2014-02-17, 23:05
Medlem
Scallions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
Barleywine är min favoritstil. Det är ganska nytt med stilguider, traditionellt så var definitionen "bryggerites maltigaste öl". Grovt görenklat så har du tre grundtyper (som givetvis flätar in i varandra) (nu tar jag inte enligt SHBF's stilguide)

* Traditionell Engelsk stil på 6-8% - Trevlig med fokus på malt. Kallas även vintage ale etc.

* Tokhumlad Amerikansk stil, runt 9-14% - Steget efter dubelipa. Mina favoriter är Sierra Nevada - Bigfoot och Great Divide - Old Ruffian. Bittersöt humlejuice när den är ung.

* Modern Barelywine, runt 9-14% - Mer balanserad smak än den tokhumlade, hantverksbryggeriet Baronen 2008 är min favorit i genren.

Är man ovan vid stilen rekommenderas lite svettig västerbottenost eller kanske Wasa Sport knäckebröd (rågsmaken möter upp det överhumlade söta ölet till en underbar batalj på smaklökarna). I övrigt fungerar alla typer väldigt bra med kraftig(!) mat, den engelska stilen funkar även utmärkt till efterrätter.
Alla tillochmed de tokhumlade vinner på lagring, 1-3år (mer är oftast inte fel men det mesta har hänt). Det tokhumlade tappar humlearomer första halvåret vilket kompenseras av knäcktoner etc från ett år och uppåt.

Intressant! Barley wine är definitivt en stil jag ska kolla upp mer. Kul att det pratas en del om stilen i tråden efter att jag tog upp att jag druckit en sådan.
Citera
2014-02-18, 00:38
Medlem
lugna ner digs avatar
Barley wine är helt klart det godaste inom öl, enligt mig. Älskar blåmögel till, gärna stilton. Paté är gott till också. Både klassisk bw med fokus på malt och nyare dunderhumlade sorter. Är även svag för andra starka och söta drycker som rom, portvin och andra dessertvin..
Citera
2014-02-18, 07:37
Medlem
brutefishs avatar
nah. favorit för mig är div. surisar; lambics, gueuze etc etc, sedan följt av imperial porters/stouts.
Citera
2014-02-18, 14:21
Medlem
Heureuxs avatar
Min favorit är en Corona med en limebit.
Citera
2014-02-18, 14:28
Medlem
Vad ska man dricka ikväll till fotbollen? I kylskåpet står en Ugly Duck Vanilla Coffee samt en Omnipollo Hypnopompa (stavning?).
Citera
2014-02-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Vad ska man dricka ikväll till fotbollen? I kylskåpet står en Ugly Duck Vanilla Coffee samt en Omnipollo Hypnopompa (stavning?).

Ugly Duck, både vanilj och kaffe lagras dåligt i stouts så det är inget att spara.
Citera
2014-02-18, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Ugly Duck, både vanilj och kaffe lagras dåligt i stouts så det är inget att spara.

Den andra ryker till matcherna imorgon så det var mer vilken man är mest sugen på ikväll
Citera
2014-02-18, 15:10
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Den andra ryker till matcherna imorgon så det var mer vilken man är mest sugen på ikväll

Säger också Ugly Duck, mest för att jag vill veta hur den är. Så skriv gärna lite om den senare!
Citera
2014-02-18, 15:54
Medlem
Citat:

Hur ska vi kunna veta vad du är mest sugen på?
Citera
2014-02-18, 17:59
Medlem
Cineastens avatar
Testade ett nytt trappistöl från Engelszell igår - Gregorius. Den var fin.
Citera
2014-02-18, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Säger också Ugly Duck, mest för att jag vill veta hur den är. Så skriv gärna lite om den senare!

Håller med! Nu var det i för sig ett tag sen jag drack den men kommer ihåg att jag hade höga förhoppningar men att den i slutändan inte alls levde upp till mina förväntningar. Nu har jag väl inte så bra på att urskilja smaker men jag missade helt vaniljen. Tyckte faktiskt inte den var någon höjdare men klart drickbar.

Jag har en fundering till er ölexperter. Jag har inte varit så mycket för att lagra öl men nu börjar hyllan fyllas upp med rätt starka stouts osv i stora flaskor som nu har stått där ett tag. Hur gör ni med era tunga stora öl? Biter ni ihop och häller i er hela själv eller delar ni? För det går väl inte sätta på en kork och fortsätta en annan dag?

Nu blir det en Arctic Sunstone till fotbollen!
Citera
2014-02-18, 19:41
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:

Kör på omnipollon, den är inget märkvärdig så till fotboll passar den utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in