2014-02-18, 08:11
Medlem
Rocket-Queens avatar
Ett konceptalbum är ett album där musiken och låtarna har ett sammanhängande tema, antingen musikaliskt eller genom en genomgående berättelse.

Tänkte att vi kunde diskutera konceptalbum lite. Vad tycker ni om konceptalbum? Vilka konceptalbum är era favoriter?

Personligen är jag en albumperson oavsett musikgenre. Jag gillar när album är bra genomgående och det känns som att konceptalbum oftast lyckas med detta om de är bra i grunden. Ibland kan man förbise låtar som annars hade känts onödiga eller dåliga och istället se albumet som en helhet. Ett exempel för mig är t.ex. On the Run på Pink Floyds The Dark Side of the Moon. Låten i sig tycker jag inte om, men The Dark Side of the Moon är ett sånt album som jag ser som ett verk, och det verket i sig är så pass bra att On the Run inte förstör albumets storhet.

Konceptalbum finns inom de flesta genrer, i vissa mer (progressiv rock, jazz) och i vissa mindre (country), men här diskuterar vi alla genrer! Andra saker som är intressanta är vad folk anser vara konceptalbum och vad som är gränsfall.

Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band av The Beatles räknas ofta som rockens första konceptalbum, men är det verkligen det? Det enda temat jag märker av är i tre låtar. Lennon har själv sagt att låtarna inte har någonting att göra med Sgt. Pepper's-konceptet.
Citera
2014-02-18, 12:05
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket-Queen
Konceptalbum finns inom de flesta genrer, i vissa mer (progressiv rock, jazz) och i vissa mindre (country) ...
Jo, de finns onekligen i en mängd olika genrer. Kan nämna några svenska konceptalbum från artister/band som annars inte har så värst mycket gemensamt:
Cornelis Vreeswijk - Felicias svenska suite
Lena Philipsson - A Woman's Gotta Do What a Woman's Gotta Do
Opeth - My Arms, Your Hearse
Doktor Kosmos - Evas story
Det är inte så svårt att hitta konceptalbum i countrygenren. Johnny Cash spelade in rätt många sådana, och Willie Nelson, Nitty Gritty Dirt Band och Kenny Rogers har också konceptalbum i sina diskografi.

Några egna favoriter bland konceptalbumen:
The Residents - Eskimo
Magma - Mekanīk Destruktīw Kommandöh
Serge Gainsbourg - Histoire de Melody Nelson
Eskimoskivan är så pass suggererande att jag kan sitta och småhuttra till den även om jag lyssnar till den en varm sommardag. Helt underbar! Mekanīk Destruktīw Kommandöh är en av de bästa skivor som någonsin gjorts, även om jag inte direkt är förtjust i Magmas mytologi kring planeten Kobaīa. Histoire de Melody Nelson var bland det sista riktigt bra skivorna som Gainsbourg gjorde, och hans mest genomarbetade.
Senast redigerad av schizophrenia 2014-02-18 kl. 12:30.
Citera
2014-02-18, 12:27
Medlem
(FB) Vill ha tips på bra konceptalbum!
(FB) Bästa konceptalbumen
(FB) världens bästa konceptskiva?
(FB) Är album-konceptet utdöende?
Citera
2014-02-18, 14:58
Avslutad
Det kanske också vara värt att ta upp till diskussion angående själva definitionen av ett konceptalbum, i varje fall problematisera den redan anlagda definitionen av begreppet såsom summerat i trådstarten. Vad ingår egentligen i begreppet? Är det endast album där det genomgående temat för samtliga spår rör exempelvis en viss person som avses? Eller fungerar den vidare definitionen av begreppet där varje spår på albumet har samma soundmässiga klang? För att ta ett exempel tänker jag på en skiva som The Infamous av Mobb Deep där varje spårs textmässiga tematik är livet i amerikanska ghetton, och själva musiken är väl överensstämmande med varandra spåren emellan, men krävs det inte något mer? Mig veterligen har skivan aldrig benämnts som ett konceptalbum men med en vidare definition av begreppet skulle det helt klart kunna kvala in inom dess ramar. Klart är att skivan inte har samma tydliga koncept som det uttalade konceptet - i varje fall det som Paul ville få det till - som Sgt. Pepper's har. Eller är jag onödigt teoretiserande nu kanske? Kanske jag t.om. problematiserar utan grund?
Citera
2014-02-18, 15:58
Medlem
beefdingleberrys avatar
Jag har inte riktigt förstått mig på själva idéen, typ en historia kan berättas på så många andra bättre sätt än via ett album. Den blir egentligen helt ointressant, men visst när någon väl lyckas så har man gjort ett mästerverk.

Det absolut bästa från 60-talet, och enligt mig ett av de bättre albumen någonsin, är Pretty Things S.F. Sorrow

http://www.youtube.com/watch?v=JjKy7kiuNn4

Vi får under 40 minuter uppleva Sebastian F. Sorrows födsel, liv och död, men som sagt, helt jävla ointressant. Lyssna istället på perfektionen av mjuk psychpop, freakbeat när den är som allra bäst och här är inte ens the Beatles i närheten. Jag skulle vidare nog kunna påstå att till och med the Kinks gjorde ett bättre konceptalbum än Sgt. Pepper med sitt Village Green.

http://www.youtube.com/watch?v=vG5HOA-vZkQ
Citera
2014-02-22, 01:28
Medlem
Rush senaste platta Clockwork Angels är ett konceptalbum.

http://www.youtube.com/watch?v=p2aKhyR4Rgw

Riktigt bra! Lyssna på den.

Airees.
Citera
2014-02-24, 11:43
Medlem
Geomeisters avatar
Alice Cooper, The Coop, har väl en och annat konceptalbum. Klassikern är däremot "Welcome to My Nightmare" från 1975.

Huvudnumrena från skivan är, enligt mig: Titelspåret, Only Women Bleed och Steven. Ett riktigt underhållande album genomgående med stor variatation på övriga låtarna.

Remember The Coop, Huh?
Citera
2014-02-24, 14:27
Medlem
Marquesos avatar
"Wildlife" av La Dispute är det första jag kommer att tänka på. De flesta låtarna där, om inte alla, har fokus på tragedier, sorg och ilska. Dessutom är låtarna som berättelser, sett ur författarens ögon, vilket bidrar med ännu mer känslor kring texterna.

Sjukt bra album för övrigt!
Citera
2014-02-26, 22:28
Medlem
Dr Avalanches avatar
Qüeensr˙ches "Operation Mindcrime" såklart, hands down världens bästa konceptalbum. Snacka om att göra full pott; Låtarna. Texterna. Storyn.
Citera
2014-03-01, 20:58
Medlem
fintnirs avatar
Frank Sinatras In the Wee Small Hours från 1955 tänker jag direkt på när jag hör konceptalbum.
Citera
2014-03-01, 22:40
Medlem
masterboys avatar
kan bara hålla med ovanstående. Operation mindcrime är ett strålande album. Tyvärr kunde inte bandet det vila i frid utan gjorde en Operation mindcrime 2 som är ett album som alla borde hålla sig långt från. Så om ni läser detta sök inte, lyssna inte på mindcrime 2:an.
Citera
2014-03-02, 00:02
Medlem
Misplaced Childhood med bandet Marillion är ett annat bra konceptalbum.

Airees.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in