Jisses, här har det skrivits på nyligen märker jag

.
Citat:
Ursprungligen postat av
Rembrandth
Jag vet att det finns en del som gillar den där rakstickan, men som jag sa, den var inte för mig. Och min teknik är det inget fel på, fungerar jättebra med alla andra tvålar, men palmolive är en tvål som jag tyckte luktade ungefär som den där tvålen som ligger i pissoarer och som gjorde att hyvelns friktion mot huden var ungefär densamma som om jag inte hade använt någon tvål alls.
Har hört den beskrivningen på Arkos tvål, dvs. att den skulle lukta pissoar-citrus. Men palmolive? Den luktar mest som alla andra "palmolive for men" produkter jag kommit i kontakt med, en OK doft om man vant sig. Är då inget fel på den eller Arko när det kommer till lödder, löddrar på bra och enkelt. Däremot är inte någon av dem produkter som jag använder i vardagen.
Amerikanerna har en annan relation till palmolive raksticka eftersom den inte normalt får säljas i USA, kommer inte ihåg bakgrundshistorian, men palmolive raktvål (Och kräm) är nog en av de mest lättillgängliga gammaldags våtrakningsprodukterna i hela Europa iaf.
---
Nyligen har jag däremot börjat använda en raksticka från LEA, en lågprisprodukt från Spanien innehållande tallow, glycerin and lanolin, luktar inte mycket annat än vanlig tvål. Löddrar väl, definitivt en produkt som säkerligen skulle fungera väl med personer som har känslig hud. Kombinerar med godtycklig rakkräm, har blivit ingram för en menthol kick de senaste dagarna. En angenäm känsla på morgonen.
Gällande borste, syntetiska borstar har utvecklats mycket de senaste åren och ska numera vara väldigt bra alternativ till animaliskt hår. När det gäller prisvärda borstar av olika slag så kan jag nämna exempelvis, Silvertip/Finest borstar med grävlingshår från ebay (Frank shaving, ian tangs store), Omega borstar med vildsvinshår och Vie-Long borstar med hästhår (Inga djur blir dödade i den processen).
Men när det kommer till syntetiska ska nog ovan nämnda Frank shaving också några som är prisvärda men där är jag inte helt säker, har inte testat några av de senare generationerna syntetiska borstar, men tidigare generationer dög (har en äldre variant), så antar att de nyare kommer fungera väldigt väl. Muhle har som sagt ett väldigt bra rykte och deras syntetiska borstar ska numera kunna matcha fina grävlingsborstar, så där ska det ju inte vara något att klaga på. Det blir ju inte exakt samma upplevelse, men nog kommer den förmodligen vara bra.
Det finns väldigt många fler tillverkare av borstar utöver de få nämnda ovan, många gör väldigt bra borstar, men prisklasserna varierar. Det är inte nödvändigt så att kvalité kostar extra, men det gäller definitivt att veta vad som är värt de extra kronorna och vad som inte är det. Att spendera pengar på en pure badger, när du kan få en bättre silvertip eller vildsvinsborste för samma eller lägre peng är ju kanske inte värt det?