2014-02-16, 23:52
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zagrosi
Det verkar som att du tror att detta är konspiratoriskt för att regimens styrkor tappar i värde om informationen stämmer.

Nej, jag går på de objektiva omständigheterna. Det tycks snarare som att du försöker använda alla medel för att dra ned den syriska armén. Blir lite tröttsamt att diskutera när man förstår sin motdebattörs avsikt som i grunden handlar om smutskastning.
Citera
2014-02-16, 23:54
Medlem
Reguluss avatar
Nu är det tydligen fullt uppror inom rest-FSA. Radio Sawas Washingtonkorrespondent Zaid Benjamin påstår på Twitter att ställföreträdande chefen för SMC (FSA:s högsta ledning) Mohamed al-Aboud anklagar SNC-chefen Ahmed al-Jarba att ligga bakom en "Baathist coup" inom SMC:

Zaid Benjamin @zaidbenjamin - http://twitter.com/zaidbenjamin

Mohamed al-Aboud, Deputy Head of SMC: Baathists lead a coup inside SMC

http://soundcloud.com/zaidbenjamin/mohamed-al-aboud-deputy-head?utm_source=soundcloud&utm_campaign=share&utm_ medium=twitter

Mohamed al-Aboud: The head of SOC Ahmed al-Jarba is leading the war against SMC

http://soundcloud.com/zaidbenjamin/mohamed-al-aboud-the-head-of?utm_source=soundcloud&utm_campaign=share&utm_me dium=twitter

Mohamed al-Aboud: Asaad Moustafa must leave his post

http://soundcloud.com/zaidbenjamin/mohamed-al-aboud-asaad?utm_source=soundcloud&utm_campaign=share&utm _medium=twitter

http://www.reddit.com/r/syriancivilwar/comments/1y3d5n/zaidbenjamin_mohamed_alaboud_the_head_of_soc/

Mer att lyssna på för dem som kan arabiska, kanske?

P.S. Radio Sawa finansieras av den amerikanska kongressen, så det handlar knappast om desinformation från den syriska regimen.
Citera
2014-02-16, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Likesumbootie
Det som är lite annorlunda här jämfört med Libyen och Tunisien är väl att Syriens arme är en av dom starkare i världen.. Eller har jag fel?

Hahah nej nej du har inte fel dom är utan tvekan den starkaste armen i världen det var därför mr assad bönade och bad i amerikansk tv så fort Washington fick för sig att dom skulle ha ett till MÖ krig. Och för att inte glömma deras världs exklusiva militära teknologi med att släppa tunnor ifrån helikoptrar Skillnaden är att i Syrien så har presidenten stödd av en viss religion jämfört med i libyen tunisen. Även fast man inte har stödd av majoriteten så kan man fortfarande vinna i modern krigsföring.

Trodde också som manga här att Assad skulle vinna om något år. Men med tanke på förlusterna av hans flygvapen så tror jag tyvärr vi kommer se ett till Libanon. Tror inte att Ryssland eller Iran kommer skicka han några flyg( eller vad tror ni? ) Att omringa rebelerna och sedan "soft them up" (engelsk krigsterm) med artilleri och flygvapen har ju varit SAA taktik. Den kommer inte funka lika bra med assad nergång flygvapen som blir sämre varje gång någon rebell lyckas skjuta ner en. Och det verkar som västvärlden tänker skicka anti flyg vapen (stingers typ) till rebellerna och det kommer ju inte hjälpa assad. Att bomba rebel områden hårt gör ju att många flyr till regimen sida vilket ju är väldigt bra för assad, men nä som sagt det är kommer ta lång tid och är inte så säker på att assad kommer vinna.

Lite random fråga, tror ni det är någon människa som betalar skatt i syrien haha?
Citera
2014-02-17, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Nej, jag går på de objektiva omständigheterna. Det tycks snarare som att du försöker använda alla medel för att dra ned den syriska armén. Blir lite tröttsamt att diskutera när man förstår sin motdebattörs avsikt som i grunden handlar om smutskastning.

Men kompis ingen är ju direkt objektiv ( okey det är bättre en första tråden, ni som har varit med ifrån början vet vad jag menar) Och Iran gör ju enormt mycket för regimen det går inte att förneka. Har läst vad ni har tjafsat om och man kan ju säga med tanke på hezbollah så har Iran varit med inblandad en något annat land ( hezbollah är iran) . Btw vad håller hezbollah på med nu? Dom var ju med och hjälpte till för något halvår sedan så stack dom bara. Några har säkert gått med NDF eller någon shia millis. Jag är ingen expert på hezbollah, men jag kommer ihåg förut att dom gjorde rätt så mycket för Assad. Dom flesta lever i Libanon va? Förut så kom dom ju väldigt organiserat och hjälpte till och sedan stack dom bara , sa dom maste ha en väldigt stark organisation som kan lyda order bra.
Citera
2014-02-17, 00:12
Medlem
Reguluss avatar
Nu påstås det att Syria Revolutionaries Front (SRF) - som rebellernas "försvarsminister" Jamal Maarouf tillhör - låg bakom "kuppen" mot general Idris:

SRF definitely has a big hand in this. As you mentioned Maarouf is becoming increasingly influential lately and I think at least part of this is a power grab by Maarouf, one of his friends from the SRF is now deputy of the SMC. Here's the petition to fire Idris with maarouf's signature amongst others:

http://pbs.twimg.com/media/BgnzFcpCcAApSGL.jpg:large

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?195615-Protests-in-Syria-Discussion-Thread&p=7042012&viewfull=1#post7042012
Citera
2014-02-17, 00:13
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Men kompis ingen är ju direkt objektiv ( okey det är bättre en första tråden, ni som har varit med ifrån början vet vad jag menar) Och Iran gör ju enormt mycket för regimen det går inte att förneka. Har läst vad ni har tjafsat om och man kan ju säga med tanke på hezbollah så har Iran varit med inblandad en något annat land ( hezbollah är iran) . Btw vad håller hezbollah på med nu? Dom var ju med och hjälpte till för något halvår sedan så stack dom bara. Några har säkert gått med NDF eller någon shia millis. Jag är ingen expert på hezbollah, men jag kommer ihåg förut att dom gjorde rätt så mycket för Assad. Dom flesta lever i Libanon va? Förut så kom dom ju väldigt organiserat och hjälpte till och sedan stack dom bara , sa dom maste ha en väldigt stark organisation som kan lyda order bra.

Menade inte att jag var objektiv, talade om att objektiva förutsättningar inte fanns. Det var inga sakliga påståenden.

Vidare har ingen förnekat att Iran, Syriens allierade, inte stöttat regeringen. Däremot finns det vissa gränser. När man försöker framställa det som att hela den syriska armén tränats av Iran och att iranska trupper aktivt strider på marken handlar det mer om att man försöker smutskasta den andra sidan, vilket skribenten i fråga redan sagt att han försökt göra som någon slags hämnd för att några hade talat illa om YPG. Med den avsikten i åtanke är det svårt att ta försöken seriöst. Det är slutar med att man snarare letar efter sådant man söker, vilket mynnar ut i att påståendena inte blir sakliga och objektiva.

Citat:
Deras tes är att YPG är värdelös och att deras överlevnad helt och hållet är i handen på regimen.

---

Det jag har gjort är att jag försöker bevisa samma tes som dom fast på regimen och skillnaden är att jag i själva verket fört fram tillfredsställande bevis.
Senast redigerad av ZuparN 2014-02-17 kl. 00:20.
Citera
2014-02-17, 00:17
Medlem
Borde inte en allians med Kurderna också vara ett sätt att straffa turkarna i norr?
Eller har förhandlingarna mellan PKK och Turkiet gått så långt att den konflikten läggs på is?
Citera
2014-02-17, 01:22
Medlem
ZuparNs avatar
I dagens agenda talade man om Aleppo

http://www.svt.se/agenda/se-program/agenda-23?autostart=true

Minut 32:35.
Citera
2014-02-17, 09:44
Medlem
Tråkigt att den här tråden spårat ur med en massa kvasidiskussioner och konspirationsteorier. Vad som är intressant och som borde vara fokus är:

1. Vad händer på marken i Syrien och

2. Vad händer på den världspolitiska arenan som kan tänkas påverka situationen på marken.
Citera
2014-02-17, 12:08
Medlem
sorias avatar
Citat:
Fan va märkligt att länken inte funkar. Jag hittade dock samma video här. http://www.youtube.com/watch?v=ZI_88ChjQtU

Menar du att dessa soldater måste få order från en general i Iran om denna involvering skall klassas som iransk?

Det är ett faktum att regimen fått långt mer extern hjälp än vad rebellerna fått. Saudierna har ju inte gjort något liknande som dessa IRG, i alla fall inte vad jag vet. Dom har alltså tränat upp hela syriska NDF.
Hahaaa vad du anstränger dig varför gräva upp gamla videos ?
Denna video har postats och diskuterats minst två gånger i tråden.

Hela video är anti Iran propaganda och är ämnad för väst, kan man språket så ser man att iranierna i videon tillhör gruppen som försvarar Sayyda Raqia, detta finns att läsa på en och annan skylt i videon, det är sorgligt att man ska behöva försvara heliga platser hade dina terrorist vänner låtit dessa platser vara ifred skulle inte iranierna behöva lämna sina hem för att skydda dessa platser.

Och nej dessa har inget med IRG att göra och inte heller med NDF, dock samarbetar de med NDF/SAA i området runt Sayyda Raqia.

Självklart hjälper Iran Syrien, det sånt man har allierade för Syrien var det enda land som hjälpte Iran i kriget med Saddam och nu visar iranierna sin tacksamhet .

Citat:
En vän som läser dagligen nyheter på persiska sa att en högt uppsatt general talade inför iranska parlamentet och där så förklarade han för alla att dom tränat upp 200 000 NDF och 50 000 hezbulla. Jag har inte bryt mig tillräckligt mycket för att kolla upp uppgifterna, men jag litar på personen för det är en nära vän. Kanske borde fråga honom om källan nästa gång jag träffar honom.
Vad heter denna högt uppsatta generalen då?

Det är ett rykte som började cirkulera på facebook för ca en vecka sen, började med att en iransk politiker (inte general) ska ha sagt att Iran tränade 150000 SAA/NDF i Syrien , sen ökade det till 150000 till som ska ha tränats inne i Iran , ännu har ingen kunnat länka originalkällan .
Citera
2014-02-17, 12:24
Medlem
sorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
I dagens agenda talade man om Aleppo

http://www.svt.se/agenda/se-program/agenda-23?autostart=true

Minut 32:35.
Videon visar ju hur terroristerna använder barnen i kriget och när någon av dessa skadas eller dör så terroristerna och deras rövslickare snabba att skylla det på SAA.

Citat:
Ursprungligen postat av Ewing_oil
Tråkigt att den här tråden spårat ur med en massa kvasidiskussioner och konspirationsteorier. Vad som är intressant och som borde vara fokus är:

1. Vad händer på marken i Syrien och

2. Vad händer på den världspolitiska arenan som kan tänkas påverka situationen på marken.

Tyvärr det blir så när länkar raderas titt som tätt.

1-SAA avancerar i Aleppo och i Qalamoun .
2-USA och Saudi har ökat sina vapenleveranser till terroristerna, fler politiker(sionister) i USA och Frankrike vill ha en intervention i Syrien .
Tex idioten McCain http://www.youtube.com/watch?v=lu5wBvEKTPE&sns=fb
Citera
2014-02-17, 12:40
Medlem
Hur går det nere i Daraa? Verkar som att FSA avancerar där nere? På Militaryphotos forum diskuterar man om det tyder på att väst kommer att prioritera oppositionen i söder framför det mer Al Qaida-anstrukna norr.

Har man börjat märka av den ökade införseln av anti-tank vapen? Förlorar SAA mer pansar än tidigare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in