2014-02-22, 15:16
Medlem
Själv sitter jag och funderar på om jag skulle ta och köpa en Feather AS-D2 från massdrop, kostar dryga tusenlappen... Lite i saftigaste laget kanske (tidigare dyraste rakhyveln var en Ikon Slant, och här blir det tom. dyrare än så...).
Citera
2014-02-22, 16:34
Medlem
Gustapos avatar
Har en Merkur 34C, som jag kört med "Feather" blad.
Levererar en alldeles utmärkt rakning. Tar ett par gånger innan man hittar de rätta 'vinklarna', och det är absolut att rekommendera att köpa med ett alunstift.
Citera
2014-02-22, 16:55
Medlem
Köses avatar
Kanske OT, men va fan!

Har ALLTID haft problem med irriterad hy efter rakning. Har testat många olika rakskum och raktvålar.

Har nu äntligen hittat vad som funkar.
Rakolja från Dermalogica. Funkar så sjukt bra. Rengör med bra ansiktstvätt. Jag kör på Bulldog. På med rakolja och raka. Har aldrig fått en så nära rakning någonsin, och då använder jag de i tråden bespottade Gilette Mach3-nånting.

Så, har ni problem med hyn efter rakning, prova Dermalogica, värt varenda krona!
Citera
2014-02-22, 17:04
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Köse
då använder jag de i tråden bespottade Gilette Mach3-nånting.

Det är ju roligt att det finns raksnobbar eller rakhipsters Gilettes Mach-serien är överlägset bästa rakhyveln. Nånsin. Du kan fan raka dig på fyllan med vanlig tvål som lödder och få en perfekt rakning utan att nånsin skära dig. Larvigt att hacka på Gilette.

Däremot tycker jag det är lite väl mycket att ta 250 spänn för 5 st plastbitar. Där kan jag förstå att man hellre lär sig raka med mer hållbara alternativ. Och jag kan köpa att man gillar prylar och har ett djupare intresse för rakning som med mycket annat. Och att det skapar ett intresse för "svårare" rakning. Men bättre rakning får du inte. Punkt.
Citera
2014-02-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Själv sitter jag och funderar på om jag skulle ta och köpa en Feather AS-D2 från massdrop, kostar dryga tusenlappen... Lite i saftigaste laget kanske (tidigare dyraste rakhyveln var en Ikon Slant, och här blir det tom. dyrare än så...).

Varför väljer du den? Verkar vara exklusiv?

Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz
Det är ju roligt att det finns raksnobbar eller rakhipsters Gilettes Mach-serien är överlägset bästa rakhyveln. Nånsin. Du kan fan raka dig på fyllan med vanlig tvål som lödder och få en perfekt rakning utan att nånsin skära dig. Larvigt att hacka på Gilette.

Däremot tycker jag det är lite väl mycket att ta 250 spänn för 5 st plastbitar. Där kan jag förstå att man hellre lär sig raka med mer hållbara alternativ. Och jag kan köpa att man gillar prylar och har ett djupare intresse för rakning som med mycket annat. Och att det skapar ett intresse för "svårare" rakning. Men bättre rakning får du inte. Punkt.

Du har inte provat klassisk safetyrazor? Mach3 är bra för en vanlig hyvel och nästan billiga blad. Enkelt är det också, men långt ifrån lika nära rakning. Gilette är ett bra alternativ mot elektrisk rakapparat.
Citera
2014-02-22, 18:58
Medlem
Gustapos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneHutz

Har du provat en "Safety razor"?
En vanlig Gilette står sig slätt (höhö..), mot en sådan hyvel. Det är iallafall min erfarenhet.
Citera
2014-02-23, 00:48
Medlem
Rembrandths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nintendokid
Haha, ni tar verkligen rakningen på allvar!!

Gör inte alla män det?
Citera
2014-02-23, 01:12
Medlem
Tänkte investera i en ny och ytterliggare borste inför sommmaren. Självklart ska det vara badger borste! Vad har ni för tips när det gäller borstar? Prismedveten som jag är så känns en best badger som vettigast?

utrikes och helst ett tak på ca 300kr.
Citera
2014-02-23, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Varför väljer du den? Verkar vara exklusiv?

Nog är det något speciellt med rakhyvlar i rostfritt stål, däremot är jag tveksam till om det verkligen är "värt" pengarna...
Citera
2014-02-23, 12:44
Medlem
ddf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrotnisseochhansvanner
Tänkte investera i en ny och ytterliggare borste inför sommmaren. Självklart ska det vara badger borste! Vad har ni för tips när det gäller borstar? Prismedveten som jag är så känns en best badger som vettigast?
utrikes och helst ett tak på ca 300kr.

Ett av de bästa och mest klassiska märken som finns. De ligger långt fram i utvecklingen av syntetiska också. Kent
http://www.shaving-shack.com/kent-bk2_pure-grey-badger-shaving-brush-white.html

Jag har själv den här:
http://www.shaving-shack.com/kent-bk4-silver-tip-badger-shaving-brush-white.html

Ville inte vara dumsnål när man köper en riktig Badger.

Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Nog är det något speciellt med rakhyvlar i rostfritt stål, däremot är jag tveksam till om det verkligen är "värt" pengarna...

Enda anledningen förutom snobberi är väl att de är hållbara mot att ramla i handfatet eller klinkergolvet.
De "vanliga" gjutna och förnicklade hyvlarna kan ju gå av då gjutet inte alltid går att kvalitetskolla på så billiga artiklar.
Citera
2014-02-23, 18:33
Medlem
Grabbar behöver lite hjälp!

Har börjat få irriterad hud och rakfinnar kanske 1-3 dagar efter jag rakat mig. Använder saftyrazor.

Börjar med att jag tar en varm dusch för att sedan ta på lite pre shave oil under tiden som jag torkar mig, sen löddrar jag upp tvålen i ansiktet. Kör kanske 3-4 gånger oftast 3.
Medhårs,sidhårs, mothårs. Ibland blir det sida x2 och medhårs som avslut istället för mothårs.

Har ni något tips? Tycker det har blivit mer irriterat nu än när jag började raka mig med saftyrazor.

Saftyrazorn e från eddvin jagger.
Tvål från osama eller tru fit hill.
Preshave oil från taylor of old bond street.
Aftershave taylor of old bond street, även testat american crew som ska ge en svalkande effekt.

Gissar på x antal stavfel.
Citera
2014-02-23, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diresnire
Grabbar behöver lite hjälp!

Har börjat få irriterad hud och rakfinnar kanske 1-3 dagar efter jag rakat mig. Använder saftyrazor.

Börjar med att jag tar en varm dusch för att sedan ta på lite pre shave oil under tiden som jag torkar mig, sen löddrar jag upp tvålen i ansiktet. Kör kanske 3-4 gånger oftast 3.
Medhårs,sidhårs, mothårs. Ibland blir det sida x2 och medhårs som avslut istället för mothårs.

Har ni något tips? Tycker det har blivit mer irriterat nu än när jag började raka mig med saftyrazor.

Saftyrazorn e från eddvin jagger.
Tvål från osama eller tru fit hill.
Preshave oil från taylor of old bond street.
Aftershave taylor of old bond street, även testat american crew som ska ge en svalkande effekt.

Gissar på x antal stavfel.

Raka dig dagligen, kör endast medhårs och ev. vid behov sidhårs och se om det räcker. Endast två pass. Kan vara så att du har känslig hud och blir något torr under vintern och därför bör försöka vara lite mer skonsam. Om inte annat för att utvärdera och se vad som kan vara felet .

Vad har du för borste? Pure badger? Om du kör med facelather kanske du ska ta och testa att köra i skål för att minska exfoliationen som blir med borsten. Undvik också att duscha för länge och för varmt innan du rakar dig, har själv märkt att jag kan bli lite för känslig om jag gör så. Om du inte känner för att raka dig dagligen så behöver du nog använda någon mild ansiktstvätt de dagarna du inte rakar dig.

Hoppas jag hjälper i någon utsträckning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in