2006-05-07, 12:53
Bannlyst
Det slog mig att jag inte startat nån ny tråd på ett djävla tag nu och med tanke på att Ziggy Stardust snurrar i skivspelaren i skrivande stund så slog det mig: Vad detta forum saknar är en tråd om konceptalbum!

Nu kommer det antagligen spåra ur åt både höger och vänster med tanke på att definitionen är djävulskt vag på vad som är ett konceptalbum. Det kommer säkert dyka upp intressanta argument om det men som jag ser det så krävs ett bakomliggande grundtema genom samtliga låtar, antingen textmässigt (vanligast) eller musikaliskt.

Som ett exempel: "Sgt. Pepper" är inget konceptalbum t.ex. även om idén fanns där från början, för det är bara de två första låtarna samt reprisen på slutet som utgör konceptet. Resten av låtarna är frikopplade. Icke att förglömma dock att det antagligen var denna platta som inspirerade proggråttor till att ohämmat utöka sina teman till en eller flera plattlängder.

Rush's "2112" är inte heller någon konceptplatta. Låten är en konceptlåt, helt klart, men andra halvan av albumet består återigen av frikopplade låtar.

Well, låtom oss nu lista de bästa konceptplattorna genom tiderna. Let me start:

Pink Floyd - The wall Inte så mycket för musiken som för den fantastiska historien.

Jethro Tull - Thick as a brick Mer av en konceptlåt men då den sträcker sig över hela plattans längd så anser jag den kvala in här, speciellt som konceptet även går igen i tidningsomslaget.

Genesis - The lamb lies down on Broadway Fantastisk musik helt enkelt. Har inte hunnit sätta mig in i själva historien än dock.

The Who - Quadrophenia Slår "Tommy" på fingrarna både musikaliskt och textmässigt. Riktigt bra historia vilken även skulle visa sig gångbar på vita duken.

Så, då fyller ni på med flera här!
Citera
2006-05-07, 18:52
Medlem
WoWbaggers avatar
The Gerogerigegege - Showa
Citera
2006-05-07, 19:09
Medlem
rashbans avatar
Även om du redan nämnt dem så måste jag hålla med om The Who's Quadrophenia och (naturligtvis) Ziggy Stardust. Väldigt bra skivor. Dessutom är jag lite svag för Pink Floyd - Animals, som väl måste räknas som ett konceptalbum.
Citera
2006-05-07, 19:17
Medlem
von Schmerzs avatar
Queensr˙che - Operation Mindcrime är riktigt bra, både musikaliskt och text-/innehållsmässigt! Nu har det dessutom kommit en uppföljare, fast den har jag inte hunnit lyssna på än.

Innan någon annan kommer på idén, Helloweens tre Keeper-plattor är inga konceptalbum, det är bara någon enstaka låt per platta som hör till själv storyn.
Citera
2006-05-08, 01:22
Bannlyst
Alice Cooper - From the inside
Jehtro Tull - A passion play
Camel - The snow goose
Citera
2006-05-08, 11:25
Medlem
Johnny Blades avatar
En skiva som jag genast kommer att tänka på är KISS - Music from "The Elder"! Det är en riktigt bra platta faktiskt, även om den självklart skiljer sig rätt mycket från deras övriga material.

Sen vet jag inte riktigt om Captain Beyond's självbetitlade debut räknas som ett konceptalbum, men det tycker jag nog att det borde göra, med tanke på att så gott som alla låtar "går in" i varandra. Och det är ju för övrigt en av tidernas bästa skivor rent generellt tycker jag, så det håller jag som det bästa konceptalbumet!
Citera
2006-05-08, 11:33
Medlem
dIRe_s avatar
Mest för musikens skull, även om den förstnämnda i synnerhet har en bra story.

Nine inch Nails - The Downward Spiral
Opeth - My Arms, Your Hearse
Opeth - Still Life
Iron Maiden - Seventh Son of a Seventh Son
Citera
2006-05-08, 20:21
Medlem
KSEs avatar
Mastodon - Leviathan och Remission,
Jävligt bra skit !
Citera
2006-05-08, 20:45
Medlem
Kom direkt att tänka på: The Klinik - Plauge

Skivan är en trip, först upp, sen ner: Tänder på, blir stor o stark, njuter, börjar hallucinera och rasar med demonerna
Citera
2006-05-08, 20:53
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
The Kinks - Arthur or The Decline and Fall of the British Empire
The Kinks - The Kinks are the Village Green Preservation Society
Citera
2006-05-08, 20:56
Medlem
SweTechs avatar
Dream Evil - Dragon Slayer
Citera
2006-05-08, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Blade
En skiva som jag genast kommer att tänka på är KISS - Music from "The Elder"! Det är en riktigt bra platta faktiskt, även om den självklart skiljer sig rätt mycket från deras övriga material.

Sen vet jag inte riktigt om Captain Beyond's självbetitlade debut räknas som ett konceptalbum, men det tycker jag nog att det borde göra, med tanke på att så gott som alla låtar "går in" i varandra. Och det är ju för övrigt en av tidernas bästa skivor rent generellt tycker jag, så det håller jag som det bästa konceptalbumet!

Lite festligt att jag nämner Alice Coopers "From the inside" och nästa inlägg är av dig med det albumomslaget som avatar!

Kiss "The Elder" är en skiva jag har missat. Den är producerad av Bob Ezrin som hade en förkärlek för konceptuella skivor. Ska kolla upp den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in