2013-05-19, 20:54
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Konceptet album: Ett dussin låtar med liknande sound, ibland ett genomgående tema, en omslagsbild, en titel samt ett häfte med lite info. Anledningen till att det blivit så är ju att gårdagens medium endast rymde en viss speltid, samt att skiten var ju tvungen att förpackas på något sätt. Men nu, när musik släpps digitalt, utan ett fysiskt medium, kommer då hela detta koncept att utraderas?
Citera
2013-05-19, 21:07
Medlem
olasvenssons avatar
Troligtvis kommer detta koncept att minska.
Citera
2013-05-19, 21:12
Medlem
Kaustis avatar
Har inte sett några tendenser alls på att det ska vara på utdöende. För att artisterna ska kunna åka på konsert krävs nåt mer än en ny låt var femte vecka och ett album är ett bra sätt att få fansen att gå på konserterna. Så nej, jag har svårt att se att det ska dö ut inom kort. Vad ska ersätta det i så fall?
Citera
2013-05-19, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Konceptet album: Ett dussin låtar med liknande sound, ibland ett genomgående tema, en omslagsbild, en titel samt ett häfte med lite info. Anledningen till att det blivit så är ju att gårdagens medium endast rymde en viss speltid, samt att skiten var ju tvungen att förpackas på något sätt. Men nu, när musik släpps digitalt, utan ett fysiskt medium, kommer då hela detta koncept att utraderas?

Det är album som gäller åtminstonne för rockare. Häftena och bilderna har försvunnit kanske men konceptet med album dör inte för t ex hårdrockare. Där är det album som gäller, en helhet. Det är klart att popen genom tiderna har kört med hits som t ex för Beatles och New Kids on the Block men för band som AC/DC, Pink Floyd, Led Zeppelin mm är det helheten som gäller. De sket i att sälja ut sig för trallvänliga singlar utan satsade på musik med djupare innebörd.
Citera
2013-05-19, 21:46
Medlem
Bobbo Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDick
Det är album som gäller åtminstonne för rockare. Häftena och bilderna har försvunnit kanske men konceptet med album dör inte för t ex hårdrockare. Där är det album som gäller, en helhet. Det är klart att popen genom tiderna har kört med hits som t ex för Beatles och New Kids on the Block men för band som AC/DC, Pink Floyd, Led Zeppelin mm är det helheten som gäller. De sket i att sälja ut sig för trallvänliga singlar utan satsade på musik med djupare innebörd.
Du menar att det var album som gällde...? Du nämner ju endast gamla band. Jag pratar om framtidens band. Vad är syftet med att vänta med ett släpp tills du har spelat in 12 låtar, varför inte släppa låtarna efterhand som de blir färdiga? Eller varför inte släppa 30 låtar på en gång? Som jag sa, det rådande album-konceptet är ju skapat enkom pga av mediets begränsningar, men nu råder ju inte dessa längre.
Citera
2013-05-19, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbo Viking
Du menar att det var album som gällde...? Du nämner ju endast gamla band. Jag pratar om framtidens band. Vad är syftet med att vänta med ett släpp tills du har spelat in 12 låtar, varför inte släppa låtarna efterhand som de blir färdiga? Eller varför inte släppa 30 låtar på en gång? Som jag sa, det rådande album-konceptet är ju skapat enkom pga av mediets begränsningar, men nu råder ju inte dessa längre.

Ja man kan ju alltid problematisera albumkonceptet... Men personligen är jag mer åt koncepthållet, en grupp har en stil och låtarna är satta i ett sammanhang. Har aldrig varit inne på "hitmusik", utan varit mer för albumband. Om det skulle vara 30 nummer i följd så kan det fungera.
Citera
2013-05-21, 17:59
Medlem
Struisvogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Har inte sett några tendenser alls på att det ska vara på utdöende. För att artisterna ska kunna åka på konsert krävs nåt mer än en ny låt var femte vecka och ett album är ett bra sätt att få fansen att gå på konserterna. Så nej, jag har svårt att se att det ska dö ut inom kort. Vad ska ersätta det i så fall?

Jag tycker du ska ta och titta på EDM scenen där artisterna oftast inte släpper album. De är ute och spelar sin musik året om och släpper låtar på löpande band. Detta gör det hela väldigt intressant, enligt mig.

EDM scenen är ju helt klart annorlunda än t.ex rock scenen men jag tror att de har mycket att lära och hämta från EDM scenen.

Nu finns det ju inte riktigt något utrymme för EDM scenen i Sverige men om ni tittar på övriga Europa och även andra platser på jorden så lyssnar oerhört många människor idag på elektronisk musik och på så sätt kommer även folk på spelningar.

Tänk er själva om banden var ute på turné mer och under dessa turer så spelade de mer än sin senaste platta, som ändå ingen har börjat gilla på riktigt ännu...
Citera
2013-05-21, 20:15
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Hoppas jag verkligen inte.

Rena konceptalbum har kanske aldrig varit min grej men jag gillar album skarpt med en tydlig linje och en sfär av koncept. Det använder jag mig själv av i mitt skrivande
Citera
2013-05-21, 21:51
Medlem
BilboBus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Struisvogel
Jag tycker du ska ta och titta på EDM scenen där artisterna oftast inte släpper album. De är ute och spelar sin musik året om och släpper låtar på löpande band. Detta gör det hela väldigt intressant, enligt mig.

EDM scenen är ju helt klart annorlunda än t.ex rock scenen men jag tror att de har mycket att lära och hämta från EDM scenen.

Nu finns det ju inte riktigt något utrymme för EDM scenen i Sverige men om ni tittar på övriga Europa och även andra platser på jorden så lyssnar oerhört många människor idag på elektronisk musik och på så sätt kommer även folk på spelningar.

Tänk er själva om banden var ute på turné mer och under dessa turer så spelade de mer än sin senaste platta, som ändå ingen har börjat gilla på riktigt ännu...

De släpper ju ändå album, men väldigt mycket mer sällan

Jag tycker konceptet är bra, det enda negativa är att det kan vara svårt att "hitta" låter tycker jag. Då det finns så brutalt många och olika versioner :P
Citera
2013-05-22, 20:16
Medlem
Bret-Harts avatar
Det är ju kul med album det är ju helheten,kommer aldrig sluta köpa album men hur vanligt är det egentligen att band och artister bara släpper låtar? Varför skulle man sluta med ett koncept bara för att det inte behövs längre?
Citera
2013-05-23, 19:02
Medlem
Struisvogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BilboBu
De släpper ju ändå album, men väldigt mycket mer sällan

Jag tycker konceptet är bra, det enda negativa är att det kan vara svårt att "hitta" låter tycker jag. Då det finns så brutalt många och olika versioner :P

Vissa släpper album, med blandade restultat tyvärr. Ett bra album släpp är minilogues senaste platta.

Hitta låtar är inte det lättaste, ett tips är att skapa ett konto på beatport och följa de artister man gillar, då kan man se när de släppt nytt eller ngn gjort en remix på deras låt.
Citera
2013-05-24, 00:04
Medlem
Northwest-Passages avatar
Det hoppas jag verkligen inte. Det beror givetvis på vilken genre man nu talar om, men jag tycker inte att det verkar som att det går åt det hållet heller? Allt snack om det som var för ett par år sedan kändes betydligt överdrivet, inte verkar det finnas så många artister att tala om som enbart släpper enskilda låtar då och då? Men ja, så är det kanske bara inom de genrer som jag uppskattar så det finns säkert en massa undantag.

Jag älskar i alla fall albumformatet, det går att göra så mycket mer med musiken i ett mer expansivt format. Jag gillar en röd tråd, och att det ska finnas något mer än en treminuterslåt att bita i, vilket ett album onekligen möjliggör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in