Resultat: .
0%
röster
2014-02-20, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
…
Juventus, Lazio, Fiorentina och Napoli ska alla försvara Italiens färger. Jag kommer främst lägga fokus på Napolis möte borta i Wales mot Swansea. Känns som det kan bli en het tillställning med bra fotbollsmatcher. De andra lagens motståndare i Ludogorets, Tranzonspor och Esbjerg känns inte riktigt lika hett i min värld.
...
Jag såg Swansea då de slog ut Malmö FF ur EL. Ett tekniskt skickligt lag som var överlägset MFF. De imponerade med sitt spel. Men utan Laudrup så inbillar jag mig att magin och därmed hoppet försvunnit. Man kör väl numera med det märkliga konceptet med spelande tränare.

Om Benitez Napoli sumpar detta så ska jag giva dem på moppo.

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Var och såg matchen mellan Malmö och Swansea tillsammans med min son. Swansea behövde inte göra mål och Malmö kunde inte. Största stjärnan var såklart Laudrup. Massor med danskar som tagit sig till ett regnigt Malmö för att se hans lag.

Enligt mig är han tillsammans med Ibra de största spelarna från Skandinavien under någorlunda modern tid. Till skillnad mot Ibra så levde han dock inte riktigt upp till förväntningarna under hans tid i Serie A. Lazio åkte ur Serie A under hans andra år där, och han lyckades inte ta över Platinis roll i Juventus. I Spanien så blev han däremot hyllad, till skillnad mot Ibra.

Och på tal om Swansea och Lazio. Fast ännu en gång precis jävla tvärtom. Så läser jag just nu boken ”Arrividerci Swansea” som handlar om Chinaglia. Har inte kommit längre än till ungdomsåren, så jag får återkomma med en recension. Men han hade svårt att platsa i ungdomslagen. Och Swansea låg i division tre eller fyra då han lämnade den regniga ön för att sedan bli en firad hjälte i Bel Paese, där han bl a ledde Lazio till deras första Scudetto.

Körde en snabb wiki och kan konstatera att segern hemma mot Malmö var Swanseas första seger i europacuperna sedan 1982 då de besegrade Sliema Wanderers från Malta.
...

Måste också ta tillfället i akt och länka till Chinaglias självbiografi.

Citat:
…
Bandiera:
http://www.lazionews.eu/wp-content/uploads/2012/11/STRISCIONE-Curva-Nord-GIORGIO-CHINAGLIA.jpg

Bok:
http://www.ilmessaggero.it/FotoGallery_IMG/HIGH/20130218_12095_chinaglia_sito.jpg
2014-02-20, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Vill gärna ställa en fråga här om det är lugnt.

Gäller fortfarande Tessera del tifoso? Jag är sugen på och åka ner och se Coppa Italia-finalen Viola-Napoli på Olympico och jag skulle gärna sitta i curvan med Violas fans. Kan tillägga att jag har ett italienskt namn och utseende om det spelar någon roll haha.

E:Måste säga att det är väldigt intressant och läsa vad ni skriver här.

Kan inte se att tessera borde påverka dig. Jag kan dock ha fel...

Inte omöjligt att slutsegraren i EL spelar just nu. Tyvärr möts Juventus och Fiorentina i nästa omgång. Båda står starkt rustade att ta hem hela skitet. Fiorentina har dock Coppa Italia att tänka på, medan Juventus nog är hungrigare. Inte minst eftersom finalen spelas på Juventus Stadium.
2014-02-21, 07:11
Medlem
qhz.s avatar
Juventus och Fiorentina gjorde vad som kan förväntas av dom och tog varsin säker seger mot Trabzonspor och Esbjerg. Napoli spelade en usel fotboll, men samtidigt så är ett 0-0-resultat perfekt inför returen då vi kommer få se ett helt annat Napoli i returen på San Paolo.

Vad Lazio däremot sysslade med kan man fundera över. Nu såg jag visserligen inte den matchen då fullt fokus låg på bataljen i Wales. Men vad fan. Nog ska Lazio vinna mot Ludogorets hemma i Rom tio gånger av tio. Nu är man i en knepig situation och det lär knappast bli en enklare match i Bulgarien (eller vad dom nu var ifrån).

Så för att på något sätt knyta ihop säcken efter veckans europaspel kan man konstatera att Milan och Lazio har dom tuffaste uppgifterna framför sig. Napoli bör vinna på hemmaplan. Juventus och Fiorentina ska i praktiken redan vara vidare. Två fina resultat dom fick med sig och i synnerhet Fiorentina.
2014-02-21, 23:21
Medlem
Om inte Juventus - Fiotentina är ett derby, har matchen ett annat smeknamn ändå?
2014-02-22, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
...
Ta bara Brille som exempel. Ibland kan man nästan tro att han är en sardisk fåraherde från de sardinska bergen när han berättar om sin njutelse i att smaska i sig Casu Marzu, samtidigt som han får akta ögonen för att inte få en larv i ögat. Dessutom verkar han ha en hel del vänner och bekanta på ön och då blir det helt plötsligt en annan sorts "supporterskap" då hans band till Sardinien och Cagliari är starkare än mina till Rom och Roma.
...
Jag är fan gjord för att leva på de sardiska bergen. En olivlund, vinrankor för att göra mitt eget vin, samt några får…

De jag främst diskuterar Calcio med är en galen napoletanare i Cagliari, samt två bröder uppe i bergen. Napoletanaren har valt Cagliari utifrån kärleken. Den ena brodern är en VD som flyger mellan London, Tokyo och New York för att skriva kontrakt medan den andra är en fåraherde. Båda har hus i direkt anslutning till familjegården där de äter söndagsmiddag och ser Calcio tillsammans. Patriarken och den äldsta sonen håller på Juventus medan den yngre håller på Milan.

Och ja, det är i samma lilla by som jag lyckats köpa ett fullständigt fallfärdigt månghundraårigt ruckel i centro historico. Den som hjälper mig med allt det praktiska är byns lanthandlare, en vildhjärna till poet och den kommunistiska bibliotekarien. Prästen brukade hjälpa till med internet, men han har nu flyttat…

Patriarken har tillsammans med de andra gubbarna i den lilla byn en tradition att varje år tillbringa en vecka i staden där finalen i CL spelas. Har inte nödvändigtvis biljetter till matchen, men njuter av att vara där…

Poängen är att jag har haft kontakter ganska nära la Curva, men inte längre har det. Jag har varit där och upplevt det. Då Calcio regerade världen. Men det var länge sedan...
2014-02-22, 14:13
Medlem
Åtta av nio tränarbyten i Serie A har varit lyckosamma. Det enda undantaget är Sassuolos Malesani. Cazzo!

http://www.gazzetta.it/Calcio/Serie-A/21-02-2014/seedorf-reja-mihajlovic-esoneri-altri-serie-cambiare-allenatore-funziona-80107641626.shtml

Lopez sitter löst. Tyvärr.
2014-02-22, 16:03
Medlem
Calogeros avatar
David Suazo borde ta över Cagliari!

Lär ju bli åka av åtminstone.

(Ett ganska misslyckat försök till skämt angående David Suazos snabbhet...)
2014-02-22, 16:31
Medlem
Calogeros avatar
Tycker det är intressant att jämföra dagens Roma med det lag som Spalletti skördade framgångar med. Om vi börjar med målvaktsposten;

Alexander Doni
vs.
Morgan De Sanctis

Svårt för mig att säga vem som är bäst här. Elaka belackare vill gärna påpeka Donis såphandskar, men man skall inte glömma bort hur fantastisk hög nivå brassen faktiskt kunde hålla. Vem minns inte hans fantastiska matcher mot Lyon i Champions League? Jag undrar om vi någonsin kommer få se en målvakt som kan stå för lika imponerande TV-räddningar som Doni gjorde. De Sanctis å andra sidan är raka motsatsen. Knappast en spektakulär spelare, men han inger ett lugn och förtroende som jag personligen aldrig tidigare sett en målvakt göra i Romatröjan. Rent logiskt så borde ju De Sanctis vara att föredra, men Doni var en favorit så det här blir ett oavgjort.

Backlinjen

Panucci-Mexés-Chivu-Tonetto

vs.

Maicon-Benatia-Castán-Dodô

Här vinner Rudis försvarare, ganska överlägset skulle jag vilja säga. Enda svårigheten att bedöma är högerbacken där Panucci för alltid kommer vara en av mina absoluta favoritspelare. Maicon har å andra sidan stått för en jävligt imponerande höst, och när han är som bäst är det kanske världens bästa ytterback vi har till höger. Dagens mittbackar är helt överlägsna det lite halvknäppa, om än charmiga, mittbacksparet Mexés-Chivu. Dodô är egentligen inte så mycket bättre än vad Tonetto var, men brassen är fortfarande ung och har väldigt stor potential att utvecklas.

Mittfält

Alberto Aquilani/David Pizarro-Daniele De Rossi

vs.

Kevin Strootman-Miralem Pjanic-Daniele De Rossi

Här vinner Rudi Garcia med hästlängder. Inget ont om dåtidens duo som verkligen kunde vara vacker att skåda, men det mittfältet man ställer upp med idag kan komma att bli det bästa i klubbens historia. Punkt slut.

Offensiv

Amantino Mancini-Simone Perrotta-Rodrigo Taddei och Francesco Totti

vs.

Gervinho-Totti-Florenzi

Här måste jag ändå säga att Spallettis konstellation kändes vassare. Gervinho i all ära, men ställ honom mot en Amantino Mancini i toppform och han har inte ett skvatt att hämta. Hur tragisk människa Mancini än är. Även Taddei höll väldigt jämn nivå vid den här tiden medan Perrotta och Florenzi känns väldigt jämnvärdiga. Hur fantastisk Totti än har varit den här säsongen var han en vassare spelare för 7 år sedan.

Summa summarum: Två mycket härliga Romalag, men jag skulle vilja säga att Rudi Garcia drar det längsta strået. Han känns dessutom som en bättre tränare än Spalletti som bara hade en uppställning i sitt anteckningsblock. Ja, det stämmer att det var han som uppfann det fantastiska 4-2-3-1 systemet, men det blev också hans fall. Under hans sista tid i Roma satt jag bara och väntade på att han skulle få kicken, det var fan hemskt att se hur sönderläst systemet hade blivit. Garcia å andra sidan har visat sig vara kapabel till förändringar och anpassar snarare laget efter motståndarna.

Forza Roma!
2014-02-22, 21:04
Medlem
Citat:
Åtta av nio tränarbyten i Serie A har varit lyckosamma. Det enda undantaget är Sassuolos Malesani. Cazzo!

http://www.gazzetta.it/Calcio/Serie-A/21-02-2014/seedorf-reja-mihajlovic-esoneri-altri-serie-cambiare-allenatore-funziona-80107641626.shtml
...
Pescara har sparkat Marino. Har ryktats ett tag om att Zeman ska komma tillbaka och frälsa laget. Men jag vet inte…
2014-02-23, 08:18
Medlem
Nebulins avatar
Citat:
Pescara har sparkat Marino. Har ryktats ett tag om att Zeman ska komma tillbaka och frälsa laget. Men jag vet inte…

På tal om Zeman.. Vad gör han just nu? Wikipedia förtäljer ingenting, åtminstone inte den engelskspråkiga. Hade varit fantastiskt om han tog över Pescara och tog upp dem i Serie A igen.
2014-02-23, 10:14
Medlem
Villons avatar
Citat:
Lopez sitter löst. Tyvärr.
Det känns som att det mesta kring Cagliari är rejält löst för närvarande och kan sjunka ner i de där strandängarna när som helst.
2014-02-23, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calogero
David Suazo borde ta över Cagliari!

Lär ju bli åka av åtminstone.

(Ett ganska misslyckat försök till skämt angående David Suazos snabbhet...)
Cagliari är fan som ett dåligt skämt…

Går rykten om att det var Conti & co som ”räddade” Lopez. Men det krävs ett smärre mirakel.

Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Det känns som att det mesta kring Cagliari är rejält löst för närvarande och kan sjunka ner i de där strandängarna när som helst.
Sic.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in