2014-02-23, 13:17
Medlem
Valfusk, tja... vi vet att SD-sedlar gömdes undan i vissa lokaler (dock funkade utskicken till hushållen, jag hade med mig mina valsedlar i fickan), men jag tvivlar på att det gjorde mer än några promille till eller från. Opinionsmätningarna gav ett snitt på 5,1 under september och resultatet blev 5,7. Sentio (som rimligen bör stå fria från konspirationsteorier) gav 5,6 i augusti 2010 och 5,9 i september. Så hela idén om att SD rånats på X procent genom att valförrättarna typ sorterat bort SD-sedlar ur urnorna och bränt dem på bakgården motsägs av att det inte finns några indikationer på att SD borde ha fått fler röster (förutom UM som hade mest fel sammanlagt om ALLA partier), snarare färre.

Jag vet vad jag röstade på i senaste valet. 2006 tror jag att jag funderade starkt på att hjälpa SD men sen slutade med att jag taktikröstade på nåt alliansparti, minns inte om det blev KD eller FP (Svett-Lars låg risigt till pga dataintrångsskandalen). 2002, 1998, 1994, 1991... ingen aning. Vet att det blev MP någon av gångerna. Usch.

Jag tror inte förklaringen till att folk minns att de röstade på SD fastän de inte gjorde det, är mer spännande än vad den är för andra partier. Folk vill glömma att de röstat på ett loserparti, folk vill minnas att de var tidigt ute med att satsa på en vinnande häst. SD har dubblat sina siffror sedan valet och har en stort mörkertal av folk som går runt och muttrar att man fanimej borde rösta på det där partiet så det händer nåt. Att de får ett tillskott av önsketänkare som inbillar sig att de röstade på dem är inte konstigt alls.
2014-02-23, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelklassman
Min prognos:
S. 35%
V 7%
MP 9%
M 23%
Kd. 4%
Fp. 6%
Sd. 12%

Kort fråga. Vart har resterande 27% tagit vägen?
2014-02-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Kort fråga. Vart har resterande 27% tagit vägen?
Va? Summan är 96. Resterande 4 försvann till blankröster, Fi, PP och SvP får man förmoda.
2014-02-23, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Va? Summan är 96. Resterande 4 försvann till blankröster, Fi, PP och SvP får man förmoda.
Hahaha ...
Jävla märkligt att jag trots kontrollräkning glömde moderaternas 23%.
Vidskeplig som jag är ser jag det som ett mörkt tecken, nu är M verkligen illa ute.
2014-02-23, 15:52
Avslutad
Citat:
Men vi är inte riktigt framme vid ett Sd på 20% , snarare lär något annat parti och sannolikt M, påbörja förändringen till en egen mer invandringskritisk linje innan dess och minska SD:s tillväxttakt.
Vilket kommer att dämpa SD:s tillväxt men i sak stärka motståndet mot den nuvarande massinvandringslinjen.
Varför skulle det minska SD:s tillväxt? I andra europeiska länder har fallet inte varit så. När politikerna kröp till korset och bad om förståelse minskade inte direkt UKIP:s tillväxt.
2014-02-23, 16:37
Medlem
SD kommer inte att minska. Tvärtom. Allt trubbel med de här spontana bosättningarna i skog och mark plus alla dessa nyetablerade penninginsamlingarna på gator och torg kommer tillsammans med de nya och mycket spännande utmaningarna inom migrationen sätta fokus på SD:s fråga nummer ett. Det är faktiskt SD som är synonym med den migrationkritiska rösten och ifall fler väljer att stämma in i kören lär det snarare stärka SD:s position.

SD har 10% idag. 20% i september är faktiskt ingen omöjlighet.
2014-02-23, 17:00
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Varför skulle det minska SD:s tillväxt? I andra europeiska länder har fallet inte varit så. När politikerna kröp till korset och bad om förståelse minskade inte direkt UKIP:s tillväxt.

Det är sannolikt att när Sd får konkurrens från andra partier om att bedriva en invandringskritisk politik så avstannar eller minskar deras tillväxt.

Allt handlar inte om kritik gällande invandringspolitik - i ett sammanhang så måste man även ha lösningar och en solid opinionsbildning även för andra frågor.
Sd är just nu sårbara då man ännu inte lyckats bygga upp den kompetensen och underbyggd argumentation för en annorlunda politik på alla de områden mer än invandringspolitik, som avgör val.
Men man växer och är framtiden - en framtida borgerlighet kommer inte att kunna komma till makten i närtid utan att göra upp med Sd.

Den enda utveckling jag ser i UK är att UKIPs tillväxt påskyndar de övriga partiernas omvandling till att bli mer invandringskritiska - vilket ju gagnar saken på alla sätt och vis.

Sd skall ha cred för att ha lyft en oerhört viktig nutidsfråga och förtjänar stora framgångar - men den stora förändringen och det som skall till för att en förändring skall komma till stånd är att deras tillväxt tvingar andra partier att följa efter och förändra sin politik.

Sd är bra och helt rätt i tiden men personligen skiter jag i om det är Sd, M eller Ramses den X som genomför förändringen.

I en framtid, ca 2018, så bör resterna av den borgerlighet som för stunden förlorat all trovärdighet kunna göra upp om de förändringar som är nödvändiga.

Det är förändringen som är målet, inte vem som gör det.
2014-02-23, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, detta är ett välkänt fenomen, i alla länder med flerpartisystem.
Min personliga gissning avseende just FP är att många hoppar fram & tillbaka mellan M & FP beroende på någon sakfråga i valrörelsens slutskede. Om man hade fråga vilket block folk röstade på hade "glömskan" antagligen varit betydligt mindre.
Det är intressant att media lyfter detta med att folk glömmer vad de röstar på som en kritik mot väljarna. Man skulle ju lika gärna kunna se det som ett symptom på att de politiska partierna är till förväxling lika. Många gånger skiljer bara åsikterna i någon enstaka fråga som partierna ändå aldrig får mandat att genomföra någon förändring i, oftast med ganska marginell betydelse för majoriteten av väljarna. Typ synen på kvotering i bolagsstyrelser och dylikt.

Mellan de stora blocken är förstås skillnaden större men den är krympande, så det skulle inte förvåna mig om folk börjar glömma om de är sossar eller moderater, något som förmodligen hade varit helt otänkbart i mitten på 1900-talet.
2014-02-23, 17:59
Medlem
Citat:
Det är sannolikt att när Sd får konkurrens från andra partier om att bedriva en invandringskritisk politik så avstannar eller minskar deras tillväxt. Allt handlar inte om kritik gällande invandringspolitik - i ett sammanhang så måste man även ha lösningar och en solid opinionsbildning även för andra frågor.
Med tanke på att ND gick från 0 till 6,7% och därmed gjorde entré i den svenska riksdagen "över en natt" ser man med all tydlighet att väljarkåren inte fördjupar sig i allt för snåriga detaljer. Betänker man dessutom att SD drivit på migrationskritiken kan man lugnt säga att de äger frågan.

Om det nu är någon som hakar på sin släpvagn på Åkessons expresståg är det fortfarande Åkesson som står längst fram när tåget är framme vid resmålet.
Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-02-23 kl. 18:01.
2014-02-23, 18:34
Medlem
Citat:

Det är förändringen som är målet, inte vem som gör det.

Så är det ju. Det är inte alls nödvändigt, eller ens troligt att det blir SD som i regeringsställning börjar strama upp invandringen - dess uppgift är att äta upp de mer regeringsvana partiernas lönekuvert tills deras incitament att styra landet rationellt är tillräckligt tvingande.

Svenska folkpartister, moderater, sossar och miljöpartister har visat sig vara fogliga för påverkan och opportunistiska karriärister. Det gäller bara att morgondagens floskelsprutande Ullenhag-klon upprepar fraser om "miljövänlig möjlighetsmigration från dagens fattiga utanförsområden i gamla Europa till morgondagens rika, demokratiska, unga Afrika" istället för dagens drapor.

SD är instrumentellt, det är katalysatorn och hävstången till förändring. Om man inte genomgår en mognad och metamorfos till någon i stil med folkhemmets socialdemokrati. Men då krävs det nog att man blir mer visionärt, tryggt och helgjutet.
2014-02-23, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
SD kommer inte att minska.
Dom minskade redan med en hel procent, till enbart 8.8% (Februari 2014): http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2014#Opinionsm.C3.A4tninga r

Med den här takten kanske de inte ens kommer över 4% spärren på valet om 7 månader. Om de backar med i genomsnitt 0.7% så hamnar de precis under gränsen.

Aftonbladets kvinnoförbund skandal med SD fick dom att minska 1%, och de kommer troligtvis släppa liknande skandaler varje månad, som sänker dom lite varje månad.

Så medan ni drömmer om 15-20%, så i verkligheten kommer de troligtvis inte ens i riksdagen.

Kommunistpartierna, som Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Sossarna däremot bara ökar och ökar.
Senast redigerad av elsydeon 2014-02-23 kl. 19:13.
2014-02-23, 19:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Dom minskade redan med en hel procent, till enbart 8.8% (Februari 2014): http://sv.wikipedia.org/wiki/Riksdagsvalet_i_Sverige_2014#Opinionsm.C3.A4tninga r

Med den här takten kanske de inte ens kommer över 4% spärren på valet om 7 månader. Om de backar med i genomsnitt 0.7% så hamnar de precis under gränsen.

Aftonbladets kvinnoförbund skandal med SD fick dom att minska 1%, och de kommer troligtvis släppa liknande skandaler varje månad, som sänker dom lite varje månad.

Så medan ni drömmer om 15-20%, så i verkligheten kommer de troligtvis inte ens i riksdagen.

Kommunistpartierna, som Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Sossarna däremot bara ökar och ökar.
Jag utgår ifrån att du tagit ut hela ditt sparkapital & satsat på SD under 10% hos Ladbrokes, det ger över 3ggr pengarna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in