Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Det har lett till att vi idag har ett extremt dåligt utbud av förstahandskontrakt på hyresrätter i Stockholmsområdet, oavsett vad man är beredd att betala.
...
Men återigen, till och med dessa lägenheter finns knappt att få tag på. Kan du ens hitta några exempel på sådana idag? Jag vet att de dyker upp ibland, men det brukar vara lång kö till dem.
...
Utbudet av billigare lägenheter med motsvarande sämre standard och läge är ännu värre. Finns de överhuvudtaget att få tag på utan kötid, kontakter, eller svarta pengar?
...
På samma sätt visar dina exempel ingenting om problemen med utbudet av förstahandskontrakt för hyresrätter i Stockholmsområdet.
...
Inget av dessa alternativen visar att vi inte har problem med utbudet av förstahandskontrakt.
Jag förstår inte riktigt varför du skriver så till mig.
Å ena sidan verkar du acceptera det jag skriver om att prisregleringen gör att ett förstahandskontrakt får ett värde, och det gör att det blir kö till sådana.
I nästa sekund verkar du glömma det och klagar på mig för att det inte finns förstahandskontrakt att få på dagen.
Tar staten bort prisregleringen kommer du att kunna få dig ett förstahandskontrakt på dagen.
(Vill du köpa en villa eller bostadsrätt nära Kista kan du gå på visning och skriva kontrakt dagen efter. Utan prisreglering skulle det bli snarlikt för HR).
Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
I Östtyskland hade man ett extremt dåligt utbud av bilar. Det var många års kö till Trabanten, oavsett hur mycket man kunde betala. Det var alltså kötid, kontakter, eller svarta pengar som gällde för de östtyskar som ville köpa en bil.
Trots detta fanns det massor av östtyskar som hade lyckats skaffa sig en Trabant i Östtyskland. Det bevisar ingenting om att det inte fanns ett problem där.
Prisregleringen (+ mycket annan styrning av överheten) visar just att det blev ett problem att få sig en urkass bil. Men det är nog en annan diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Precis: "HyraLya.se har varit aktiva sedan 2003 och är en plats för dig som söker boende i andrahand."
Man kan hyra i andra hand, och man kan bo på hotell.
Andra hand är inte lika hårt prisreglerat, och då finns ett utbud. Det skulle finnas ett utbud även om det var hårt reglerat. Detta för att att förstahandskontrakt har ett värde då det medger boende till reducerat pris.
Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Man kan vända på steken. Vad krävs enligt dig för att man ska kunna säga att ett land har ett "extremt dåligt utbud av HR"?
UTBUDET av förstahandskontrakt är väl närmast obefintligt.
Men skulle det bli tillåtet att handla med förstahandskontrakt skulle det helt plötsligt bli ett mycket större utbud. När HR blir marknadsprissatta finns ingen anledning att hålla på ett kontrakt. Det har inget speciellt värde längre.
Just prisregleringen gör tillgången närmast obefintlig. Det är så många som vill komma över underprissatta varor och tjänster.
Skulle någon hyra ut en Ferrari för 1000 SEK i månaden skulle det bli en lång kö för det. (För att åter igen släpa in den hatade Ferrarin. Men det har ett visst pedagogiskt värde trots allt). Tittar man på den kön skulle man då kunna dra den naiva slutsatsen att det är brist på Ferraribilar.
Troligen har vi en snedfördelning mellan HR och BR där folket troligen skulle efterfråga mer HR om marknaden inte var reglerad. Men tyvärr har just regleringen gjort att HR omvandlats till BR. Både privata och allmännyttan har gjort det. Skälet är mycket enkelt. En hyresfastighet har inte högre pris än vad direktavkastningen ger. Men en BR-fastighet kan prissättas högre.