Citat:
Ursprungligen postat av
Publicus
Skitsnack. ARL utgör i regel en rad efterhandskonstruktioner uttänkta av ett gäng världsfrånvända akademiker som försöker beskriva juridiken så som den kommer till uttryck i verklighet i alla dess former. Ingen har lyckats. Ingen har ens varit nära att lyckas, för att det är omöjligt. Det finns således inga förklaringar att finna, i objektiv bemärkelse. Man sätter juridiken på en piedestal. I min mening ett monumentalt slöseri med tid.
Vid en närmare diskussion i sak håller jag med dig om att uttrycket jag använde kan vara något felaktigt. Att säga att den allmänna rättsläran
är förklaringen till vad juridiken är, stämmer sannolikt inte. Däremot menar jag att den allmänna rättsläran är att uppriktigt
försök att faktiska förklara vad juridiken är, och att den sedd som ett sådan verktyg och kan fördjupa vår kunskap om den juridiska diskursen.
Många gånger upplevde jag det som mycket otillfredställande att det alltid var fråga om en mängd teorier som aldrig kan bevisas. Detta bör dock inte likställas med att dessa teorier inte skulle kunna belysa rätten på ett sätt som ökar vår kunskap därom. Ett intressant exempel, som faktiskt har sin grund i vetenskapligt bevisbara teorier, är ju Minna Gräns forskning om hur kognitionspsykologi och rätt sammanhänger.