2014-02-21, 22:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rasisme
Och vem fan glömmer bort vad man röstade på...?
Ganska många verkar det som.

(FB) Den stora, allmänna opinionsundersökningstråden
2014-02-21, 22:57
Medlem
rasismes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Jag blir irriterad när jag läser sånt här. Pöbelstyret i sitt ess.
2014-02-21, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Slog på TV:n i morse och råkade hamna mitt i SVT Forum där Torbjörn Sjöström var med i en panel med bl a Anna Dahlberg från Expressen. Han pratade om att man använder vad man röstat på i tidigare val för att fintrimma "sista decimalen" i mätningar, och att folk ofta minns fel. Som exempel på det berättade han att det där med att SD har en "skämsfaktor" inte verkar stämma, eftersom det är många fler som säger att de röstade på SD i förra valet än som faktiskt gjorde det...! Han nämnde dock ingen siffra. Men Novus har alltså mer än 5,7% som säger att de röstade på SD 2010.

Mycket intressant. Om fler minns att de röstat SD 2010 (enligt Novus) kan det indikera att valfusket var utbrett redan då.

Det vore guld att få siffror på hur många procent som säger sig ha röstat SD 2010 enligt Novus.
2014-02-22, 00:31
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Nej det verkar det inte som, däremot verkar det som fler än en skämns för vad de lade sin röst på.
Sen att du tolkar det som något annat är just din och medias tolkning.
Vidare så kan du hitta en alternativ förklaring, dvs. att folk har sympatiserat med SD och haft funderingar att rösta på dem men i sluttampen och tyngda av stundens allvar röstat på vad släkten och vännerna alltid har gjort, dvs inte SD.
När sedan åren går så har man svårt att minnas och vill inte tillstå att man de facto inte röstade på SD som efter valet visade sig vara det minst dåliga alternativet och således säger man att man inte minns.
Den teorin är nog väl så vederhäftig som tramset PK media för fram, SD låg ett par procent högre i fler mätningar men nådde lägre p.g.a. medias intensiva hatkampanj mot partiet.
Idag har den hatkapmanjen börjat tappa kraft och landets problem blir allt tydligare för vakna individer.
Senast redigerad av Svithjod 2014-02-22 kl. 00:34.
2014-02-22, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rasisme
Bradley, fast tvärtom? Vad stödjer det här förutom den här snubbens påstående? Det är hyfsat kontroversiellt att mena att någon skulle vilja sticka ut i anonyma eller offentliga undersökningar. Människan fungerar helt enkelt inte så, därför bradleyeffekten är ett reellt fenomen.

Och vem fan glömmer bort vad man röstade på...?
25% av väljarna, tydligen: http://www.dn.se/valet-2014/var-fjarde-valjare-minns-inte-vad-de-rostade-pa/

Det är ett välkänt fenomen att minnet sviktar i det avseendet. Man har t.ex. sett att när ett parti uppfattas som ett loserparti (typ Centern just nu) så glömmer många magiskt bort att de röstade på dem i förra valet och säger istället att de röstade på t.ex. M som har högre 'status'. Omvänt är det så att om det går väldigt bra för ett parti i mätningarna så är det plötsligt fler som tycker sig minnas att de röstade på det partiet senast. Den sistnämnda grejen torde vara aktuell för SD.
2014-02-22, 07:00
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
25% av väljarna, tydligen: http://www.dn.se/valet-2014/var-fjarde-valjare-minns-inte-vad-de-rostade-pa/

Det är ett välkänt fenomen att minnet sviktar i det avseendet. Man har t.ex. sett att när ett parti uppfattas som ett loserparti (typ Centern just nu) så glömmer många magiskt bort att de röstade på dem i förra valet och säger istället att de röstade på t.ex. M som har högre 'status'. Omvänt är det så att om det går väldigt bra för ett parti i mätningarna så är det plötsligt fler som tycker sig minnas att de röstade på det partiet senast. Den sistnämnda grejen torde vara aktuell för SD.
Det där tror jag inte på innan jag ser en validiserad undersökning som stöder det resonemanget.

Jag tror på valfusk.

Massglömska är mindre sannolikt än utbrett valfusk.
2014-02-22, 11:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
På kommunal nivå kryllar det av nötter i alla partier så det säger inte ett skit om SD generellt.

Jo, det säger allt om SD.
2014-02-22, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipflap
Det där tror jag inte på innan jag ser en validiserad undersökning som stöder det resonemanget.

Jag tror på valfusk.

Håller med , det kan omöjligt vara så många som glömmer var de röstat på. I värsta fall 10% absolut inte mer. Om man inte ens minns vad man röstade på så borde man aldrig få rösta igen för då är man inte tillräckligt insatt.
2014-02-22, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterj76
Jo, det säger allt om SD.

Det visar att Sd-väljare som väljer ett tryggt liv och som vill behålla jobbet prioriterar det framför ett politiskt engagemang på lokal nivå. Långtidsarbetslösa nötter har inte lika mycket att förlora på att bli utpekade som rasistiska, nazistiska, främlingsfientliga, högerextrema, fascistiska och odemokratiska.
Enligt Expressen var det höginkomsttagare som läkare, direktörer och en fysikprofessor som skrev anonymt på Avpixlat, på grund av att de inte vill få sina liv förstörda på grund av sina åsikter. Anta att de flesta av dem röstar på Sd, de anser det ej vara värt konsekvenserna att vara öppna med det.
2014-02-22, 12:04
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av flipflap

Jag tror på valfusk.

Jag resonerade tidigare i tråden kring fenomenet. Från augusti 2013:
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag tror att sverigedemokrater till viss del viktar ned partiet själva.

Det är ett ganska stort steg att lämna de andra partierna för att bli sverigedemokrat. Man tar avstånd från de övriga. Och når man rakryggat svarat på samtliga frågor så kommer den sista. Vilket parti röstade du på i valet 2010?

Lätt att då ännu en gång svara Sverigedemokraterna…
2014-02-22, 12:41
Medlem
thomas24s avatar
Jag fyllde för en stund sedan i en undersökning för Yougov.
Förutom den vanliga frågan vilket parti man skulle rösta på och vilket man röstade på 2010 så fanns frågan om vilka tre frågor som man ansåg viktigast inför valet.
Det fanns ca 10 alternativ och flyktingpolitiken och brottsbekämpning fanns med.
Det fanns även en fråga om man ansåg att det senaste decenniets flyktingpolitik skadat eller gynnat Sverige.
Slutligen var det en del frågor om eu, om medlemskapet skadar eller gynnar Sverige, om man ville att medlemsländerna skall få mer att säga till om på bekostnad av Bryssel samt hur man skulle rösta om det var en folkomröstning om Sverige skulle gå med i eu.
2014-02-22, 15:04
Medlem
Dreamstates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thomas24
Jag fyllde för en stund sedan i en undersökning för Yougov.
Förutom den vanliga frågan vilket parti man skulle rösta på och vilket man röstade på 2010 så fanns frågan om vilka tre frågor som man ansåg viktigast inför valet.
Det fanns ca 10 alternativ och flyktingpolitiken och brottsbekämpning fanns med.
Det fanns även en fråga om man ansåg att det senaste decenniets flyktingpolitik skadat eller gynnat Sverige.
Slutligen var det en del frågor om eu, om medlemskapet skadar eller gynnar Sverige, om man ville att medlemsländerna skall få mer att säga till om på bekostnad av Bryssel samt hur man skulle rösta om det var en folkomröstning om Sverige skulle gå med i eu.

Den undersökning är alltså 100% gjord för att ge bättre än insikt i hur populära SD är och vilka individuella delar av politiken som lockar vilken % av stödet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in