Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Tar man brt prisregleringen kommer din amris att hitta hyresrätter. [...] Men eftersom vi har prisreglering så får vi köbildning. [...] Och prisregleringen har lett till att vi har relativt få HR. Vilket jag tycker är djupt olyckligt. Det leder just till att det blir lite underskott på HR.
Och med prisregleringen kan privata inte riktigt gå runt med att nyproducera HR.
Så långt håller jag med dig om orsakerna till dagens situation.
Det har lett till att vi idag har ett extremt dåligt utbud av förstahandskontrakt på hyresrätter i Stockholmsområdet, oavsett vad man är beredd att betala.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Jag uppfattar det lite som du knorrar över ohemula priser. Men vad jag kan se så hamnar iaf allmännyttans nyproducerade HR runt 11-12KSEK. Så billigare än så är inte realistiskt. Det ska vara bruksvärde.
Jag håller med om att hyresrätterna måste få kosta så mycket att hyresvärden går med vinst. Det är inte alls orimligt att en nyproducerad större HR med bra standard i hyfsat område kostar >10k.
Men återigen, till och med dessa lägenheter finns knappt att få tag på. Kan du ens hitta några exempel på sådana idag? Jag vet att de dyker upp ibland, men det brukar vara lång kö till dem. När det mot förmodan inte blir jättekö så har det ett nyhetsvärde (
exempel).
Utbudet av billigare lägenheter med motsvarande sämre standard och läge är ännu värre. Finns de överhuvudtaget att få tag på utan kötid, kontakter, eller svarta pengar? Och här pratar vi inte om att folk ska bo subventionerat. Det är inte orimligt att en liten och sunkig lägenhet ska vara billigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Och hur många åkte till ÖstTyskland och köpte en Trabant? Om du funderar en stund på det så inser du kanske att det du skrev inte var speciellt relevant.
I Östtyskland hade man ett extremt dåligt utbud av bilar. Det var många års kö till Trabanten, oavsett hur mycket man kunde betala. Det var alltså kötid, kontakter, eller svarta pengar som gällde för de östtyskar som ville köpa en bil.
Trots detta fanns det massor av östtyskar som hade lyckats skaffa sig en Trabant i Östtyskland. Det bevisar ingenting om att det inte fanns ett problem där.
På samma sätt visar dina exempel ingenting om problemen med utbudet av förstahandskontrakt för hyresrätter i Stockholmsområdet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
http://www.hyralya.se/default.asp
Här kan amrisen få sig en lya omgående.
Dock är de flesta tidsbegränsade. Så amrisen kan bo någonstans medan hin funderar över var hin egentligen vill bo.
Precis: "HyraLya.se har varit aktiva sedan 2003 och är en plats för dig som söker boende i andrahand."
Man kan hyra i andra hand, och man kan bo på hotell. Inget av dessa alternativen visar att vi inte har problem med utbudet av förstahandskontrakt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Då kan det vara knepigare på andra ställen i världen. I Japan vill man att en fysisk Japan ska gå i god för dig. Och på många ställen är man restriktiv mot utlänningar. Såväl Svenskar som amrikanare. Men även på sådana ställen brukar folk till slut lyckas hitta ett boende.
Ja, vi är inte sämst i världen. Men vi ligger långt under genomsnittet. Man kan vända på steken. Vad krävs enligt dig för att man ska kunna säga att ett land har ett "extremt dåligt utbud av HR"?
Sen kan jag iofs till viss del köpa ett resonemang om att man kan ha en extremt dåligt fungerande hyresmarknad utan att det för den sakens skull beror på en fysisk brist på lägenheter. Samma sak kan ju tex uppstå om villamarknaden kraschar, och alla vägrar sälja innan priserna återhämtat sig. Då kan det finnas en jäkla massa villor, men ingen är till salu.