Vet att det finns liknande trådar, men då dessa varit inaktiva väldigt länge tog jag mig friheten att starta en ny
Har verkligen börjat fastna för denna typ av album på senaste tiden, känns som att artisten/artisterna fått tänka lite mer än vanligt och verkligen lägga ner lite jobb på låtarna. Jag kan börja med att slänga iväg min top-3 så ni får en uppfattning om vad jag gillar:
1. The Offspring - Americana
2. King Diamond - The Eye
3. Metallica - Ride the Lightning
Det luktar listtråd det här. Utan motiveringar så räcker det ju gott med Wikipedia och Google.
Ska man tro på wikipediakategoriseringen så är ju Queen II ett konceptalbum. Och i sådana fall så är det ju, i egenskap av världens bästa skiva, världens bästa konceptalbum. The White Side, som består av Brian May- och Roger Taylorkompositioner, har lite folkaktig Zeppelin-feeling över sig. På albumets andra sida, fiffigt nog kallad The Black Side, har Freddie Mercury full lekstuga i svulstiga kompositioner om älvor, troll och änglar. Och även om låttexterna i sig inte direkt hänger ihop så flyter alla låtar på jävligt bra i ett svep, från proto-dungeons&dragons-hårdrocken i Ogre Battle till den fantastiska popstänkaren Seven Seas of Rhye. Konceptalbum eller inte, bästa albumet som spelats in är det hur som helst!
Den sorgligt förbisedde Tony Carey har släppt en drös konceptplattor under namnet Planet P Project. De båda lättproggiga plattorna från 1983 ("Planet P Project") och 1984 ("Pink World") är att föredra av utbudet.