Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Nu skötte ju den hedervärde hr Crispy mitt uppdrag, men det gjorde ju inget. Jag trod faktiskt att #1de här undersökningarna var väl kända bland deltagare i en tråd om väljaropinion. Där hade jag fel.
Skälet att det är intressant är helt enkelt att väljarens förmåga att berätta korrekt om förra valet som kan verifieras är av vikt för att beräkna rörelser i opinionen och för att (hepp) validera detta. .
Däremot är det #2du som påstår att utbrett valfusk är en troligare förklaring än glömska (eller någon annan ovilja att berätta sitt senaste val), men det kanske du inte vill stå fast vid längre? I så fall är det helt OK.
#1 Det är väl bara en preliminär, litet hoprafsad, undersökning?
#2 Jag trodde, och tror fortfarande att valfusk riktat emot SD har varit omfattande, det är dock svårt att visa hur stort.
Citat:
Ursprungligen postat av
Enoch.Thulin
Jepp, detta är #1ett välkänt fenomen, i alla länder med flerpartisystem.
Min personliga gissning avseende just FP är att #2många hoppar fram & tillbaka mellan M & FP beroende på någon sakfråga i valrörelsens slutskede. Om man hade fråga vilket block folk röstade på hade "glömskan" antagligen varit betydligt mindre.
#1 Välkänt säger du, finns det fler artiklar i ämnet? Gärna baserat på riktig forskning.
#2 Det låter mycket troligt i mina öron.
Det är ju otroligt och fantastiskt. Om det stämmer.
Jag gick ju närmast till mig själv och, tja jag är inte någon kappvändare, och tänkte att så är nog folk som mest. Och så skall man ju inte göra. Fel av mig.
Men som den skeptiker jag är, i synnerhet emot tvärsäkra påståenden, så tillåter jag mig ändå att tvivla.
Jag funderar över metoden man använder för att fastställa att någon glömt vad denne röstade i förra valet. Det förutsätter ju att forskaren har ett säkrare underlag/kunskap om vad någon röstat på än vad denne har själv. Hur går det till med hänsyn taget till valhemligheten?
Henrik inleder med : "Med
anledning av en kul mejlförfrågan (henrik.oscarsson@pol.gu.se) gjorde jag
just en preliminär analys av hur stor andel av väljarna som minns korrekt vilket parti de röstade på för fyra år sedan.
ur artikeln: "En uppskattning av minnesfelet är möjlig eftersom vi har en mellanvalspanel: vi återintervjuar alltid
hälften av dem som ingår i Valundersökningen vid nästkommande val. Vi kan exempelvis jämföra uppgifter om partival från ett första intervjutillfälle (2002) med minnesuppgifter från ett andra intervjutillfälle (2006)."
Med betoning på preliminär...kanske kommer det en djupare och bredare analys med tiden får man hoppas?
I artikeln finner jag inget om metoden. Rent amatörmässigt så verkar det ju för mig som att man måste avslöja sin partiståndpunkt för att jämförelse skall kunna göras, hur går det till?
Och hur många ingick i undersökningen? Ska vi dra slutsatser av folks beteenden behövs ofta en population på +6000 individer för att kunna dra slutsatser.
"Analysen visar att
hela 26 procent av respondenterna i 2006 års valundersökning inte minns eller minns fel om vilket parti de röstade på 2002. Drygt var fjärde väljare minns inte eller kommer inte ihåg rätt vilket parti man röstat på för fyra år sedan."
...eller vill inte uppge i telefonen ... eller hur det nu gick till.
Slutsatsen här, "Konsekvenserna för opinionsmätare är att iaktta försiktighet när det gäller att använda respondenters uppgifter om röstning vid tidigare val vid poststratifiering särskilt när det gått lång tid." är jag benägen att hålla med om.
Men det här, "Konsekvenserna för väljarforskare är att vi alltid måste korrigera våra skattningar av väljarrörlighet (andel partibytare) med hänsyn taget till
vad vi vet om minnesfel. Analyser av enbart minnesdata tenderar nämligen att underskatta rörligheten i väljarkåren." anser jag att undersökningen är för vag för att kunna dra sådana slutsatser.
Intressant dock och jag hoppas att någon gör en riktig undersökning i ämnet.