Citat:
Ursprungligen postat av
vasadueller
Ok, jag vill komma till grunden med det här nu.
Någon som kan upplysa om VARFÖR Sverige har antagit nuvarande behandlingsrutiner? Varför skippades Testoviron, och ersattes med Nebido? Varför har man bestämt att det skall injiceras hela 4 ml var 10-14 vecka, i stället för mindre doser vid tätare intervaller?
Jag får en känsla av att det mer rör sig om att spara pengar (färre besök hos VS för injektioner etc.), och/eller påverkan/påtryckningar (korruption) från läkemedelsföretag (Bayer).
Finns det någon som helts försvarbar medicinsk anledning för att låta patienter pendla mellan överskott/underskott hela tiden? Mina egna (högst begränsade) studier av vetenskapliga publikationer indikerar att sådana fluktuationer är direkt skadliga, och kan ge upphov till diverse sekundära hälsoproblem (protstatacancer, urologiska problem, hjärt-kärlsjukdomar etc.), än både konstant brist och konstant överskott (undantaget extremer).
Var kan man "anmäla" missförhållanden inom rådande behandlingsrutiner? Var kan man som medborgare vända sig för att få förklaringar, eller kräva att ämnet tas upp för diskussion? Måste man gå via massmedia, eller har man som privatperson rätt till någon form av inflytande? Jag frågar, eftersom jag upplever att vägen via vårdapparaten/läkare är oframkomlig. Dessutom så är jag inte enbart intresserad av att lösa mina egna problem, utan vill gärna bidra till att hjälpa andra i samma situation.
Jag har för övrigt erfarenhet av att faktiskt kunna åstadkomma saker, de få gånger jag verkligen engagerar mig i något. Om man biter sig fast i en sak, såsom en rabiessmittad hund, och vägrar släppa taget, så går det faktiska att åstadkomma något. Jag överväger helt seriöst att göra detta till en mission under de närmaste 5 åren av mitt liv. Då jag inte har något annat som jag brinner för, utöver livets vanliga gång.
Punkt ett för mig är att försöka förstå VARFÖR det fungerar som det gör idag. Vilka faktorer ligger bakom, att vi har en så pass annorlunda behandling, än t ex USA?
Min tanke är, att om jag dels kan bygga ett vattentätt vetenskapligt case, och dessutom ha information/bevis för eventuell korruption och andra ljusskygga/tveksamma bakomliggande orsaker i bakfickan, så skulle jag åtminstone kunna få upp frågan på dagordningen.
All hjälp och fakta mottages tacksamt.
Jag
Jag är inne på samma spår som dig men vet heller inte vart man ska vända sig
Om vi alla ringde och påtalade detta hos Läkemedelsverket kanske kan vara en början.
Teoretisk sett borde man kunna få mindre doser tätare för att slippa bergochdalbanan, det har en sköterska på andrologen på KS sagt till mig.