkåren." anser jag att undersökningen är för vag för att kunna dra sådana slutsatser.

Intressant dock och jag hoppas att någon gör en riktig undersökning i ämnet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in