2014-02-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anniy
Tja!

Ska skriva PM under min första termin. Behöver veta ungefär vilken nivå som bör hållas och hur man på ett ungefär ska disponera PM:et.

Någon som har ett gammalt PM från T1 som de vill dela med sig av alternativt länka till? Vore grymt.
Lyssna inte på Orkarintebetyg1, han är det största trollet den här tråden sett.

Vilket lärosäte är det? På UU i höstas hade vi två PM som inte betygsattes men som vi fick återkoppling på inför det tredje som poängsattes. På så sätt visste man ungefär vad läraren vad ute efter även om de är ganska vaga i sina instruktioner. Om det rör sig om ett första PM som inte ska betygsättas förväntas i stort sett ingenting, om inget har ändrats sen i höstas.
Citera
2014-02-17, 18:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Lyssna inte på Orkarintebetyg1, han är det största trollet den här tråden sett.

Vilket lärosäte är det? På UU i höstas hade vi två PM som inte betygsattes men som vi fick återkoppling på inför det tredje som poängsattes. På så sätt visste man ungefär vad läraren vad ute efter även om de är ganska vaga i sina instruktioner. Om det rör sig om ett första PM som inte ska betygsättas förväntas i stort sett ingenting, om inget har ändrats sen i höstas.

Så hur exakt undviker du B om du får låt säga 14p på uppsatsen???

Säg att du maxar rättslära 50p och sen den andra tentamen 84 något då har du 134p vilket ger BA om jag inte minns fel och då ska du ha MAX på båda två. om du då har 40 och 70, vilket är bra så blir det B om jag inte minns fel.

Det är bekvämt att skrika troll men det är inte alltid särskilt smart.

Nu kommer läraren säga att alla får bra , runt 30p och det kansek är sant men jag fick sm sagt runt 20 och ja det var den som sänkte mig.
Citera
2014-02-17, 20:06
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Så hur exakt undviker du B om du får låt säga 14p på uppsatsen???

Säg att du maxar rättslära 50p och sen den andra tentamen 84 något då har du 134p vilket ger BA om jag inte minns fel och då ska du ha MAX på båda två. om du då har 40 och 70, vilket är bra så blir det B om jag inte minns fel.

Det är bekvämt att skrika troll men det är inte alltid särskilt smart.

Nu kommer läraren säga att alla får bra , runt 30p och det kansek är sant men jag fick sm sagt runt 20 och ja det var den som sänkte mig.
Felet med ditt svar var att du svarade utifrån LU:s betygs- och poänggränser, trots att det inte framgick var Anniy studerar. Det kan vara GU, UU, SU osv.
Citera
2014-02-17, 20:29
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -plopp-
Tack för infon!! Men du säger att du fick höra detta för ca 1,5 år sedan... Men nu är det väl så att kursplanen ändrades först HT 2013 - alltså senare än när du skrev uppsats? Frågan är om detta har ändrat något till det svårare?

Innan de ändrade kursplanen så ändrade de upplägget avseende examensarbetet. Tidigare var det ens handledare som även skulle bedöma ens uppsats, och minnet mitt sviktar lite, men detta kan även ha varit i samband med att SU fick kritik för uppsatserna som examensstudenterna levererade. Hur som helst ägde en förändring rum. Konsekvensen av den blev, i vart fall under min tid, inte så stor, och vad jag hört ifrån personer som gick lite senare så var den inte så stor för dem heller.

Citat:
Nu när ni ändå verkar ha rätt bra koll på läget har jag en till fråga. Jag ska läsa två kurser som jag släpar med till våren: allmän rättslära och NEK. Jag har hört bra och dåligt om allmän rättslära på SU. Är det någon som har någon uppfattning?

Allmän rättslära är lite av en het potatis. Vissa hatar den innerligt, andra älskar den, och majoriteten känner sig väl lika likgiltig inför den som inför övriga kurser. Min enda egentliga reflektion kring kursen är att det inte är en traditionell juridisk kurs.

Vad gäller nationalekonomin så vet jag ingen som inte hatat den livsdödande besten. En bitter jävel står och säger bittra saker om bittra diagram. Och sen är det någon sport i att sätta juristjävlarna på plats genom att ge ytterst få AB. Lyckligtvis är/ska kursen bort.
Citera
2014-02-17, 21:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Innan de ändrade kursplanen så ändrade de upplägget avseende examensarbetet. Tidigare var det ens handledare som även skulle bedöma ens uppsats, och minnet mitt sviktar lite, men detta kan även ha varit i samband med att SU fick kritik för uppsatserna som examensstudenterna levererade. Hur som helst ägde en förändring rum. Konsekvensen av den blev, i vart fall under min tid, inte så stor, och vad jag hört ifrån personer som gick lite senare så var den inte så stor för dem heller.

Allmän rättslära är lite av en het potatis. Vissa hatar den innerligt, andra älskar den, och majoriteten känner sig väl lika likgiltig inför den som inför övriga kurser. Min enda egentliga reflektion kring kursen är att det inte är en traditionell juridisk kurs.

Vad gäller nationalekonomin så vet jag ingen som inte hatat den livsdödande besten. En bitter jävel står och säger bittra saker om bittra diagram. Och sen är det någon sport i att sätta juristjävlarna på plats genom att ge ytterst få AB. Lyckligtvis är/ska kursen bort.

OK, tack för infon återigen om uppsatsen. Då verkar det fortfarande vara en rätt lätt kurs.

Har du läst allmän rättslära då? Vad tyckte du om isf?
Citera
2014-02-17, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Felet med ditt svar var att du svarade utifrån LU:s betygs- och poänggränser, trots att det inte framgick var Anniy studerar. Det kan vara GU, UU, SU osv.

Nej det har du ju rätt i. Men vi utgår fårn att det är Lund då det är den minst löjeväckande juridiska fakulteten vi har i Sverige. Och där har man uppsats på termin 1, och då är villkoren precis som jag skrev.
Citera
2014-02-17, 22:16
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orkarintebetyg1
Nej det har du ju rätt i. Men vi utgår fårn att det är Lund då det är den minst löjeväckande juridiska fakulteten vi har i Sverige. Och där har man uppsats på termin 1, och då är villkoren precis som jag skrev.
Användaren skrev "PM", ingenstans användes ordet "uppsats".
Citera
2014-02-17, 22:27
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Jag tyckte den var helt okej och tror att frånvaron av allmän rättslära gör en sämre jurist, men samtidigt är det mer eller mindre uteslutet att i den praktiska världen börja förvirra sig in i det närmast rättsfilosofiska annat än under fikarasterna.
Citera
2014-02-17, 22:52
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
OK, tack för infon återigen om uppsatsen. Då verkar det fortfarande vara en rätt lätt kurs.

Allmän rättslära må vara ointressant ur ett praktiskt och pekuniärt perspektiv, men ur ett djupare och mer intellektuellt perspektiv, så är det den mest intressanta kursen på juristprogrammet.
Citera
2014-02-19, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Publicus
Båda kurserna är riktigt vidriga. ARL har iaf hög andel AB, runt 60%. NEK har runt 10-12% AB.

Examensarbetet spelar ingen roll. Praktik är visserligen en merit, men främst på den byrå du praktiserar - gör du bra ifrån dig kommer du troligtvis bli erbjuden anställning.

Tråkigt. Högskoleverket har väl flera gånger kritiserat juristutbildningarna för att studenterna inte har haft erforderlig undervisning i vetenskaplig metod och annat spörsmål som har med att författa en självständig uppsats.
Citera
2014-02-19, 16:35
Medlem
HerrKattssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo

Precis, juridisk metod är A och O Vad jag kommer ihåg betygsattes vårat PM med U el. B, då finns inte direkt någon oro...
Citera
2014-02-19, 20:31
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2till18tecken
Tråkigt. Högskoleverket har väl flera gånger kritiserat juristutbildningarna för att studenterna inte har haft erforderlig undervisning i vetenskaplig metod och annat spörsmål som har med att författa en självständig uppsats.

I det praktiska arbetslivet har den stora majoriteten av juristerna ingen nytta av "vetenskapen om vetenskapen" och annat som i förlängningen börjar gränsa till det filosofiska. Högskoleverket ska rentav vara glada över att det praktiska arbetslivet ändå har så lite att säga till om avseende juristprogrammet, annars hade det förmodligen sett ut som det gör i staterna där det i mycket större utsträckning är en yrkesutbildning i egentlig mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in