Citat:
Ursprungligen postat av
cyberkalle
Det bästa är dock att helt sonika ignorera trollen som bara försöker infektera trådar.
En fråga till er som har anknytning till Italien vet inte om du har det men hur funkar ni om tex ert inhemska hatlag ställs mot utländskt motstånd får ni då sympatikänslor för det laget och önskar dom lycka till eller önskar ni dom all olycka?
Jag personligen har inga direkta anknytningar till Italien. Men jag kam ändå svara på frågan sett ur mitt perspektiv.
För det första ska det klargöras att "mitt" lag i Italien är Roma, det kan vid det här laget inte ha gått någon obemärkt förbi. Grejen är den att jag dock inte springer runt och kallar mig för supporter till Roma. Snarare är det väl så att jag sympatiserar med dom. Jag ser i princip varje match Roma spelar och blir oerhört glad vid seger, men samtidigt anser jag att det vore en skymf mot grabbarna i Curva Sud om en utomsocknes som jag sprang runt och kallade mig supporter. För att vara supporter anser jag att man måste ha en starkare koppling till laget än vad jag har.
Därav finner jag även någon sorts glädje i om Lazio går bra i europa också. Jag följer väl allt som är Il Calcio primärt, resten är väl sekundärt. Så får mig personligen är det inte svårt att glädjas när andra Italienska lag går bra i Europa.
Sen finns det givetvis dom i tråden med starkare band till Italien och deras klubbar. Ta bara Brille som exempel. Ibland kan man nästan tro att han är en sardisk fåraherde från de sardinska bergen när han berättar om sin njutelse i att smaska i sig Casu Marzu, samtidigt som han får akta ögonen för att inte få en larv i ögat. Dessutom verkar han ha en hel del vänner och bekanta på ön och då blir det helt plötsligt en annan sorts "supporterskap" då hans band till Sardinien och Cagliari är starkare än mina till Rom och Roma.
Kanske blev ett luddigt och lite väl utvecklat svar. Men vad fan. Det får gå ändå.
Sen förstår jag mig inte heller på, ta Marcus Birro som exempel, som jämt ska framhålla sin enorma kärlek till Roma och hur fantastiskt mycket Roma-supporter han är. Samtidigt drar han sig inte för att villigt erkänna att han stått i Lazios curva. Vad hade grabbarna i curva sud tyckt om det? Dom hade förmodligen pissat på honom.
För hur det än är så kommer det alltid att vara dom som ALLTID är på plats oavsett resultat, väder och andra faktorer som är dom riktiga supportrarna. Jämför man sig själv med dom ska man sitta lugnt i båten och hålla käft!